Hur länge får man transportera häst?

T

Tokmaja

Hur många timmar får man köra häst utan uppehåll?
Och hur skulle ni ha gjort i mitt fall, kommer att behöva köra över 50 mil för att få hem min häst... tar ju ett par timmar :crazy:.

Jag KAN få stoppa efter 20 mil redan kanske om det går att lösa och vila över natten för att sedan åka vidare resterande 30, eller skulle ni ha kört på hela vägen.

Känns som att ta ut hästen halvvägs, göra henne nervös på ny plats för att sedan åka vidare till ytterligare nytt ställe känns dumt..
Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Hur länge får man transportera häst?

Du får transportera en häst i max åtta timmar utan vila. Om resan kommer att ta mer än åtta timmar måste hästen få chans att vila efter dessa åtta, vilket gör att du måste fixa en övernattningsbox.

Har transporterat min pålle några gånger så långa sträckor (60 mil), det funkar bra att åka "i ett sträck", stanna en eller några gånger och pausa... Ät en bit mat själva och ge hästen hö och vatten och kör sedan vidare.
Brukar inte vara några problem, så länge man håller sig under de 8 timmarna.

Lycka till!

Har inte haft problem med att transportera min häst så långa sträckor. Som nån annan sa, man kan pausa, ge vatten o hö o äta matsäck själv.

På 50mil känns det onödigt att övernatta, det tar ju inte över 8tim den resan, bättre att köra på o komma fram.

Jag Brukar köra mina hästar 50 mil ett par ggr / år till tävling och stannar då inte och vilar lastar ur. tror att hästarna mår bättre av att komma fram så fort som möjligt. Försöker att inte själv stanna och äta isåfall så att d et blir ytterligare en timma på trailern, utan vi äter i bilen.
Vid längre resor (ibland åker vi t ex 70 mil) då stannar jag och lastar ur, ofta efter ca 40 mil, så att de får sträcka på benen en stund & kanske beta lite och så... 70 mil är väl ungefär gränsen tycker jag, ska man köra längre än så bör de få övernatta nån stans på vägen.

Jag körde min unghäst ca 40 mil i ett sträck (med en fikapaus för mig o medhjälpare, vatten/höpaus (+ ett äpple) till hästen. Gick helt utan problem, och tror inte att ytterligare 10 mil hade förändrat någonting. Resan tog ca 6,5 timmar, inkl stopp, så 50 mil borde gå att köra under tidsgränsen på 8 timmar (under förutsättning att vägarna/övrig trafik inte gör att hastigheten måste hållas nere)
Jag hade mao kört i ett sträck, om inte hästen blir stressad av att åka...

Hur ska du transportera hästen?? Hästtransport eller lastbil? Personligen har jag skickat mina hästar med lastbil när de åkt långt då jag bara har enaxlad transport och anser att det är för jobbigt för dem att stå och hålla balansen så länge. I en lastbil har de en helt annan komfort. :)

Kommer att köra transport.

Svarar många.
Hon är inte jätteresvan, hon har ju åkt transport men hon har stått som avelsto så det har inte varit dagligen direkt hon har åkt...
Men jag tänkte mig att bara köra på, nog lika bra då!

bara hon har hönät och får vatten emmalnåt kommer det att gå kanon, i "värsta" fall kan du ju låta henne åka bred om möjligheten finns så hon orkar hålla balansen även efter några timmar.
Lycka till!

Läste ju på den tråden att det bla va för att få bättre luft i transporten, men jag kommer ju ha höt liggandes i transporten oavsett om hon äter det eller inte... *allergisk man, kan INTE ha det i bilen*

Men... hö´t dammar betydligt mkt mer när hästen drar i det (för att få ut det ur hönätet) än vad det gör när det ligger still...
En häst som äter under transport löper större risk att drabbas av transportsjuka och/eller foderstrupsförstoppning bl.a, bortsett från just damm-biten.
Jag har också mitt hö liggande i transporten (skräpar ner så hemskt i bilen, och dessutom nära till hands när jag (hästen) ska ha det), men ger inte hö under transport.

Jag reste 80 mil med min häst då jag flyttade.. Vi gjorde uppehåll på 4-5 timmar efter lite mer än halva vägen där jag har en släkting.. Så fick hon springa på deras gräsmatta under de timmarna.. Även en promenad klämde vi in så hon fick röra lite på sej.

Sen fortsatte vi.. Det va inga som hellst bekymmer.. Hon va nöjd o belåten då vi lastade henne..

Jag hade tänkt att stanna över natten.. Men det blev ändrade planer..

Sen tycker jag att om man reser långt så ska inte hästen stå i en box över natten.. Sen har väl stått still så det räcker i transporten..

Hage är bättre så den får röra lite på sej..

Så hade jag nog gjort om det varit en av mina nuvarande hästar, stoppat och "rastat", men den här hästen känner jag ju inte, nyköpt ska hämta, så då vågar jag inte riktigt lasta ur för att sedan försöka få in henne i transporten igen.. :crazy:

Du vet inget om hur hästen är att lasta? Då är det ju annorlunda.. Ägaren har inte sagt något om det då?
Annars finns ju allternativ.. Som lastbilar.. Dom är det inga problem alls för min häst.. Hon är mer lättlastad än på vanlig transport.

Min häst är svårlastad varannan gång som det verkar.. Dagen innan resan gick hon på transporten.. Jag övade en hel del dagarna innan.. Men den dagen vi åkte så va hon hopplös i hela 5 minuter..
Efter vårt uppehåll hos min släkting så va hon tveksam att gå in igen.. Men hon gav sej fort.

Skulle definitivt skippa hönäötet om jag var TS... se t.ex. tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=782786
Ge istället hö och vatten när ni 2-benta tar en fika/bensträckarpaus.

Min häst transporterades från Holland och hade hela tiden hö att äta, såsom när vi körde, på rasterna fyllde vi på hönätet, hon hade även hönät när vi åkte båtarna. Har alltid hö till mina hästar när jag transporterar dem och har aldrig haft någon häst som blivit dålig utav det.

Tycker inte att du behöver lasta ur för 50mils transport. Skall du göra det så se till om du kan göra det på en ridanläggning ivf. Stanna ett par gånger och se till att hästen kan få vatten. Man får som tidigare nämnt transportera en häst i 8h i sträck, sen ska hästen ha en paus och vara ur tranporten och sen får färden fortsätta 4h till. Sen måste hästen ha dygnsvila innan fortsatt färd. Man ska oxå skriva reseplan för resan.

Min häst transporterades från Holland och hade hela tiden hö att äta, såsom när vi körde, på rasterna fyllde vi på hönätet, hon hade även hönät när vi åkte båtarna. Har alltid hö till mina hästar när jag transporterar dem och har aldrig haft någon häst som blivit dålig utav det.

Jag hade hö till min häst hela resan.. Men hon åt inte ett endaste strå.. Då vi hade paus åt hon dock gräs med glädje..
Vi stannade var 10:e mil och erbjöd henne vatten.. Men hon ville inte ha. Endast på pausen.. Efter det erbjöd vi henne dock inte lika ofta då hon ändå inte drack. Vi ville bara komma hem. Och min häst verkade inte missnöjd med livet.

Det enda som störde henne va då bommulls tussarna for ur öronen på henne.. Hon gillar inte ljudet från lastbilar och annat.. Men det va inte värre än att stanna o stoppa dem till rätta igen.

Jag hade hö till min häst hela resan.. Men hon åt inte ett endaste strå.. Då vi hade paus åt hon dock gräs med glädje..
Vi stannade var 10:e mil och erbjöd henne vatten.. Men hon ville inte ha. Endast på pausen.. Efter det erbjöd vi henne dock inte lika ofta då hon ändå inte drack. Vi ville bara komma hem. Och min häst verkade inte missnöjd med livet.

Det enda som störde henne va då bommulls tussarna for ur öronen på henne.. Hon gillar inte ljudet från lastbilar och annat.. Men det va inte värre än att stanna o stoppa dem till rätta igen.

Det är väl olika från häst till häst hurvida de vill äta eller inte under färden. Att stanna var 10:e mil tycker jag låter lite onödigt, men det är min åsikt. Vi brukar åka iväg på trav då kör vi 18-20 mil i ett svep och det brukar inte ta mer än 2,5h ivf och det verkar gå bra för hästen ivf.

Ni kanske kan prova att ha huva på hästen om hon skakar av sig bomullen? bara ett litet tips

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?