Sv: Hur länge får hästarna gå ute?
Citat på den meningen jag svarade på!
Jag skrev ang VILT tillstånd! Och idag föds inte speciellt många föl utomhus längre, speciellt inte tävlingshästar som det diskuterades om när det gällde utevistelse.
Många föl föds redan i mars och då är inte det speciellt lämpligt att ha dem ute.
En häst klarar sig inte i vilt tillstånd på det sättet idag.
Nej jag anser inte att alla instinkter finns kvar hos hästar på det sättet som det gjorde hos vildhästar.
Alla djur och människor har kvar en hel del av sina drifter även om vi har anpassat oss efter den levnads standarden som finns idag.
Hästen har också utvecklats och man har förfinat och avlat fram en hel del egenskaper som de i vilt tillstånd inte har någon användning för
Med vilt tillstand kan innebara att hasten ar fodd utomhus i flock. Det behover inte betyda att flocken i sig ar vild.
Det finns Manga hastar i sverige som ar fodda utomhus, speciellt manga islandshastar ar det.
Och att en hast ar fodd inomhus betyder inte tat den inte har samma behov som en vildhast. Det ahr den.
Den kan bli vild och klara sig sjalv pa ytterst kort tid.
Vi ahr haft hasten som tamhast i tusenden ar och fortfarande ar det ett djur som drivs av sina instinkter. inte en maskin.
Se till behovet, inte till bekvamligheterna.
Citat på den meningen jag svarade på!
Hästar är födda utomhus i vilt tillstånd, varför ska de då behövas plågas utav att stå inne större delen av sina liv??
Jag skrev ang VILT tillstånd! Och idag föds inte speciellt många föl utomhus längre, speciellt inte tävlingshästar som det diskuterades om när det gällde utevistelse.
Många föl föds redan i mars och då är inte det speciellt lämpligt att ha dem ute.
En häst klarar sig inte i vilt tillstånd på det sättet idag.
Nej jag anser inte att alla instinkter finns kvar hos hästar på det sättet som det gjorde hos vildhästar.
Alla djur och människor har kvar en hel del av sina drifter även om vi har anpassat oss efter den levnads standarden som finns idag.
Hästen har också utvecklats och man har förfinat och avlat fram en hel del egenskaper som de i vilt tillstånd inte har någon användning för