Sv: Hur länge får hästarna gå ute?
Vad vet du om våra hagar?
Han går med tre jämnåriga valackar i en hage som visserligen inte är gigantisk, men tråkigt har han
absolut inte . Han vill absolut inte in på kvällarna heller för den delen, så han trivs nog bra i sin hage som visserligen inte är någon 5 hektarare längre men nog så stor för honom och hans tre kompisar att busa i.
MEN, det livet är lite svårt att kombinera med träningar och övrig ridning. Han behöver kraftfoder för att hålla sig i ett bra hull då höt inte ger allt han behöver och med lång utevistelse blir det bara två mål/dag, vilket ger större givor varje gång. Dessutom märker jag skillnad på hur han är att rida, han har inte samma "go" eller "gnista" som när han inte stojar i hagen i 13 timmar/dag och jag märker att han mår bäst av att få stå inne några timmar och äta mat, vila osv innan ridning då han annars helt enkelt är för trött.
Och nej, kompromissar med den ridningen gör jag aldrig igen, då det är hårdare träning och ridning som fått honom att hålla. Jag hade gärna haft båda världarna och hoppas att det ger med sig med en dåres envishet för det är inte rätt mot honom heller att behöva ta ut sig på träning när energin verkligen inte finns och både jag och tränare kräver det som finns där annars.
Vad gäller de andra hästarna så håller jag inte med dig. De presterar på topp på iaf Msv-nivå i dressyr, är blanka, välmusklade, perfekta i hull och arbetsvilliga till tusen. Inga hältor och fina magar osv osv osv - de ser långt mer välmående ut än de hästar på lösdrift jag passerar som raggiga, omusklade osv rids ut längs med bilvägen och går där ur form eller skrittas runt en halvtimme i vad som kallas "effektiv styrketräning" (konstigt då att de aldrig sätter en muskel
).
Jag håller inte med dig för en sekund om din svart-vita syn på hästhållning och tycker det är extremt barnsligt. Så länge hästarna mår bra och fungerar spelar det väl för tusan ingen roll om de är ute i hagen sex, tio, tretton eller tjugofyra timmar/dygn?
Och vad gäller min häst så är han uppfödd i stor unghästflock där han fick gå tills det var dags för inridning. Hans mage är kass ändå och ingen veterinär kan säga varför. Ibland verkar det vara hösilaget han inte klarar av och jag har då bytt till torrhö, vilket fungerat ett tag men sedan börjar det komma gräs i hagen och då äter han bara det ändå och så börjar det om igen.
Vad gäller hans mage hade han mått bäst av sandad ruta med fri tillgång på hö, för som det är nu så hövägrar han och äter Enbart fjolårsgräs eller det nya som sticker upp - och får diarré på kuppen.