Hur länge är era barn uppe och vakna på helgerna?

Nånstans mellan 20-21 brukar de lägga sig på fredagar och lördagar. Datorer och telefoner (de två äldre har egna) låser sig i vanlig tid kl 18.30-18.45. Absolut inget sånt i sängen nej. Efter stopptiden är tv enda skärmen. De är 8, 6.5 och 4 år.

Min dotter är 7,5 år. Läggdags på vardagar ca 21. Helger beror på vad vi har för planer men ca 22 kanske?
Telefon eller surfplatta får hon inte ha i sängen. Hon har heller aldrig efterfrågat det. (Hon har varken telefon eller platta men lånar ibland min platta.)

Vår 3-åring lägger sig 1830 varje dag. Läser bok i 20 min sen sover hon. Ibland somnar hon i första boken. Hon sover inget på dagen. Är inte uppe längre på helgen. Vi får dra upp henne vid 6.30-7 på morgonen, hon vill helst sova längre.

iPad/telefon/tv osv är inget hon får ha i sängen vid läggdags. Hon får gärna kika lite på barnkanalen på morgonen innan vi går upp (10 min typ). Det tycker hon är mysigt och hon säger själv att hon vill ”chilledilla i sängen och se på barnkanalen”.

Ungefär som vardagar mellan 20:00-21:00 om det inte är ngt särskilt typ Melodifestivalen. 8-åringen somnar på två röda, 10-åringen läser eller lyssnar på bok en stund somnar nog runt 21:30.

De vaknar oftast runt 08:00-09:00 på helgen om vi inte ska iväg.

2 år. Samma tider alla dagar i veckan, d v s nån gång mellan 18.30 och 20.15. Ingen platta eller telefon i sängen.

Mina är 3 och 4 år snart.
Vardagar ca 18.30, helger ungefär samma, någon timme senare kanske.

Absolut inte surfplatta eller telefon i sängen.

Sonen fyller två i mars, lägger sig mellan 19-19,30 på vardagar, ibland uppe längre på helgen beroende på vad vi gör och hur länge han sovit middag. Inga plattor i sängen.

Fyller 2 i mars. Samma tider varje dag ungefär. Går och lägger sig vid 20 och somnar någon gång innan 20.30. Vaknar runt 8.

Får inte ha surfplatta eller mobil alls.

12 år, samma tid, 22.00, oavsett veckodag om det inte är ngt särskilt som händer, som kalas. Definitivt ingen platta eller mobil i sängen och inget skärmtittande öht sista timmen innan läggdags.

Våra fyller 7 och 4 nu under våren. Dom lägger sig runt kl 20 på vardagar och mellan 20-21 på helgen. Inga plattor i sängen på kvällen men på morgonen om vi ligger kvar så kan dom hämta sina plattor eller så sätter dom på tvn om dom inte börjar leka med annat.

För vår som är 2 så gäller samma tid alla dagar i veckan.
För den som är 6 så gäller ca 19 på kvällarna före skoldagarna. Sen på "helgerna" brukar hon få vara vaken en timme eller två till för att se på film. Antingen på TV eller på padda i sängen.

Glömde: båda vill gärna lyssna på ljudbok just nu så de får ha platta/mobil i sängen. Yngsta har med 💤💤💤-läge så den stänger av efter 15-30 minuter äldsta sköter sig själv.

Dottern fyller fyra i april och när hon ska börja tidigt på förskolan, vilket hon gör var tredje vecka, försöker vi ha henne i säng till kl 19. I övrigt är hon vaken till 20-snåret. På fredag och lördag får hon vara vaken så länge hon är glad. :p

Inga plattor eller liknande i sängen när det är läggdags. Ibland hämtar hon plattan på morgonen och ligger i sängen och kollar en stund.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har tänkt länge att jag vill åka till Tom Tits med barnen, och nu kommer en stängningsdag när jag kan vara kompledig. Vi har dock en...
Svar
6
· Visningar
590
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka