Sv: Hur länge får hästarna gå ute?
Det beror på vilken typ av uppfödning man har och vad man vill uppnå
Vill man inte förda upp en framgångsrik avkomma så är det upp till dem men jag anser att man bör avla för att föra sporten vidare.
En framgangsrik avkomma enligt Dina matt (a med en prick) matt (a med 2 prickar) menar du?
Alla har vi olika varderingar pa vad vi avlar efter, och vilken sorts avkomma vi vill ha.
Inte alla vill ha hast for att tavla.
Givetvis ska man inte tumma pa hastarnas exterior eller mentalitet men man behovr inte avla fram den basta tavlingshasten om man har ett Annat syfte med sin avel.
Det är väl självklart att tillsyn är samma sak som inspektion av sina hästar, alla nadra som inet gör det är i mina ögon totalt oseriösa!
Mustangerna lever inte med daglig tillsyn av människa inte heller har de ligghallar, stödutfodras etc
Nar de har 50 hastar i olika hagar och alla inte kommer fram utan haller sig undan, sa blir resultatet ofta att de inte bemodar sig med att jaga en hast genom ett 10 hektar stor hage. Det tycker jag ar forstaeligt.
Du skrev ettåringar och vad jag vet så har de flesta sina ett åringar på lösdrift på större stuterier men det betyder inte att man har stona på lösdrift under fölning
Citera garna det for jag vet inte vad du pratar om.
Inte vet jag men någon orsak är det väl att vi här nere i Skåne har över 200st unghästar som startar på unghästtävlingar. Och nej tror inte någon halvblodsuppfödare vill att deras nyfödda föl skall gå ute dygnet runt i mars/april vilket är den vanligaste fölningsperioden här ner
Ni har battre forutsattningar an resten av landet.
Det innebar inte att ni ar battre pa att avla i overlag. Det innebar att ni har battre vaderforhallanden och marker.
Bara for att det ar halvblod innebar det inte tat de maste fa folet sa tidigt som mojligt.
Jag vet halvblod som fotts utomus och som ska anvandes inom hoppning eller dressyr.
Varav en uppfodare finns i Laholm och tavlar pa hog niva och ar kand.
Är det bättre att utsätta ston för de risker som faktiskt finns
Det tycker jag i mina ögon är betydligt mera fel
Nej, det ar battre att inte avla pa ston som ar ilskna, och hingstar som inte kan betacka pa ett vettigt satt.
Men det ar dagens hasthallning som skapat dessa individer.
Jag anser att man inte ska avla pa hastar till vilket pris som helst...
Jag har tävlingshästar av lättare blod, dessa är förfinade mer än tex islandshästar och andra raser som är vana vid hårdare väder.
En häst som är elittränad har en hel annan muskelmassa och är således betydligt känsligare för kyla. Detta glömmer många lösdrifthuliganer bort och därför är det inte relevant att diskutera detta med dessa eftersom de inte är insatta i vad en vältränad häst behöver.
Sa vad du sager ar, att islandshastarna inte ar valtranade muskelpaket... ujuj... jag skulle inte vilja sta i narheten om du sa det till islandshatseliten...
Du tror att det bara ar slit och slanghastar som gar pa losdrift och inte dyra valtranade hastar...
Nu vet jag inte vad du raknar som en dyr valtranad hast, men med tanke pa att manga AR hastar slar en dressyrhast i muskler och vilka rorelser de kan utfora och de Anda star pa losdrift...
Men i dina ogon ar AR troligast bara lulla runt i skogen riding antar jag.
Sen att de gor battre piaffer och passager och att de kna levad, caprioller mm... det hor ju inte till saken for det kan man alltid forsoka blunda bort.
Nu glömmer du bort de olika hästraserna
För det är skillnad och det kan varken du eller någon intala mig att det inte är för så mkt erfarenhet har jag så det har jag sett under alla de år jag själv och min släkt fött upp hästar
Som jag sa, ratt anpassad losdrift for varje hast.
Och ett fol som fods utomhus och dar stoet har gatt utomhus Ar battre forberedd pa livet an en hast som fods i en box.
Damed inte sagt att det passar sig att fola i maj...
Men det ar ju upp till var och en, fragan ar bara vem som betalar priset for att manniskan ska fa fram en hast sa tidigt som mojligt pa aret?
Vilda hästar klarar sig på vilket bete som helst
Och nej jag har inte sett ett enda fullblod som ser fint ut på bete, vare sig i verkliga livet eller här på buke på bilder
Nej, en vild hast klara sig inte pa vilket bete som helst.
Traskigt for dig att du inte sett ett enda fbl som klarar sig pa betet enbart.
Det maste jag saga att det far mig att reagera och undra vad for sorts hastar och vilken sorts uppfodnign och hasthallning du har omkring dig.
Speciellt med tanke pa att jag sett fbl som klarar sig och ser valmaende ut. Men sa har de et harmoniskt liv utan stress och var uppfodda under andra forhallanden.
Våra förhållanden på vilket sätt??? Våran träning på vilket sätt??
Ja pa det sattet som du har hast givetvis.
Det ar darfor jag sager att losdrift och ratt anpassad losdrift inte ar samma sak.
Det var inte en kritik mot dig, utan ett papekande att du troligast inte haft dina hastar pa en losdriftssituation som passade just dom.
För att vara hästar som tävlar internationellt så tycker jag nog att mina hästar går bra mkt mer ute i hage än andra. Och jo jag tror faktiskt att de mår betydligt bättre än många lösdrifthästar.
Tja, manga losdriftshastar misskotts, precis som manga icke losdriftshastar.
Sa du har sakert inte fel i det.
Men att att dina hastar mar battre an en losdriftshast som star pa en for den valanpassad losdrift tvivlar jag pa.
Traning, framgang, dyrt foder och skrittmaskiner ar inte samma sak som den mest valmaende hasten.
Darmed inte sagt att din ahastra inte har det bra. Det har de sakert.