Hur länge innan rumsren?

Lenis

Trådstartare
Funderar lite på hur lång tid det tar att få valpen rumsren, var ju 13 år sen sist :smirk: Hur lång tid har era voffar tagit på sig? Jag vet, jag vet att det beror på hur man sköter sig, men jag har alla planer på att träna enligt alla konstens regler. Om nån har nåt specialknep eller tips på saker att tänka på utöver de vanliga (ut efter lek, sov osv) tas det tacksamt emot! =)

Sv: Hur länge innan rumsren?

MIna valpar brukar vara helt rumsrena vid 5 månaders ålder. Rumsrena "över dagen" blir de vid ca 3½ månaders ålder, men gör då fortfarande någon pöl under natten.

Det tog två dagar innan han sjäv sprang ut om dörren var öppen. Två veckor innan han kraffsade på dörren och "sa till".

Fick hem min nya valp i somras när hon var åtta veckor. Det tog ungefär en månad innan hon var hyfsat rumsren. En och annan olycka hände väl även efter det, men när hon var ca 5 månader var hon helt rumsren.

Har väl inga direkta tips att ge utöver de vanliga. Bor på landet, så det var ju bara att öppna köksdörren i tid och otid i början. Och så massvis med beröm förstås när hon gjorde rätt!

Lenis skrev:
Funderar lite på hur lång tid det tar att få valpen rumsren, var ju 13 år sen sist :smirk: Hur lång tid har era voffar tagit på sig? Jag vet, jag vet att det beror på hur man sköter sig, men jag har alla planer på att träna enligt alla konstens regler. Om nån har nåt specialknep eller tips på saker att tänka på utöver de vanliga (ut efter lek, sov osv) tas det tacksamt emot! =)

jag köpte min tik när hon var 2 månader och hon var rumsren när hon var runt 5 månader. så det tog 3 månader för mej. men det beror på frrån hund till hund och från ägare till ägare. sen kan hur man bor spela en stor roll med. om man bor t.ex högst upp i ett högvåningshus kan det vara svårare än för dom som bor längst ner. men mitt tips är att vara väldigt vaksam och ha mycket tålamod...

Targa skrev:
Fick hem min nya valp i somras när hon var åtta veckor. Det tog ungefär en månad innan hon var hyfsat rumsren. En och annan olycka hände väl även efter det, men när hon var ca 5 månader var hon helt rumsren.

Har väl inga direkta tips att ge utöver de vanliga. Bor på landet, så det var ju bara att öppna köksdörren i tid och otid i början. Och så massvis med beröm förstås när hon gjorde rätt!

självklart massvis med beröm!! det ska vara överdrivet mycket beröm!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 717
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 216
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 376
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 036
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama