hur länge lever en häst ?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hasta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 7 340
H

hasta

hej ! jag skulle vilja veta ungefär hur länge en shetlandsponny och en islandshäst lever. :rofl: Tack på förhand :)
Mvh :Isabelle

Sv: hur länge lever en häst ?

Shettisar har jag ingen erfarenhet av men islänningar kan gott bli 30 år eller mer. Grannens isis är 31 år :)

vi hade en shettis på mitt gammla jobb som var 24år,blir 26 i år

Asså det är ju väldigt olika men jag vet en shettis som var 26år( det var alltså ca 4år sen), men jag vet ej om den lever än. Och min kompis hade en islänning föut som då var 20-22år och är nu ungefär 26år och han är det fart i än :)

Hej! Vi har två shettisar, den äldsta är 35 och den yngre är 26 el 27:)
både är i otroligt fint skick! bra hull, inte sjuka, ingen fång el nåt problem!:love::bump:

Jag vet ett shettissto född 81 som fick föl i somras, alltså som 26 åring. Så den måste ju vara fräsch ändå!

Tack för alla svar, Glad för att ha fått reda på det!:idea::d

Jag vet en shettis som blev 36 år innan hon avlivades.

Min förra shettis/islands korsning blev 32 år och då började synen och tänderna ge sig...

Tror gott och väl och vet att de kan bi upppåt 35 år.

För islandshäst finns ingen generell ålder, dock blir de ofta äldre än vad andra raser kanske blir. För ca ett år sedan dog världens äldsta islänning, han bodde på Irland och blev 62 år gammal som man med säkerhet vet. Denna häst kan ha varit lite äldre än så, eftersom ägaren var osäker på när hästen var född. Ägaren är alldeles säker på att den var född mellan 1942-1944, men kunde inte precisera mer än så. Den äldsta nu levande är lite över 50 år, men jag känner inte till var den hästen befinner sig fn.

Normalt sett tror jag att en ålder på mellan 25-35 är en mer rimlig ålder, dessa två hästar är mer undantag men islänningar blir gamla. Så har man skaffat sig en islänning på äldre dagar, får man kanske räkna med att pensioneras ihop.:idea:

Man kan ju inte generellt säga hur gamla dom kan bli, men i undantagsfall kan de uppnå sånna höga åldrar som det skrivs om här. Det innebär inte att bara för att du skaffar en shettis eller isis så har du en häst som kommer att leva tills den är över 30.

min gamla shettis lever än och hon är 36 år :love::love: finns i "mitt galleri" som lilla gumman. den andra shettisen fick vandra vidare i vintras då hon blev akut sjuk endast 17 år gammal så man kan aldrig säga generellt :( man ska ha lite tur med ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka