Sv: Hur länge får hästarna gå ute?
Jag kan köpa förklaringen om vi säger att tävlingshästarna är produktionsdjur precis som hönor och mjölkkor. Vi anpassar helt enkelt driften för att maximera produktionen. i det här fallet är det inte mjölk, kött eller ägg som produceras utan tävlingsresultat.
Det finns inget självklart likhetstecken mellan hög produktion och lyckliga djur. Men alla djurbönder som lyckas bra sköter om sina djur. vanvårdade djur producerar inte.
(detta är ej till dig olgaklara, jag bara tryckte på svara inlägg!)
Våra GP/WC-hästar i stallet jag jobbar i, går ute i en stor gräshage sommarhalvåret 1-4 timmar. Det är bara två av våra sex GP-hästar som klarar av så länge, vanligtvis brukar de andra börja rusa som galningar efter max en timma. Givetvis tar vi in dem då! Vi kan inte ha skador på dessa hästar, för värdefulla för det. Inget konstigt med det.
Under vinterhalvåret står de inne hela dagarna, men rids två gånger om dagen (året runt), och de skulle ALDRIG prestera som de gör om de inte hade mått bra och trivts, ALDRIG! Vi har en som vann en WC-deltävling, en annan som vann Puissancen i London osv. Jag tror att allt är individuellt, och våra hästar är definitivt inte stressade över att inte få gå i hage!
Jag kan köpa förklaringen om vi säger att tävlingshästarna är produktionsdjur precis som hönor och mjölkkor. Vi anpassar helt enkelt driften för att maximera produktionen. i det här fallet är det inte mjölk, kött eller ägg som produceras utan tävlingsresultat.
Det finns inget självklart likhetstecken mellan hög produktion och lyckliga djur. Men alla djurbönder som lyckas bra sköter om sina djur. vanvårdade djur producerar inte.