Hur länge får man transportera häst?

Sv: Hur länge får man transportera häst?

Jag ska flytta min häst lite drygt 50 mil nästa sommar..Jag hade tänkt att han skulle få gå ur transporten och rasta ungefär halvvägs då han inte är så jättevan att åka transport. Det går ju alltid att stanna till på en tom rastplats (är det människor där blir dom kanske inte så nöjda om en häst kommer dundrandes ur en transport:smirk: )
Ang. mat i transporten läste jag nånstans här på buke att man kan ge hästen mat lika ofta som man fodrar i vanliga fall. "Fri" tillgång på vatten är alltid bra att ha, alt. att den får väldigt uppblött betfor då och då om den har svårt att dricka under transport.

Med risk för trådkapning måste jag bara fråga: hur är det med grimma i transporten? Läder eller nylon? Har hört båda delarna, men tycker att nylon borde vara att föredra då det är lättare att skära av om nåt skulle hända...

Det är väl olika från häst till häst hurvida de vill äta eller inte under färden. Att stanna var 10:e mil tycker jag låter lite onödigt, men det är min åsikt. Vi brukar åka iväg på trav då kör vi 18-20 mil i ett svep och det brukar inte ta mer än 2,5h ivf och det verkar gå bra för hästen ivf.

Ni kanske kan prova att ha huva på hästen om hon skakar av sig bomullen? bara ett litet tips

Det blev så ofta då hon inte drack något.. Nojjig matte:angel:.. Sen har jag inte kört så ofta med min häst i transport själv/med sambo. Jag skickade henne med lastbil tidigare.
Själv har jag kört henne 3-4 mil åt gången enkel resa till vet. Inget annat. Så jag va jätte nervös till en början..
Blir det fler långresor så kommer jag ha något att luta mej tillbaka på och kommer känna mej tryggare.

Man bör ha lädergrimmor i transport, de går lättare sönder ifall något skulle hända, hästen kan alltså slita sönder den själv och de ger inga såna skav som en nylongrimma kan göra ifall hästen får panik och börjar slänga sig

ok, då förstår jag.

Innan jag hämtade hem min häst från holland ringde jag en transportör, då fick jag tipset att inte stanna för tätt då det ibland kan oroa hästarna mer än att göra få stopp. Jag själv har ingen aning, personen jag pratade med sa så.

Sedan sa hon även att vid längre sträckor var det oftast unghästar och ovana hästar som skötte sig bäst. Hon menade på att rutinerade hästar ofta kunde bli nervösa och kopplade ihop transportering med att det kommer hända något typ tävling/träning. Unghästar/ovana hästar har inget att koppla ihop transporteringen med så därför skulle de oftast vara lugnare. Sen om detta stämmer det vet ju inte jag, men personen jag pratade med jobbade ju med att tranportera hästar så jag antar att hon pratar utav erfarenhet.

Hur många timmar får man köra häst utan uppehåll?
Och hur skulle ni ha gjort i mitt fall, kommer att behöva köra över 50 mil för att få hem min häst... tar ju ett par timmar :crazy:.

Jag KAN få stoppa efter 20 mil redan kanske om det går att lösa och vila över natten för att sedan åka vidare resterande 30, eller skulle ni ha kört på hela vägen.

Känns som att ta ut hästen halvvägs, göra henne nervös på ny plats för att sedan åka vidare till ytterligare nytt ställe känns dumt..
Hur skulle ni ha gjort?

Då det inte handlar om en tävlingshäst som är van att åka eller ska tävla hade jag gjort så här:

- Kör! Stanna inte för ofta. Det blir oroligare då. Några stopp för koll, oftare utan kamera.
- Låna en övervakningskamera att ha i bilen. Jätteskönt att kunna se vad hästen gör.
- Låt henne ha hö. Ska hon inte tävla och åker ensam så är det hyfsat i släpen ändå. Det finns för- och nackdelar... (för tävling tex: har man hö inne i släpen stoppar man det i sopsäckar)
- Om hon inte dricker vatten så ge henne en spann med mycket blött betfor. (om hon äter betfor)

Sen tar det tid att köra 50 mil. Jag tror inte att du klarar det på 8 timmar.
Beror självklart på vilken typ av väg det är men stopp, rondeller osv gör att det tar tid. Kolla in http://www.se.map24.com/. Där kan du skriva hastighet osv och får tider som stämmer bra.

och du tänk på köbildningar i vissa städer :crazy:

Vi har kört Kristianstad - Karlstad 47 mil, några gånger. Det brukar ta drygt 8 h men då stannar vi bara en gång. Vi har lastbil (går visserligen långsammare än bil med släp men kan vattna under färd) kamera och vana hästar.

Vi kör Jönköpingshållet då eftersom det alldeles för ofta är köbildning i Gbg. Ska man på tävling har man ju tider att passa. Du kan säker planera resan bättre. :) och du kanske ska norrut?

Lycka till!

Hej, jag hämtade en shettis 60 mil bort. Vi stannade två eller om det var tre gånger på då jag tittade till honom o erbjöd vatten o en morot utöver höet han hade. Tror att jag stannade ca var tredje timme för jag hade läst att man skulle det. Man måste ju ändå tanka!

Det gick jättebra!

Sen tar det tid att köra 50 mil. Jag tror inte att du klarar det på 8 timmar.
Beror självklart på vilken typ av väg det är men stopp, rondeller osv gör att det tar tid. Kolla in http://www.se.map24.com/. Där kan du skriva hastighet osv och får tider som stämmer bra.

Varför skulle man inte klara 50 mil på 8h?

När jag (pappa) kört min pålle 60mil så har det gått på mindre än 8h, med stopp. Vet de som kört den sträckan på 6h, men det var knappast lagliga hatigheter... :cool:

60 mil på mindre än 8 timmar, inkl stopp måste innebära kanonbra vägar hela sträckan, eller? Inga städer eller hastighetsbegränsningar under 90km/h? Iaf om det ska vara lagligt, då du på 8 timmar med en snittfart på lagliga 80km/h med släp, kan köra 64mil om du kör utan stopp... Om snitthastigheten istället sänks till 70km/h för resan så kommer man inte längre än 56mil på 8 timmar, även det utan stopp (och tro mig, det är ytterst sällan genomsnittshastigheten ligger på 70km/h, då det nästan alltid förekommer städer/tätorter/byar/samhällen längs transportvägen, och det i dessa områden näst intill alltid är max 50km/h som gäller. Lägg sedan till att varje korsning drar ner hastigheten, och klockan tickar iväg ganska bra..

Motorväg hela vägen i princip... :angel: Tänkte jag inte ens på. :o

hjälper ju inte egentligen då det är 80 som gäller. :crazy:

Det är enkelt att köra fortare med släp MEN måste man bromsa eller något händer så är det inte lika kul för hästen. :eek:

(En del kör som idioter och sen undrar de varför deras hästar inte vill lastas eller står dåligt i släpen :devil:)

Vad som är lätt att missa är hur mycket tid det tar att köra på kurviga vägar/mindre vägar/kornsingar osv. SNitthastigheten blir mycket lägre då, precis som boccia skriver.

Lägg märke till att det inte handlar om baar körtid med maxtiden. I maxtiden ingår även kortare pauser som tankning osv.

Vi ska åka i princip samma sträcka som dig, börjar utanför samma stad och ska till en stad lite högre upp än Karlstad.

MEN nu har vi nästan löst det :bump:.
MIn moster bor på västkusten ca 2 timmars resväg från startorten, så vi ska stoppa där över natten, då har vi bara drygt 30 mil att åka på en dag, det känns mer som rimlig tid för oss (då framför allt att hon är helt otränad och inte jättevan att åka transport.)
Så nu känns det mycket bättre!! :)

Vi ska åka i oktober, vad tycker ni att man ska klä på henne då?
Hon har inte täcke på sig ute.
MEN funderade på att lägga på henne ett fleecetäcke dels för värmen, men framför allt för om det är fuktigt ute eller om hon blir svettig, så slipper hon ju stå och vara blöt.
Är det en bra idé?

Transportskydd då, det ska jag köpa nya, mina är från 80-talet tror jag :smirk:, har funkat bra till förra hästen men nu vill jag ha nya fina :banana:.
Vilken modell föredrar ni och varför?
Höga eller låga?

Nått mer jag ska tänka på?
Transporterar såklart i lädergrimma.

Ska bli så kul.. längtar till oktober :D!!!

Tror pappsen låg runt 90km/h... Vi stannade en gång för mat till oss och till pålle + vatten. Bilen klarade sträckan utan tankning...

Visst finns det idioter! Har legat dryga 85 med hästlastbil (B-kort) och blivit omkörd av hästtrailer. :eek:

Fast det är väl bara 80 med släp. Tänker inte åka på fortkörningsböter bara för att hinna fram i tid.

Nej det är väl klart man inte vill ha. Detta är väl typ tio år sedan... :angel:

Har aldrig kört trailer själv utan endast lastbil.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?