Hur länge kan betfor och lusern ligga i blöt?

L

Lollo_ok

jag tänkte börja fodra min häst med betfor och lucern (bland annat) i det nya stallet jag ska flytta till. Hästarna fodras morgon, middag (bara hö), em och kväll (bara hö tror jag). Jag tänkte ge ca 1kg lucern och 200-300g betfor (torrvikt).Eftersom jag bara kommer vara i stallet på kvällen måste jag blötlägga fodret då. jag kan fodra efter att jag är klar i stallet (blötläggning ca 1-2h) eller ställa hinkarna så att hästen fodras med dem på morgonen eller eftermiddagen dagen därpå.

Mitt problem är att jag vill att hästen ska få antingen lite betfor eller lucern till varje mål... men jag är orolig för att blötläggningen blir för lång (risk för bakterier/jäsning?) :eek:.

Hur länge kan betfor och lusern ligga i blöt innan det blir "skadligt" att ge? Hur gör ni/skulle ni göra?

Sv: Hur länge kan betfor och lusern ligga i blöt?

Förstår jag dig rätt om den ska ligga i blöt totalt 24 h?

Den kommer max att ligga i blöt ca 20 h om jag gör ordning den på kvällen och han får maten på em och ca 10 h om han får den på morgonen och ca 1-2h om han får den samma kväll.

Det bästa om jag bara tänker på blötläggningstiderna är ju att ge det på kvällen... men då får han väldigt mycket då och får äta resten av sitt kraftfoder torrt (morgon och em).

Hur ska jag göra?

Lägger mig i lite ... :)

Kan den ligga i blöt 24h eller Måste den?
Hur länge är isåfall det minimalaste timmarna?

den ska inte ligga mer än i 24 timmar för då kan den jäsa. 1 timme minst måste dne liggas i blöt innan man kan ge den.

Lägger mig i lite ... :)

Kan den ligga i blöt 24h eller Måste den?
Hur länge är isåfall det minimalaste timmarna?

Betfor MÅSTE ligga i blöt min ca 1h, lite kortare i varm vatten och lite längre om det är mycket (pelleterad betfor tar ännu längre tid).

är det just 24h som man brukar sätta som gräns? Kan jag alltså ge min häst betforen efter ca 20 h utan att det är någon "fara"?

Hur är det med lucern, är kan det ligga i blöt längre eller kortare än betfor?

Ja ok, vad bra. :) Då räcker det att jag lägger den i blöt på morgonen och fodrar den vid lunch.

Åter till min fråga:
Kan jag låta lucernen och betroren ligga i blöt 20 h eller är det "faligt"?

Hur gör ni andra som har hästar i ett stall där ni måste göra iordning fodret i förväg? Kan ju inte vara ensam om detta problem...

jag tänkte börja fodra min häst med betfor och lucern (bland annat) i det nya stallet jag ska flytta till. Hästarna fodras morgon, middag (bara hö), em och kväll (bara hö tror jag). Jag tänkte ge ca 1kg lucern och 200-300g betfor (torrvikt).Eftersom jag bara kommer vara i stallet på kvällen måste jag blötlägga fodret då. jag kan fodra efter att jag är klar i stallet (blötläggning ca 1-2h) eller ställa hinkarna så att hästen fodras med dem på morgonen eller eftermiddagen dagen därpå.

Mitt problem är att jag vill att hästen ska få antingen lite betfor eller lucern till varje mål... men jag är orolig för att blötläggningen blir för lång (risk för bakterier/jäsning?) :eek:.

Hur länge kan betfor och lusern ligga i blöt innan det blir "skadligt" att ge? Hur gör ni/skulle ni göra?

På sommaren om det är varmt, kan betforen börja jäsa ganska snabbt, efter ca 6-8 timmar. Kan du ställa betforen svalt och blötlägger med riktigt kallt vatten så kan det nog stå upp mot ett dygn utan att jäsa. Men vore jag dig så skulle jag blötlägga betforen när jag kom till stallet och fodra innan jag åkte därifrån.
Lucern har jag inte hållt på med så mycket så jag vet inte hur lång tid det tål, men gissar att det kan stå längre uppblött än betfor utan att jäsa.
Något som jag märkt börjar jäsa väldigt snabbt är blötlagd kornkross!

*Puttar upp*

Har fortfarande inte riktigt fått svar på mina frågor!!!

Hur länge kan lusern ligga i blöt?

Betfor kan alltså ligga i blöt max 24h (om den står svalt), så jag borde alltså kunna göra iordning betfor på kvällen och fodra på morgonen?

*Puttar upp*

Har fortfarande inte riktigt fått svar på mina frågor!!!

Hur länge kan lusern ligga i blöt?

Betfor kan alltså ligga i blöt max 24h (om den står svalt), så jag borde alltså kunna göra iordning betfor på kvällen och fodra på morgonen?

Lucern måste inte blötas, men bör göra det pga risk för foderstrupsförstoppning. Betfor måste blötas. Jag kan inte ge något svar på hur länge lucernen kan stå i blöt.
Det borde fungera med att bara slå på lite vatten på lucernpelletsen just när man fodrar, risken för foderstrupsförstoppning borde även då minska. Om du då har andra som fodrar så kan du ju bara ställa fram en liten vattenkanna med vatten bredvid hinken med pelletsen. Min erfarenhet av lucernpelletsen är dessutom att det inte är så smakligt, så många hästar vill inte äta den, de gillar oftast lucernhack bättre.

Åter till min fråga:

Hur gör ni andra som har hästar i ett stall där ni måste göra iordning fodret i förväg? Kan ju inte vara ensam om detta problem...

Jag blötlägger betfor, kli, havre och mineraler till min häst när jag kommer dit och sen får han det efter jag har mockat och ridit. De övriga kraftfoder-målen som stallägaren fodrar så får han bara havre.

Igentligen finns det inga exakta tidsregler för hur länge betfor och lusern kan stå i blöt. Det beror på temperatur mm.
Betforn är mer känslig eftersom den innehåller mer socker.
Prova dig fram. Smaka och lukta.
// Linda

Både betfoder och lusernpellets måste ligga i blöt. Det räcker med att du ser hur mycket det sväller som du förstår varför. Betfoder har inga problem att stå 24 h på vintern, inte heller lusernpellets. Nu på sommaren är det däremot besvärligt, båda jäser. Ju varmare dastu fortare, det finns ingen tidsgräns, dock så är betfoder mer känsligt.Om man väljer att låta det stå ett tag måste man lukta på det innan man ger det för att vara på den säkra sidan. Lusernpellets som läggs i blöt håller längre än betfoder, men även detta foder jäser till slut. man får lukta. allt beror på om och hur varmt det är ute.

Åter till min fråga:

Vi gjorde så att den som hade morgonfodringen satte em-betfor till samtliga hästar på morgonen, oc den som hade em-fodringen satte kvällsbetfor och kvällsfodraren satte till morgonen (var och en av oss övriga hade mätt upp rätt mängd torr betfor, så det var bara att blöta). På så sätt var det ingen risk att maten stod för länge.
Ni kanske kan komma överens om ngt liknande? Eller om du vet någon i stallet som är där tidigt, som kan hjälpa dig att sätta em-maten mot att du hjälper henne/honom med något annat??

Som sista utväg skulle jag föredra att ge betfor till morgon och kväll, och lucern på eftermiddagen, eller kanske ännu hellre låta hästen äta torrt foder på eftermiddagen, och ge betfor + lucern morgon och kväll

Jag gav min häst lucern och betfor i vintras.

Jag gjorde så här:
På morgonen så fick han betforen som jag lade i blöt kvällen innan eftersom att jag enbart var där på kvällarna.
På kvällen så lade jag lucernet i blöt när jag kom till stallet så det fick svälla lite, sen när jag var klar så fick han lucernet.

Jag fick höra av en tjej i stallet att lucernet inte skulle ligga i blöt mer än max 4-5 timmar. Vet inte om det kan stämma.
Men jag hade det inte i blöt några längre tider iaf.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 864
Senast: corzette
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Andersson
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 912
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18