Hur länge kan man leva utan en lever?

Fibusen

Trådstartare
Min kära mormor ligger på sjukhuset,mamma åkte ner akut igår kväll då läkarna upptäckt att levern gett upp helt och att hon drabbats av hjärtsvikt. Ålderdomshemmet hon bor på hade valt att skicka henne till sjukhus i förrgår då dom tyckte att hon började se lite gul ut,sen har det bara eskalerat,och en undersökning igår visade att levern inte alls funkade längre.

Jag har tyvär ingen möjlighet att åka ner själv och stanna länge med bebis och tre hundar (fick en tredje nu när mamma fick lov att åka),har ca 25 mil dit, och jag kan inget göra,dels så känner jag även att jag vill minnas mormor som frisk,inte liggandes på sjukhus,speciellt när hon garanterat inte kommer känna igen mig alls...Men samvetet gnager över det också.... Mycket över att jag borde vara ett stöd för min mamma.

Mormor har varit väldigt virrig senaste två åren,och sista halvåret har hon inte känt igen någon i princip. Nu hade hon jätteont i magen och låg mest och yrade och är gul som en lussebulle. Hur hemskt det än låter så hoppas jag på att det kommer gå fort,men jag har ingen aning alls hur länge kroppen klarar sig utan lever.

Och kommer hon dö en hemskt,långsam och väldigt smärtsam död? Eller blir hon bara tröttare och tröttare och somnar? Hänger hjärtsvikten ihop med levern?

:cry::cry::cry:
 
Sv: Hur länge kan man leva utan en lever?

Hur hemskt det än låter så hoppas jag på att det kommer gå fort,men jag har ingen aning alls hur länge kroppen klarar sig utan lever.

Och kommer hon dö en hemskt,långsam och väldigt smärtsam död? Eller blir hon bara tröttare och tröttare och somnar? Hänger hjärtsvikten ihop med levern?

:cry::cry::cry:

Nej, det låter inte hemskt utan är det bästa att önska för din mormor och alla inblandade. Organsvikten beror på någonting och jag är ingen läkaren men kan tänka mig att en bakomliggande sjukdom kan påverka flera organ men det kan också vara så att hjärtat och levern sviktar av olika orsaker. Man kan ju transplantera både hjärtan och levrar men gissar att det knappast är det som är aktuellt utan snarare att din mormor ska ha det så bekvämt som möjligt sin sista tid, om det nu blir dagar eller timmar. Mot slutet brukar man ta bort livsuppehållande behandling när det liksom inte finns någon chans, för att inte dra ut på det. Det hjälper ju inte någon.

Du har goda skäl att inte åka dit för att vara med, men väljer du att ändå göra det kommer du förmodligen inte att ångra dig. Även om det är svårt och sorgligt brukar många tycka att det också är fint att finnas med ända till slutet. Även om mormor kanske är medvetslös och svårt förändrad kan det finnas något som hon uppfattar och känner sig tröstad av när nära och kära finns runt omkring. Men låt ingen döma dig om du känner att du inte kan åka, inte ens du själv. Du gör så gott du kan i en svår situation.

Kram!
 
Sv: Hur länge kan man leva utan en lever?

Min mamma dog för ett och ett halvt år sedan i leukemi.
Jag var hos henne varje dag. Den sista Fredagen hon levde hade jag med mig barnen, hon var trött men fortfarande vid medvetande.
Vi gick när hon somnat. På Lördagen ringde sjukhuset och sa att de inte fick någon kontakt med henne. Jag åkte upp. Hon var helt borta. I två dagar satt jag och tittade på henne och undrade om nästa andetag skulle bli hennes sista. Hon hade ingen aning om att jag var där. Jag stod inte ut! Jag tog farväl och lämnade henne där. Min syster däremot stannade hela vägen. Men jag klarade det inte.
Hon dog bara några timmar efter att jag gått. Läkarna sa att människor som varit väldigt sjuka och mycket nära att dö, men ändå återhämtat sig har berättat att de inte vet om man är hos dem eller inte. De kan komma ihåg att någon varit där, men inte om det rört sig om en halvtimme eller dygnet runt.
Jag tror inte att din mormor kommer att veta om du är där eller inte alls, eftersom hon inte verkar helt klar annars. Ha inte dåligt samvete! Det finns ingen anledning. Vad kan du göra för henne ändå? Din mamma klarar säkert detta bättre än vad jag gjorde. Min mamma dog alldeles för ung. Jag tror att det inte är samma sak om någon är riktigt gammal. Prata med din mamma på telefon och fråga hur hon mår. Alla måste inte alltid ha fysiskt stöd. Ibland räcker det att man vet att det finns någon som tänker på en.

Kramar
 
Sv: Hur länge kan man leva utan en lever?

det vanliga vid leversvikt är att man blir tröttare och tröttare och sover mer och mer. Smärtsamt eller inte är svårt att spekulera i, men det finns ju smärtlindrande läkemedel att ge.

Hjärtsvikt kan ge ganska besvärliga andningssymtom, men även där finns det läkemedel att ge som hindrar att man får lungödem ("vatten i lungorna").

Med modern sjukvård kan man må ganska bra ända in i slutet.

Har man uttalad leversvikt, brukar det gå ganska fort men jag kan inte ange tidsperspektiv närmre än så.
 
Sv: Hur länge kan man leva utan en lever?

Känner med dig :( pappa dog för lite mer än en vecka sedan pga leversvikt, orsakad av hans mediciner.

Pappa hade inte ont utan var mest trött men de var beredda med smärtstillande och ångestdämpande om det behövdes. Han var till största delen klar i huvudet till slutet. Som kryddelydd skrev kan läkarna inte säga hur lång tid den sjuke har kvar, det är alltid svårt och speciellt när det gäller levern (fick jag förklarat för mig av pappas läkare). Pappa blev akut dålig natten mellan 1 och 2 september (han var naturligtvis trött och sjuk innan dess men var hemma och var som vanligt) och gick bort 9 oktober. Han låg på sjukhuset hela tiden för han var helt enkelt för dålig för att komma hem.

Jag var inte hemma när han dog, jag var i Norge på jobb. Det var mitt val och jag ångrar det inte. Jag var hem en snabb sväng en vecka innan han dog och det är jag glad att jag gjorde, mina sista ord till min far var "jag älskar dig". Då var han ännu tröttare men vi kunde prata. När de ringde strax efter kl 8 på onsdag morgon och berättade att han var mycket sämre tog det inte ens 20min tills han somnade in.

Oavsett vad du bestämmer dig för att göra är det rätt, jag håller helt med Lejonelle. Att du vill att det ska vara så lindrigt som det går för din mormor är helt förståeligt, du älskar henne inte mindre för det. Jag är så glad att pappa ändå låg på sjukhuset en relativt kort tid och fick vara hemma så länge som möjligt. Jag älskade min far väldigt mycket och skulle naturligtvis vilja ha honom kvar men han var trött och sjuk så jag tror att han släppte taget när han kände att det var dags.

*stor kram*
 
Sv: Hur länge kan man leva utan en lever?

Tack alla!

Sista gången jag träffade Mormor så hade vi en väldigt fin stund innan jag åkte,hon vart helt klar i knoppen och kramade om mig länge,trots att hon ddom senaste timmarna hade setat och upprepat samma saker. Då var hon pigg och fräsch i kroppen,visst,lite kutryggad,men hon var/är endå 85 år gammal. Nu ska det inte finnas ett uns fett på henne,bara skinn och ben. Jag vill inte se henne så. Och speciellt inte när hon ligger på dödsbädden.

Morfar gick bort väldigt hastigt och mycket oväntat för 2 år sen,han var 10 år yngre än henne,och tog hand om allt i hemmet,han åt nyttigt och motionerade dagligen. Han hade klivit upp på morgonen,sen ramlat ihop inne i badrummet. Det gick jättesnabbt och ingen såg att det skulle komma. Det kom som en chock för oss alla,och efter det så vart mormor märkbart sämmre. Inte så konstigt,dom hade levt ihop hela livet. Hon hade t.o.m setat barnvakt åt honom när han var ett par år. När han vart äldre så vart dom ett par och har varit sen dess. Klart det tar hårt på mormor. Men på något sätt så känns det endå skönt att dom snart får vara tillsammans igen. Dom älskade verkligen varandra högt,och morfar ville aldrig ha hjälp med mormor,trots att hon som sagt varit väldigt förvirrad i några år,han ansåg att det var hans ansvar att ta hand om sin sjuka fru,men sen morfar dog eskalerade det,och senaste halvåret har hon varit mer i en annan värld.

Än så länge så lever hon iallfall,jag har bett mamma krama henne från mig. Mamma verkar ok än så länge,dom väntar nog mest på att det ska vara över så att mormor får sin vila.
 
Sv: Hur länge kan man leva utan en lever?

Jag dömer dig inte och det ska ingen göra, men jag träffade min faster på sjukhuset dagen innan hon dog. Det var ingen vacker syn, men jag är SÅ glad att jag fick träffa henne innan hon gick bort. För mig finns inte den bilden kvar främst, den finns ju kvar, men det hjälpte mig att minnas alla fina stunder med henne. Vi var ganska många hos henne på slutet, och trots att hon hade fruktansvärt ont och var tillfälligt borta, men att vi var där och försökte vara som vanligt med varandra tror jag hjälpte både min faster och alla andra. Vid ett flertal tillfällen log hon och försökte att hänga med. Nu var det ingen demens inblandat här, men jag har hört att dementa personer kan få klara ögonblick på dödsbädden, om det är sant eller inte vet jag inte.

Styrkekramar!
 
Sv: Hur länge kan man leva utan en lever?

Jag är säker på att ni hade ett jättefint avslut,men som sagt,även om jag hade velat åka så sitter jag 25 mil därifrån med tre hundar då jag är hundvakt åt mammas hund för att hon ska kunna sitta där på sjukhuset i lugn och ro,och dels en bebis. Det är 50 mil fram och tillbaka,plus att man vill ju sitta där några timmar också. Mörkerkörning är inte min starka sida,och vi har inte hunnit få på vinterdäcken. Det är ett helt företag för mig om jag ska ta mig dit. Bebis är dessutom jätteförkyld så vi har haft i princip 48 timmar vakna då han inte mer än hinner somna innan han vaknar och panikskriker över allt snor och slem. Jag vill inte lämna mannen helt ensam med allt detta,och vi kan inte dela upp det heller,jag kan varken ha med mig hundar eller sjuk,grinig bebis på sjukhuset. Naturligvis hade det löst sig om jag hade velat åka. Han har sagt att han klarar det utan problem om jag åker och att jag ska åka om jag vill,men som sagt,jag känner inte att jag vill.

Jag vill som sagt också minnas henne som den gången vi sågs sist. Om hon inte hade "tynat bort" så pass som hon har gjort nu på slutet,och hon skulle ligga på närmaste sjukhus så kanske jag hade tänkt annorlunda,jag vet inte,men nu är det inte så,och därför har jag beslutat mig för att jag stannar här hemma med hundar och bebis,och hundvaktar mammas hund så hon kan sitta där i lugn och ro utan att behöva tänka på det iallafall.
 
Sv: Hur länge kan man leva utan en lever?

Det låter som att du bestämt dig. Och det är ju ditt beslut och du känner ju bäst vad som känns bäst för dig.

När min pappa gick bort så åkte jag dit så jag hann vara med. Hans sjukdomsförlopp gick bara på några veckor. Jag hade sett honom sitta till häst och stå på en scen och spela... och när jag nu kom låg han i sängen, gul av gulsot, rosslig och dan. MEN han kände igen mig och han hade frågat efter mig flera ggr. Tror att det kanske är skillnaden i mitt och ditt fall. Jag hade inte kunnat leva med mig själv om jag inte hunnit fram. Jag vet att pappa ville träffa mig och prata med mig. Det var därför det kändes så viktigt för mig. Det första han sa när jag sprang in i rummet var "jag älskar dig".
Då förstod jag att jag gjort rätt som tagit första plan hem till honom. Han gick bort dagen efter och jag var med hela tiden. Det var ingen vacker syn, han var inte vid medvetande sista timmarna men jag hade fått träffa honom och vi hade pratat. Jag stannade kvar med sköterskan och klädde honom och tvättade honom när han gått bort. Det var tufft men ändå värdigt på ngt sätt.

Du ska inte ha dåligt samvete för hur du känner, oavsett vilket beslut du tar. Vill du minnas din mormor som hon en gång var och känner dig tillfreds med dig så är det rätt beslut!

Kram!
 
Sv: Hur länge kan man leva utan en lever?

Du ska inte känna att du behöver ursäkta dig! Fast jag vet hur lätt det är att hamna i det tänket med tanke på att jag satt i Norge när pappa gick bort.

Det är väl jättefint att du tar hand om din mammas hund så din mamma kan vara hos sin mor i lugn och ro utan att oroa sig för det praktiska. Man ska göra det man känner att man kan och orkar, det är det som är rätt att göra.

*stor kram*
 
Sv: Hur länge kan man leva utan en lever?

Man ska inte göra mer än man klarar av.

Om jag förstår dig rätt så är du totalslut, med all rätt , du har sovit dåligt och har en liten bebis med allt vad det innebär.

Jag förstår att du inte mäktar med att åka ner. Ibland är man ingen supermänniska som orkar allt.

Hoppas på att din mormor får somna in lugnt och utan smärtor.
 
Sv: Hur länge kan man leva utan en lever?

Tänkte uppdatera lite. Läget oförändrat,sover mycket,och är gul och har ont i magen. Nu hade dom satt in morfin iallafall för att ta bort det onda. Min moster som själv är undersköterska sa att dom brukar göra så i slutskedet,pumpa i dom massa smärtstillande...
 
Sv: Hur länge kan man leva utan en lever?

Ja, de brukar trycka i mycket morifin i slutet.
Hur mår du? Har du någon att prata med som du känner orkar lyssna och stötta dig?

Kram
 
Sv: Hur länge kan man leva utan en lever?

Ja,jag har ju gubben här hemma...

Just nu vill jag bara att det ska vara över,att hon får somna in i lugn och ro. Dock är hon den mest envisa personen jag känner så vi får väll se hur länge hon håller i...

Nu har även jag fått en massa feber så känner mig helt slut! :( Var ut och red en sväng i förmiddags för att tanka lite energi iallafall,det behövdes.
 
Sv: Hur länge kan man leva utan en lever?

Kanske kan vara ett alternativ att ringa, om din mamma är där så kanske hon kan hålla telefonen med högtalare så du kan få säga några ord?

/Gotthard
 
Sv: Hur länge kan man leva utan en lever?

I morse somnade min fina mormor in,och i morgon så är det exakt 2 år sen morfar lämnade oss.

Jag tror på ett liv efter döden,och jag tror att dom nu är tillsammans igen,det känns bra i hjärtat.

Några timmar innan mormor somnade så hade hon sagt: "Åhhh,duvor! Massa vackra duvor! Och äntligen har **** (morfar) hittat mig!" Det var det sista hon sa,sen sov hon några timmar innan det var slut. Jag upplever det som ett väldigt fint sätt att "försvinna" på,för jag tror hon var lycklig. Det hade glittrat i ögonen på henne när hon berättade om duvorna och morfar. Hon VAR lycklig,och jag VET att morfar väntade på henne.

Så nu blir det bara allt det jobbiga med begravning och sånt... :( Men det värsta är iallafall över,hon fick somna in lugnt och stilla.
 
Sv: Hur länge kan man leva utan en lever?

Beklagar sorgen och förlusten över din mormor!
Det lät som ett väldigt fint avslut för hennes del.

När min en av mina morföräldrar dog så sa mamma att det såg ut som h*n tittade upp med klar blick (inte rädd utan bara klar) innan h*n försvann. Jag var dock inte alls på sjukhuset den tid min mor*** låg på sjukhuset, då mamma ville att jag skulle minnas henom som förut istället för som sjuk. För mig har det varit mycket bra, inget jag ångrar alls.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 191
Senast: manda
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 188
Senast: Yrsel
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 328
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 895
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp