Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka?
Knappt 5 timmar per dag måndag till fredag om jag inte är sjuk. Vill inte lämna honom alls och gör inte det annars heller om jag kan slippa.
Är den ensam eller med andra djur?
Ensam eftersom jag bara har honom, men tanken om en hund till för att underlätta för honom har slagit mig men har ännu inte känts aktuellt helt. Det är ju rätt mycket mer än bara "vill ha" och att han "behöver sällskap" som ingår i den ekvationen.
Är den avgränsad till vissa rum? Hundgård?
i tidigare boende hela lägenheten, här mitt lilla sovrum. Har i flera omgångar testat hela lägenheten och även skärma av större, men hans stressnivå skenar upp då. Han skulle ÄLSKA hundgård men har ingen.
Gör du något speciellt inför/när den ska vara ensam? Har på tv/radio, ger något ätbart?
Han får förstås en promenad före, oavsett när han fick en tidigare, så att han inte på något vis är nödig eller nästan nödig när han är ensam. Tidigare fick han kong och märgben fyllda med frusen "mat", funkade perfekt i förra boendet, men här har jag märkt att det skapar mer stress hos honom så har slutat det. Har radio igång, ger honom en eller 13 godbitar innan jag stänger in honom i rummet, tar fram leksaker eller ger någon godbit på annat vis (tex om jag inte orkar min macka får han den biten jag inte orkar, eller resterna av min gröt osv). Tillgång till vatten men inte mat, han äter ändå inte varken mat eller andra ben, hundgodis äter han inte heller utan det brukar finnas kvar när jag kommer hem, Köttbullar, märgben med fyllning osv äter han.
Här har jag testat hundlugnande från Apoteket när han började må dåligt, rastade mer, tränade honom före jag lämnade honom osv. men som sagt, nu får han sällan benen, men alltid lite gott och ingen hundlugnande. Han har kartonger jag lägger godbitar i, älskar att splittra sådana i tusen bitar så tycker sådan städning är ok, bara han har roligt.
Hur har du tränat det? Och hur har det fungerat för den individen?
Korta stunder i perioder. ut genom dörren och in igen (i förra lägenheten). Godis. Inte göra någon grej av att jag går eller kommer, som om jag gick på toa liksom. Göra vistelsen rolig. Öka stunderna varje dag. Stänga in och träna när jag duschade, när hyresvärden kom på besök, när ett barns kompis kom, och så ut igen, bara sådär som en naturlig sak. Berömma genom dörren när han la sig ner.
Det fungerade jättebra från början men sedan flytten har det varit svårt, men har blivit bättre igen. Är inte på perfekt nivån ännu, men bara att kämpa på. Han har varit på nivån att repa dörren, gnaga sönder dörrlisterna och yla korta stunder. Så att han inte ylar, repar dörren eller gnagar listor mer är ju ett jättekliv på rätt väg!