Resningsärenden är ju att betrakta som oskyldigt dömda, även om det kan finnas indicier kvar mot vederbörande. Det har väl förekommit lite för ofta för att det ska kännas riktigt bra: Joy Rahman, Yasser Askar, Thomas Quick och "fallet Ulf" för att nämna några.
Jag har fått bevisligen oskyldiga personer häktade för grovt narkotikabrott, för att ett beslag gav (felaktigt) utslag för narkotika i polisens så kallade snabbtest. Även om det är stor skillnad på ett tillfälligt frihetsberövande som häktning och en fällande dom, så kan det inte heller ha varit så kul för ett par relativt unga killar. De kom ju ut inom några dagar och ska ha fått någon upprättelse ekonomiskt, men det kändes ändå obehagligt att vara delaktig i att någon helt och hållet oskyldig blir förd inför tingsrätten och inspärrad.
Sedan har andra varit häktade för narkotikabrott där det handlat om substanser som vid slutlig analys visat sig ännu inte vara narkotikaklassade (spice-preparat), de är ju också "oskyldiga" men jag tycker nog lite mindre synd om dem än när det verkligen inte var i närheten av narkotika. Hoppas att det var ett verkligt undantagsfall.
Angående skuldfrågan och att vara stämplad för vilka brott man begått, så är ju hela meningen med påföljder att de ska gälla en viss tid eller en viss bötessumma, ett visst skadestånd och när det är klart ska man ha sonat sitt brott. Och då ska man också få en chans att kunna börja om på en bättre väg. Ju allvarligare brott - ju längre straff o s v.
Därför är jag starkt emot Lexbase och spridning av listor med namn på dömda personer, så att de ska kunna straffas på nytt av allmänheten på obestämd tid, utan någon möjlighet till villkorlig frigivning. Det är de närmast berörda av brotten som behöver veta, sedan borde det vara nog.
Så det är nog ändå svårt att säga något generellt i frågan "när är man förlåten/när har man sonat sitt straff", det skulle till exempel vara svårt att förvänta sig av en målsägande som blivit utsatt för allvarliga sexuella övergrepp att per definition ha förlåtit sin gärningsman i samma sekund som straffet är avtjänat och skadeståndet betalat.