L
Lollo_ok
jag tänkte börja fodra min häst med betfor och lucern (bland annat) i det nya stallet jag ska flytta till. Hästarna fodras morgon, middag (bara hö), em och kväll (bara hö tror jag). Jag tänkte ge ca 1kg lucern och 200-300g betfor (torrvikt).Eftersom jag bara kommer vara i stallet på kvällen måste jag blötlägga fodret då. jag kan fodra efter att jag är klar i stallet (blötläggning ca 1-2h) eller ställa hinkarna så att hästen fodras med dem på morgonen eller eftermiddagen dagen därpå.
Mitt problem är att jag vill att hästen ska få antingen lite betfor eller lucern till varje mål... men jag är orolig för att blötläggningen blir för lång (risk för bakterier/jäsning?)
.
Hur länge kan betfor och lusern ligga i blöt innan det blir "skadligt" att ge? Hur gör ni/skulle ni göra?
Mitt problem är att jag vill att hästen ska få antingen lite betfor eller lucern till varje mål... men jag är orolig för att blötläggningen blir för lång (risk för bakterier/jäsning?)
Hur länge kan betfor och lusern ligga i blöt innan det blir "skadligt" att ge? Hur gör ni/skulle ni göra?