Hur länge kan hästarna gå ute?

Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Våra går ute som vanligt men med ett extra täcke och med mer hö om det är riktigt kallt ute. I vanliga fall är de ute till 21-22 men är det typ -25 får de gå in något tidigare just för att stallet behöver värmas upp så inte vattenhinkarna fryser.

Våra hästar har gått på lösdrift i två vintrar och själva valt att stå ute vid såväl -30 som snöstorm så inte är det farligt för hästarna att vara ute inte.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

När det är torrt och kallt är det ju inga problem! Värst är när det är runt noll, blåsigt och snöslask - då står mina hästar vid grinden redan vid middagstid och bråkar om vem som ska få gå in först... Men som det är nu, runt -20-25 och vindstilla, är de gärna ute länge. De är normalt ute i hagen ca 6-20, om det inte är blötväder då får de komma in tidigare. Två av tre har tjock päls och har bara täcke om det är regn eller blötsnö, den sista har kläder även om det "bara" är kallt.

I hagen har de uppvärmd vattenbalja, en utmärkt uppfinning! Värre är det i stallet, där vattnar vi med hinkar som fryser efter ett tag.

Hur har ni gjort för att ha en uppvärmd balja? *nyfiken*
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

här åker hästarna ut i ur å skur... de är hästar de klarar det.. här skall det inte daltas inte;) det finns ju faktis täcken.. å våra har vindskydd... synd om de hästar som måste stå inne för att vattnet fryser.. då borde man istället se till att vattnet inte fryser.. genom isolering eller dylikt... hästarna behöver få komma ut
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

För det första är det inte synd om hästarna att dom står inne under ett par dagar, för att det är för kallt.

-20- -25 är rena djurplågeriet att släppa ut hästarna en hel dag.

Dessutom så är vattemet ett av dom viktigaste grejorna en häst måste ha i sig, alltså av störrsta vikt att det inte fryser.

Här nerei skåne har vi fuktigluft även vid minus och fuktig luft och kyla är som ett våtvärmande omslag, det är inte alls bra för hästarna.

Men generaliserandet brinner ivrigt som vanligt här mellan hästägare, och till visdel extremister..
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Vi har köpt en Thermobar. Väl investerade pengar :) Hästarna älskar den, de går ofta direkt till baljan på morgonen när de kommer ut trots att de haft hinkar i boxen.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Du generaliserar ju ganska rejält du också i så fall ;)

Torr kyla är inget problem för normala hästar, jag tycker absolut inte att det är djurplågeri att ha hästar ute då. Om man inte skulle ha dem ute när det är -20 så är det många hästar i norrland som skulle få "gå i ide" ganska länge... Värre är om det snöar/regnar och blåser, då kan jag tycka att det känns mer motiverat att ha dem inne. Om det är fuktig luft i skåne så kan det ju bli jättekallt och då får man anpassa sig till det - då gäller säkert andra "temperaturregler" än här uppe.

Jag tittar mycket mer på vilken typ av väder det är än bara temperaturen. I början på veckan var det t.ex. -20, klart och soligt. Mina lurviga ston gick nakna ute till sent på kvällen (valacken hade tjockt vintertäcke). Idag är det -2, blåser och ser ut att kunna bli nederbörd = täcken på alla och eventuellt intag tidigare.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

För det första är det inte synd om hästarna att dom står inne under ett par dagar, för att det är för kallt.

-20- -25 är rena djurplågeriet att släppa ut hästarna en hel dag.

Dessutom så är vattemet ett av dom viktigaste grejorna en häst måste ha i sig, alltså av störrsta vikt att det inte fryser.

Här nerei skåne har vi fuktigluft även vid minus och fuktig luft och kyla är som ett våtvärmande omslag, det är inte alls bra för hästarna.

Men generaliserandet brinner ivrigt som vanligt här mellan hästägare, och till visdel extremister..


-20/25 är inte djurplågeri om de har en bra vinterpäls och dessutom täcken. En annan ska är det om det samtidigt blåser och är nederbörd.

Näe kanske inte i skåne.. men jag bor i norrland å här uppe är det torr kyla, och det är som AnnA_ säger inget problem för hästarna här uppe.

Hästarna i stallet har alltid tillgång till vatten i vårat stall då vi har thermobar. vilket fungerar alldeles utmärkt.

Våra hästar går ut i hagarna VARJE dag, oavsett väder.. vi "klär" dom efter väder... och är det ett riktigt skitväder så går de ute bara en stund.. men ute går dom minsann... det är bra för dom att få komma ut varje dag
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Mina hästar går i möjligaste mån ute dygn runt tills det är ca -15 grader.
Under hösten och fram tills nu så har det ju regnat mer eller mindre dygnet runt.Då har jag haft hästarna ute så länge som täckena stått emot regnet.
De har vindskydd och fri tillgång på hö givet.
En tinkerkorsning och ett varmblod. så givetvis så klär jag på hästarna efter deras förutsättningar. Tinkern klarar sig ofta med regntäcket som skydd. Då det tar bort nederbörd och vind. Varmblodet gillar tjockare täcken han !

Anna-Carin
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

För det första är det inte synd om hästarna att dom står inne under ett par dagar, för att det är för kallt.

-20- -25 är rena djurplågeriet att släppa ut hästarna en hel dag.

Dessutom så är vattemet ett av dom viktigaste grejorna en häst måste ha i sig, alltså av störrsta vikt att det inte fryser.

Här nerei skåne har vi fuktigluft även vid minus och fuktig luft och kyla är som ett våtvärmande omslag, det är inte alls bra för hästarna.

Men generaliserandet brinner ivrigt som vanligt här mellan hästägare, och till visdel extremister..

:bow: :D :rofl: jaaadu, då är vi många som får ha våra hästar inne till större delen av december - mars :smirk:

Mina hästar går ute heldagar ner till minus 25-30, men då har dom fri tillgång på grovfoder.
Däremot om det är 3minus o regnar småspik sidledes så får dom komma in vid 17-18tiden redan.. I vanliga fall går dom ute till 20-21.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Jag har hästarna ute på lösdrift och dom trivs ypperligt med detta. Men både hästar o människor är olika, att ett visst gradtal skulle spela så stor roll tror jag däremot inte, det beror ju på så många anra faktorer, hästen, hagen, vind, nederbörd mm. Häromdagen ringde min dotters hyrestant, bor ca 3km härifrån för hon hört att vi hade en "DÖD" frostig häst i hagen, det var sol vindstilla och ca -17 grader. Kunde lungna henne med att han älskar vinter och är överlycklig att det äntligen blivit något som liknar vinter i alla fall. Han ligger i och för sig som han skulle vara död men han njuter av att ligga i snön. Dom andra två isis o svenskfödd basjkir låg inne på lösdriften i halmen o sov. Den andra är basjkir född i ryssland o levt där till han var ca 3 år. Kan tillägga att han efter jul började fälla vinterpäls för att det var för varmt tyckte han men har mycket att ta av så det gör inte något.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Hur länge kan hästen/hästarna gå ute i kylan innan man ska låta dom stå inne?!
I stallet som jag har min häst i hade dom kvar hästarna inne i 20 graders kyla. Och jag tycker inte det är tillräckligt kallt för att låta hästarna stå inne.
Hästar lär väl vara gjorda för att klara kallare dagar.
Eller vad tycker ni?!


Tycker att det inte finns någon gräns i temperatur... Kan tänka mig att låta min vara inne om det är storm och riktigt regnigt och ruskigt, men inte hela dagen. Kylan klarar de hur bra som helst :) Det tråkiga är att jag bara har en häst så om hästkompisens ägare vill ha honom inne så blir hon ju ensam i kylan eller ovädret. Kan kännas lite synd men bättre än 24h i sträck inlåst i stallet ;)

De går vanligtvis ute 12 timmar... enda problemet är att vattnet fryser o jag har inga pengar till att köpa termobar ;)
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Tycker faktiskt att det är Ok att ta in sin häst tidigare om det är jättekallt och dåligt väder. Även om hästarna inte dör av att det är -20 grader så dör de inte av att stå inne i stallet heller :angel:
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

*KL*

Jag skulle faktiskt aldrig drömma om att han mina hästar inne en hel dag. :crazy: De åker ut oavsett väder. De har stor skog, fri tillgång på mat och i värst fall täcken och hittills lever de och mår väldgt bra! ;)
Är det blåsigt och kallt och nederbörd på samma gång kan de dock få komma in några timmar tidigare. Men de är vanligtvis ute mellan 7-22.30 och mår som sagt prima.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

hos oss åker dom ut oavsett vädret...dom går ut vid 8:30-9:00 beroende på vädret...Alla hästarna utom min går ute till 21:00 ungefär, min går in vi d 15:00 då han brukar stå vid insläppet och vill inte..Min häst är den enda i stallet som är rakad också.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Mina hästar får alltid komma ut... Oavsett vad det är för väder eller hur varmt eller kallt det är ute.

Ritigt risigt och ruskigt väder så får de komma in tidigare. Men vid sträng kyla får de gå ute alla normala timmar. Laddar ut med extra hö i hagen och så får de de ljummet vatten serverat med jämna mellanrum.
Hitills har det aldrig varit så kallt att jag ens funderat på om de skall få stå kvar inne.
Vid mycket varmt väder så vänder jag på steken... Då får de stå inne på dagen för att komma ut på natten....
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

mina går ute oavsätt väder o temperatur... Täcken på bara... dock kan jag ta in dem tidigare, runt 17.00 i stället för 20.00, om det är snöstorm eller ösregn...
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Knapplån
Ni som förespråka fri tillgång på grovfoder kan inget om fånghästar va?

Eller dom för kränga fritt med hö dom också???
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Bara dom har foder så att dom kan äta i princip hela tiden så kan dom hålla värmen. Men det beror ju också på vad det är för väder, man kanske ska tänka över om man ska ha hästen ute när det regnar eller blåser. Det kyler ju ner hästen ganska snabbt. Man ser ju på hästarna om dom fryser. Men man ska tänka på att om man tittar på hästarna och de står still och ser ut att vara tillfreds men när de börjar röra på sig så kan de börja frysa ordentligt. Men FODER är vikitgt, många hästägare förstår inte riktigt det.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

och jo jag vet ganska mycket om foder och fånghästar. men om man inte kan ha hästen ute med ordentligt med foder, så kanske man skall tänka över om man skall ha den ute hela tiden. Du måste väl förstå att hästen kommer att frysa om den inte får någon mat eller lite mat. Så är dom gjorda, oavsett om det är en fånghäst eller inte!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
510
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 420
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp