Hur länge kan hästarna gå ute?

Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

-20- -25 är rena djurplågeriet att släppa ut hästarna en hel dag.

Dessutom så är vattemet ett av dom viktigaste grejorna en häst måste ha i sig, alltså av störrsta vikt att det inte fryser.


Men generaliserandet brinner ivrigt som vanligt här mellan hästägare, och till visdel extremister..

Ja men kom igen nu! Det är väl ändå värre att stå inne i tex +10 och sedan gå ut i -25? Det är en temp skillnad på 35 grader! Snacka om chock! Klart att hästar ska ha tillgång till vatten men de dricker inte hela dagarna! Kollar mina hästars vatten med jämna mellan rum beroende på ute tempen. Alltid minst tre ggr /dag. De lider säkert jätte mycket.....
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Och jag som börjar oroa mig för pollarna när det är -10 ute:angel:
är det därför dom alltid är så varma och goa oavsett väder ute?:rofl:
Okey, då kan jag andas ut i fortsättningen och inte få dåligt samvete när jag tar in dom 15 min för sent :D
Är bara lite nojjig över att kylan kom så plötsligt här på ön, från 10+ till -10. Så låter gärna hästarna vänja sig vid de kalla dagarna men försöker låta dom gå ute så mycket som bara går, inte kul att stå inne i boxen i hundra år. Går ut runt 07.00 och in mellan 22-23. kanske ska försöka masa mig upp tidigare i fortsättningen så dom får gå ute ännu lite till :D
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

För det första är det inte synd om hästarna att dom står inne under ett par dagar, för att det är för kallt.

-20- -25 är rena djurplågeriet att släppa ut hästarna en hel dag.

Dessutom så är vattemet ett av dom viktigaste grejorna en häst måste ha i sig, alltså av störrsta vikt att det inte fryser.

Här nerei skåne har vi fuktigluft även vid minus och fuktig luft och kyla är som ett våtvärmande omslag, det är inte alls bra för hästarna.

Men generaliserandet brinner ivrigt som vanligt här mellan hästägare, och till visdel extremister..

Vi har -20. Och min hästar kommer vara ute till 22.00 ikväll. Kan ju se om de lever då. ;) Och de "vattnas" med ljummet vatten flera gånger om dagen och har fri tillgång på hö.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Vi har -20. Och min hästar kommer vara ute till 22.00 ikväll. Kan ju se om de lever då. ;) Och de "vattnas" med ljummet vatten flera gånger om dagen och har fri tillgång på hö.

kan man vattna hästarna med ljummet vatten? aldrig hört talas om?? Eller, klart man kan...men...är det bättre än att ge kallt vatten?
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Varför skulle man inte? Eller har jag missat något. :angel:
Jag tyckte det är bättre så det får lite varmt istället för 0-gadigt. Men alltså det är liite ljummet, inte varmt så. ;)
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

-20- -25 är rena djurplågeriet att släppa ut hästarna en hel dag.

Oj, stackars alla hästar jag ägt och haft hand om! :angel: De har aldrig fått stå inne pga köldgrader. Enda gången jag tagit in frysande hästar var på våren när de börjat släppa vinterpäls och det kom en släng med blötsnöväder och blåst. Kring 0:an, blött som går in mot huden och blåst - DET kan bli hästovänligt väder. Minusgrader är inga problem!
Dessutom så är vattemet ett av dom viktigaste grejorna en häst måste ha i sig, alltså av störrsta vikt att det inte fryser.
= man ser till att det inte fryser. Eller så vattnar man dem ett par gånger per dag.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Jag har mina går ute med vindskydd.
Har aldrig tagit in en häst bara för att det är kallt. Däremot så har dom fått kommit in när det varit några + och ösregn.
Kyla 25-30 minusgrader är peanuts för en häst med vinterpäls/regält vintertäcke (andas å >300g fylln) i jämf med kallt regn...
Så låt dem vara ute i nön å ha kul!

Givetvis så ger jag lite extra att tugga på när det blir väldigt kallt.


Har hört att travlopp ställs in vid -25 för kuskarnas skull, inte hästarnas.


/Linnea
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Kolla om du kan hitta någon föreläsning av vet Sara Nymann. Hon har doktorerat på hästar o vatten och har superintressanta synpunkter på hästhållning,
Jag har hört att det är fler rådjur som dör av vattenbrist än foderbrist. Hur klarar sig rådjur och älgar i våra skogar på vintern dygnet runt?
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Och jag som börjar oroa mig för pollarna när det är -10 ute:angel:
är det därför dom alltid är så varma och goa oavsett väder ute?:rofl:
Okey, då kan jag andas ut i fortsättningen och inte få dåligt samvete när jag tar in dom 15 min för sent :D
Är bara lite nojjig över att kylan kom så plötsligt här på ön, från 10+ till -10. Så låter gärna hästarna vänja sig vid de kalla dagarna men försöker låta dom gå ute så mycket som bara går, inte kul att stå inne i boxen i hundra år. Går ut runt 07.00 och in mellan 22-23. kanske ska försöka masa mig upp tidigare i fortsättningen så dom får gå ute ännu lite till :D

När vi hade -25 förra veckan låg dom i hagen och sov! Knappast påverkade. De ser ut som björnar med all päls! Den som påstår att araber inte får vinter päls har fel! (Det finns givetvis undantag) Enda gången de har täcken är vid blötsnö/regn och nån ynka plus grad. (Ibland även om det blåser riktigt kallt) Då fryser dom givetvis...
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

För det första är det inte synd om hästarna att dom står inne under ett par dagar, för att det är för kallt.

-20- -25 är rena djurplågeriet att släppa ut hästarna en hel dag.


Jag tycker helt klart att det är synd om de hästar som får vara inne ett par dagar -"för att det är för kallt".

Och nej, jag tycker inte att det är djurplågeri att släppa ut hästarna en hel dag när det är -20 -25 grader. Om det är torr luft vill säga.

De gånger som våra hästar är ute bara några timmar är när det är typ snöstorm. Och då kommer de in tidigare mest för åringarnas skull, de har inte så tjock vinterpäls. Tävlingshästarna har ju täcken så de klarar sig finnemang.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Vi släpper ut hästarna hur kallt vi än får (nu har vi aldrig haft lägre än typ minus 25 iof), med tjockare täcken och mer mat mår hästarna finfint!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
510
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 420
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp