Hur länge har ni era hästar ute dyngnet runt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lyckobubblor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 100
L

lyckobubblor

Hur länge har ni era hästar ute dyngnet runt?

Vi har två shettisar och jag vill ha dem ute så länge vädret är torrt och någorlunda varmt men tror ni de far illa av att inte ha rutinen, att ha de ute de nätter som går och att vi tar in dem de nätter då det är dåligt väder?

De har stora hagar med både öppet och skog och ett vindskydd.

Sv: Hur länge har ni era hästar ute dyngnet runt?

Jag kan inte tro att de ska fara illa även om de skulle gå ute vid dåligt väder. Har de tillgång till vindskydd så kan de ju söka skydd där om de så vill.

/M

vi har numer våra pållar ute på lösdrift året runt. dom har sin ligghall om dom önskar och stor kuperad hage;) ser bara fördelar för hästarna och hur dom mår jämfört när vi stallade. 2 halvblod, 1 D-ponny och 2 shettisar.

Har vindskydd till min häst. Även tjejen som hyr in sej i mitt stall har vindskydd till sina 2. Så vi kommer inte ta in dem i vinter. Endast då det är riktigt busväder.
Med spån, väggar o tak är det väl ingen big deal att de står ute. Min häst är då oxå väldigt frusen av sej. Så tjockt täcke blir det ju oxå för hennes del.

Vad bra, jag är helt grön på shettisar och deras vanor, har bara haft frusna halvblod förut och stallet fullt av tidsfacister, ("klockan är fyra, det spelar ingen roll om detär 20 grader och solsken ute, de ska in!") hästfolk är speciella, :crazy:

Vad bra, jag är helt grön på shettisar och deras vanor, har bara haft frusna halvblod förut och stallet fullt av tidsfacister, ("klockan är fyra, det spelar ingen roll om detär 20 grader och solsken ute, de ska in!") hästfolk är speciella, :crazy:

Jag tror personligen att man ska inte ha stenhårda rutiner. Mer ca tider. Om man tar in dem om nätterna så kan man tex ha tiden 20-22 ska de in och ut kl 06-08. Tänk om det händer något? Man fastnar i en snödriva. Blir 3-4 timmar sen. Hästar med fasta rutiner blir garanterat mer nervös än hästar med ca tider.
Så har jag alltid kört i mitt stall. Dels för att jag jobbar så oregelbunda tider och dels för att jag tycker det är bäst så.

På ett av mina nattjobb slutar jag kl 07 på morron. På ett annat slutar jag inte förän kl 09.

Nu spelar det ingen roll då min häst är ute för det mesta.

Nej,jag håller helt med dig, så länge det är en ungefärlig tid när hästarna får mat så tycker jag det är lugnt. Men vi har haft boxar uthyrda i vårt stall förut till olika människor med olika åsikter så under två år hade vi en galen tjej som höll på att få panikattacker om den som sulle ta insläppet var en kvart försenad.
I början trodde jag att hon skämtade men nepp, måste erkänna att hela stallet drog en lättnads suck när hon skulle flytta :bump:

min mor har i alla år haft "på minuten tider" med framförallt fodringar. vid ett tillfälle så försov hon sig 20 min. och vaknade av en rejäl smäll i stallet. det va en av hennes pållar (en ardenner) som sparkat sönder en box vägg totalt samt en takstolpe, så här har vi tagit lärdom och vi har en timmes "flextid" överlag ;) (trots att vi övergått helt till lösdrift)

våra shettisar är inget annorluda halvbloden vad gäller tider och rutiner, det funkar likadant ;)

Jag har svårt att förstå hur tusan man kan leva med "på-minuten-tider" jag tycker det är självklart att hästarna ska ha mat på ungefär samma tid, med nån timmes flex, jag vet ju hur jag skulle reagera om jag skulle få lunch vid elva en dag och vid två en dag, morr :eek:, men insläpp, nej det är så skönt nu när man bara behöver ta hänsyn till sig själv och sina egna hästars behov!!

ha ha, ja de är ju lika mycket hästar trots att de är små, det var inte så jag menade, utan mer allt med foderstat, jag tycker det är sjukt svårt, det känns som att man ger dem så lite, är rädd för att de inte ska få i sig alla ämnen de behöver!

jag är uppväxt med "på minuten tider" med det mesta som rör hästarna så här gick det nog av bara farten i många år :crazy: dock tänkte jag till efter incidenten hos min mor :angel:

vi har valt att ha ute hästarna så länge som möjligt på kvällen även då vi stallade. jag valde bort inackoderingar just pga. att det va för mkt. tyckande hit och dit samt onödigt tjaffs som påverkade mig negativt (inte meningen att man ska må dåligt i sitt eget stall :crazy:) nu har jag och min vännina våra hästar "ihop" (vi delar inställning i stort och har kamperat i många år med "hästeriet":)) då har vi ju möjligheten att "ta lite semester" ibland med ;)

det är väl inte svårare att fodra shettis än större pålle ;) fast vi har för enkelheten valt att ha fri tillgång i ligghallen, det blev för krångligt att dela upp flocken :angel: D-ponnyn åt hysteriskt i början några v. men det lugnade ner sig efter ett tag (det är några år sedan nu) ingen är tjock ( eller kanske 36 åringen då, men hellre det ;))och inte heller tunn, men dom har stora marker att röra sig på vilket dom oxå gör :D:D den 4 åriga shettisen har varit i perfekt hull hela tiden, hon är uppfödd med fri tillgång.

oh, men jag tycker det! med en stor häst har man lite mer att röra sig på ju, med shettisar måste man få ner allt de behöver i en sdan pyttegiva ju! den tjocka shettisen jag har får cirka bara 2-3 deciliter ponykrafft och visst om man ska se på magen så klarar han sig ju gott och väl på det, men ur tusan vet jag om han får i sig tillräckligt med mineraler och vitaminer? han mår ju bra och har inga problem och ser pigg ut, men man oroar sig ju alltid :crazy:

här får shettisarna äta så mkt. hösilage och halm dom önskar sedan får dom bara lite lusern som mineralerna och kiselguren blandas i (på vintern även selen och E vitamin)så blir dom ju inte så ledsna när dom stora får sitt heller ;)

det är väl bara "den gamle" som är lite tjock, men hon rör sig inte i samma utsträckning som dom andra heller längre :crazy: har bara fått beröm för mina "fina shettisar" av veterinären :D finns ju fortfarande allt för många som tror att bara för att det är en shettis så ska det aktas med bra grovfoder :crazy: och om det blir "bukigt" så ska det bantas yttligare :crazy:

visst, har dom stått på "minimumgiva" (som D-ponnyn hade gjort) så äter dom som f*n i början innan dom inser att maten finns kvar.... då brukar det lugna ner sig ;)

Mina går ute ibland, inne ibland numera. Känner efter om det är kallt får de komma in, annars ute. Under 2-3 grader så får de komma in, eller vid regn/snö. Annars är de fortfarande ute dygnet runt. Har vind/regnskydd och ibland täcken. När jag tar in dem så gör jag inte det på speciella tider, utan efter temperaturen/väder än så länge. Kallare än ovan så åker de in NÄR det sjunker under, alt. när det börjar regna. Kan vara vid 16 eller vid 23. Gäller att hålla koll på prognosen - och allra mest på klimatet utanför dörren ;)

Till vintern måste de så klart vara ute vid kallare väder, annars får de vistas inne hela vintern... :angel:

Jag är en såm tyspisk halvblodsmänniska som gärna inte vill ha mina hästar ute nattetid förutom på sommaren:angel: Men nu har jag haft 3 dräktiga märrar som gått på bete hela september, trots skiftande väder och ibland nere mot minussträcket. Tänka sig, alla lever och har hälsan;)

Så jag får skärpa till mig nu och inse att de trivs bra även om det är mindre är 15 + nattetid.

Våra kommer att gå ute så länge vädret är hyfsat och det inte blir allt för mycket lera i hagarna.

Det var mycket regn och minusgrader i början av september så de kom in då. Nu vill de in om kvällarna så de tas in fastän vädret blivit varmt igen. Väldigt mörkt är det om nätterna också så det känns lika så bra att ha dem inne så man vet var dom är.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 427
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 593
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 943
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden