hur länge bör inte en häst stå inne???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare aleiga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 5 024
A

aleiga

Måste få andras åsikter ang uppstalllning..ex tar in hästarna halv fem ut halv nio på morgon... får en del hö halv fem en vid 20 00 sen frukost kl 7.30??? peronligen tycker jag att hästar mår nog bäst av att få vara ute så mycket som möjligt...

finns det ngr riktlinjer... snälla svara!

Sv: hur länge bör inte en häst stå inne???

Man behöver inte ens släppa ut en häst i hagen om man så vill. Finns inga lagar än att en häst måste gå ut, bara riktlinjer att dom BÖR.

Utevistelse
Du bör ge dina hästar möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag.
Från den 1 augusti 2010 ska du se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Detta ska huvudsakligen ske i hage, men i undantagsfall kan rastningen ske i ridhus eller paddock.

/SJV

tack för att du tog dig tid att svara....

Måste få andras åsikter ang uppstalllning..ex tar in hästarna halv fem ut halv nio på morgon... får en del hö halv fem en vid 20 00 sen frukost kl 7.30??? peronligen tycker jag att hästar mår nog bäst av att få vara ute så mycket som möjligt...

Det värsta med sånna tider är om hästen får står länge utan mat (grovfoder). T ex om de fodras kl 17 och har ätit klart en timme eller två senare och sen står från kl 18-19 till 7-8 på morgonen utan grovfoder (om de står på halm och kan äta av det så är det mer okej dock) !! DET lider dom av.
Regeln är att de adrig ska vara utan grovfoder mer än max 10timmar (t ex från kl 22 på kvällen till 7 på morgonen) men faktum är att de borde inte ens stå så länge utan...

Mina hästar går ut 05.30 efter att ha ätit kraftfoder. Fri tillgång till ensilage i hagen. in ca 20-21. Mera kraftfoder. Dom har inte tillgång till hö eller ensilage inne. Rids eller körs dom mitt på dagen får dom gå ut igen efter det.

Min häst kommer in runt 18.00, ibland senare och ibland tidigare (står i ett kollektivstall där vi delar på in och utsläpp) och ut mellan 06.30 och 07.30. När han kommer in får han några kilo hö att tugga på, kraftfoder och natthö runt 21.00 plus några kakor halm att tugga på under natten när höet är slut (han står på spån). Frukost, lunch och mellanmålshö i hagen.

I förra stallet vi stod i fick de kraftfoder runt 06.00 och gick ut ca 09.00 då de fick en höbal i hagen att dela på (tre hästar). De kom in runt 15.00 på eftermiddagen, ingen lunch i hagen. Intagshö vid intag. Kraftfoder runt 17 och natthö runt 20.

Min häst mår mycket bättre i stallet vi sår i nu, mer utevistelse och lunch och mellanmål i hagen plus att vi har tillgång till gratis halm att ha som 'tilltug'. Märks en himla skillnad, mycket trevligare häst! Skulle gärna vilja ha honom gå ute längre, men eftersom vi delar på in och utsläpp måste det passa alla.

Det finns inga riktlinjer tyvärr ..
Jag försöker se till våra hästars naturliga rörelse behov .
Dom går in 23.30 och ut före 07.00.
Jag gillar inte ens att dom är inne så j*la länge .

Om man räknar så här :
En häst sover 4 timmar per dygn , resten av tiden äter dom och vandrar .
Så det optimala är ju 4 timmar då i box och resten i stora hagar .
Så tänker jag .
Jag tycker det är hemskt när en häst är inlåst i en liten box 20timmar per dygn!:eek:

Jag har nu försökt att lösa det praktiskt åt dom hästar som behöver uppstallning , tex ett dräcktigt känsligt sto..hon får gå in 4 timmar varje morgon och sova + en extra stund för att äta.:banana:
Hon går på lösdrift och har fri tillgång på hö som alla våra hästar .
Det är det bästa jag kan åstakomma och ändå har jag dåligt sammvete när jag måste ta in dom om nätterna.
Dom vill vara ute.

Lösdrift gillar jag allra bäst .Men man ska ha tillgång till box åt alla hästar så man kan ta in dom om det behövs.

Det är väldigt olika. Nu i natt tex så kommer gubben hem kl. 05.00. Då släpper han ut dom som är inne. Men spöregnar det och blåser så så släpper jag ut vid 07.15. När vi tar in är olika med. Idag gick ena ponnyn in kl 16 då vi har en skadad i stallet. Tyckte att hon kunde komma in och hålla henne sällskap. Annars så brukar vi vid bra väder plocka in mellan 18-19 tiden. Men allt hänger på vädret. Vi bor ganska högt och blåsigt. Vi har alltid fri tillgång på foder i hagen. Därför är det inga problem att släppa ut vid 04 tiden när gubben kommer från jobbet.

Ditt exempel låter inte vidare bra tyvärr. Målen är så ojämnt fördelade över dagen.

Hos oss ser det ut så här:
07:00 Kraftfoder
07:15 Utsläpp, hö i hagen
12:00 Hö i hagen
17:00 Hö i hagen
22:00-22:30 Insläpp. Kraftfoder och hö.

Finns inga riktilinjer.

Dock ska hästen aldrig vara utan grovfoder i max 10 timmar.

Och när betestillväxt inte pågår och hästen är ute i mer än 12 h per dygn så är det lag på att hästarna ska ha vindskydd.

Vi har haft:
Utsläpp: nångång mellan 7:30-8:30 hö i hagen, kraftfoder inne
lunch: mellan 13:00-14:30
Insläpp: 19:00 cirka nån timme hit eller ditt hö + krafftfoder i boxen
Kvällsfodring: 22:00-23:00

Vi har aldrig hängt upp oss på direkta tider, nån timme hit eller ditt gör inte så mycket. Ibland har nattamatten kunnat bli ännu senare om man är ute på kvällen.

Det är väldigt olika. Nu i natt tex så kommer gubben hem kl. 05.00. Då släpper han ut dom som är inne. Men spöregnar det och blåser så så släpper jag ut vid 07.15. När vi tar in är olika med. Idag gick ena ponnyn in kl 16 då vi har en skadad i stallet. Tyckte att hon kunde komma in och hålla henne sällskap. Annars så brukar vi vid bra väder plocka in mellan 18-19 tiden. Men allt hänger på vädret. Vi bor ganska högt och blåsigt. Vi har alltid fri tillgång på foder i hagen. Därför är det inga problem att släppa ut vid 04 tiden när gubben kommer från jobbet.

Så här är det hos mig också,det varierar helt enkelt när de kommer ut-in dag för dag.
Mina hästar har också fri tillgång på grovfoder i hagen och de får alla (utom en),runt 10 kg hösilage på kvällen inne i boxen och jag vet att runt 2-3 på natten så står de fortfarande å pillar i maten..
De får morgonkraftfodret mellan 5-8 (jag fodrar senare på helgerna,och styr det med att jag då nattfodrar senare kvällen innan)

Det finns som sagt inga riktiga riktlinjer om att så här SKA det vara och så här SKA det INTE vara, utan oftast heter det BÖR och det betyder tyvärr inte måste. Som tidigare aktiv medlem i SHV och ute på en hel del stallbesök, kände man sig rejält bakbunden i många fall. Men då gällde det inte stall och hagvistelse enbart - även om en hel del hagvistelse kunde ifrågasättas, taggrådsstaket, inget hö, inget gräs, skitigt vatten sen en vecka tillbaka, skräp i hagen och så vidare. Men visst, det är alltid bättre med lång utevistelse för hästar.

Det många glömmer bort, är att alla hästar inte är likadant funtade. En del hästar kan inte koppla av i hagen. En del hästar får inte i sig tillräckligt med foder i hagen. Som hästägare måst man faktiskt tänka och planera utifrån hästindivider också.
Alla djur ÄR INTE utedjur, utan hag- och stallvistelse bör läggas utifrån den specifika individen. Och så - bara för att hästen inte går i hagen X antal timmar betyder inte att den står i stallet resten av dygnet.

I vårat stall är rutinerna så här, med en äldre ren promenadhäst, en äldre promenadhäst i träningsdressyr i barock buskdressyr och en medelålders (12 år) tävlingshäst för närvarande träning MSV och tävling LA5 medregelbundna starter.

Våra hästar får morgonfoder av stallägaren mellan halv sex o halv sju. Sen hinner de stå inne och äta i lugn och ro. Mina stallkompisar kommer till stallet runt åtta och släpper ut min häst halv nio med hö i hagen. Sedan rider de ut och är hemma vid 11.30 ungefär. Då brukar de ta in min häst och ge alla hästarna lite lunch innan alla släpps ut i hagen igen med hö.

Jag är i stallet klockan 15.00 lägger ut lite hö, mockar och förbereder. Sedan tar jag in hästen klockan 15.45 och fodrar den. Därefter tar jag fikastund och pysselstund med halm och höhämtning och så vidare. Jag brukar också borsta av min häst och klä på den rid- eller annan utrustning, innan jag tar in de andra hästarna klockan 16.45, då de får mat. Jag rider eller jobbar min häst och kommer tillbaka vid 18, sköter av min häst och ger extrahö vid kvart i sju innan jag går till bussen.

Vissa dagar åker "tävlingshästen" på träningar och då blir det lite omstriukturering, i insläppet.

Sedan kommer stallkompisarna, för nattmocning, fodring och vattning av hästarna 20.30-21.00 ungefär.

Ditt exempel låter inte vidare bra tyvärr. Målen är så ojämnt fördelade över dagen.

Det var väl ett onyanserat uttalande. Vi fodrar kl. 06.00 och kl. 18.00.

Och det säger INGET om foderrutinerna. Eftersom de har fri tillgång på grovfoder både ute och inne.

Nu hänger jag inte med alls.:confused:
Mitt svar avsåg TS exempel med hö kl 7:30, 16:30 och 20:00.

TS ville ha åsikter, varför blir du arg?
Dina foderrutiner har inte diskuterats över huvud taget.:confused:
Fattar verkligen inte.

Vi fodrar kl. 06.00 och kl. 18.00.

Och det säger INGET om foderrutinerna. Eftersom de har fri tillgång på grovfoder både ute och inne.

Samma här. Fast jag fodrar grovfoder 07.30 och 20.00. Sgs fri tillgång.
Kraftfoder + lucern får de efter ridning/skötsel, tiden kan variera. Jag ger såpass lite att jag kan ge det i en giva.

Mina hästar går på lösdrift; en promenadhäst som rids/tömkörs 3-4 ggr/vecka och en som rids i lätt arbete 4 ggr/vecka + dressyr för tränare 1 gg varannan vecka.

Nu hänger jag inte med alls.

TS ville ha åsikter, varför blir du arg?
Dina foderrutiner har inte diskuterats över huvud taget.
Fattar verkligen inte.

Du vet ju inte hur mycket hö de får i varje giva, kanske får de så det räcker till nästa gång? I så fall är det ju helt ok?

Nu hänger jag inte med alls.:confused:

Lek med tanken att TS fodrar hästarna med 10 kg grovfoder per mål. Då får hästarna 30 kg grovfoder om dagen. VARFÖR skulle det vara för lite/för dåliga foderrutiner?

Det hänger inte på tiderna, det hänger på givorna och foderrutinerna i stort. Stirrar man sig blind på detaljer missar man ofta det väsentliga, helheten.

Enl mig får hästarna alldeles för lite utevistelse :crazy:

Ev är utfodringen helt upp åt väggarna, om inte de får regält tilltagna fodergivor, vill säga.

Jag föredrar lösdrift för de flesta hästar. Skulle jag av ngn anledning behöva ha dem på stall såtycker jag att Pias rutiner är föredömliga :bow:

Jag respekterar din åsikt och det passar säkert dina hästar. Men jag står fortfarande för at:

Det många glömmer bort, är att alla hästar inte är likadant funtade. En del hästar kan inte koppla av i hagen. En del hästar får inte i sig tillräckligt med foder i hagen. Som hästägare måst man faktiskt tänka och planera utifrån hästindivider också.
Alla djur ÄR INTE utedjur, utan hag- och stallvistelse bör läggas utifrån den specifika individen. Och så - bara för att hästen inte går i hagen X antal timmar betyder inte att den står i stallet resten av dygnet.

Min häst är otroligt låg i rang och vågar inte gå fram till en höhög om en häst höjer ett ögonbryn.

I förra stallet, hade vi 8 hästar i hagen. Jag sprang runt i hagen och lade ut TOLV högar i hagen och då möjligen fick min häst en halv hög om den hann äta, innan någon kom och jagade bort den.

I samma flock fanns två likadana hästar till, våra hästar stod och åt av färgen på STALLET till sist och plockade halm och höstrån ur dyngstacken när de nådde.

Stallägaren och de andra häsägarna lade på sin höjd ut TVÅ högar i hagen. Det var jobbigt och tog tid.

En dräktig hosthäst togs bort i 10'e månaden. Hon såg ut som en svältfödd ko. En kompis pappa som kör tradare hade hört flera tradarkollegor som diskuterat lösdriften och trodde att min häst också svultit ihjäl, två veckor efter att jag akut fick tag på det stallet vi står i nu, sen fyra år tillbaka.

Lösdrift är säkert bra. Men under ordnade förhållanden.

Jag trodde att detta var ordnade förhållanden då stallägaren med familj varit ponnyuppfödare och numera är halvblodskorsningsuppfödare sen 40 år tillbaka. Men "mycket havre ska hästarna ha, hö är dyrt att fodra med".

Så jag anser att det inte går att säga VAD som är bäst stall eller lösdrift, det är individuellt. Och det finns både bra stall och lösdrifter. Jag skulle gärna ha min häst på lösdrift om det passade min häst. Men både min häst och stallkompisens häst, lägger sig ner i stallet och vilar när de kommer in om vi inte ska rida. Därför har vi hästarna på stall året runt, antingen dag eller natt, beroende på temperatur. Våra gamla skruttar ligger nämligen bara ner i hagen när de rullar sig :angel:.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 818
Senast: Karamello30
·
Hästvård Har under kvällen haft ut distriktsveterinären akut då min ena häst fick förstoppningskolik efter att ha stått inne under dagen. Hon är...
2
Svar
30
· Visningar
4 733
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 047
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka