[En skillnad är väl anledningen till att man inte vill amma, få ston har psykiska sår efter incest, våldtäkter och dyl. Däremot händer det ju att ston stöter bort sina föl och inte låter dem dia och då sitter man i samma läge som när brösten inte fungerar trots att man väldigt gärna vill amma- då tar man till ersättning istället.
När det gäller fölungar som inte riktigt växer som det ska så börjar man tillskottsfodra snabbare, när det gäller mammor blir det folkstorm om att de ska amma oftare för då tar sig säkert bebin istället för ersättning.
Personligen tycker jag att det är allra viktigast att barnet blir mätt, minns jag inte fel har dessutom PROBITstudien (randomiserad studie omfattande 17000 vitryska barn) visat att
bröstmjölk inte har några skyddande effekter efter 6 mån.
Jag är så kass på vetenskapsengelska att jag klipper in en liten kort "redogörelse" över av PROBITstudien jag hittat på nätet;
"I studier av barn som ammats kortare än 6 mån och längre än 6 mån, så kan man inte hitta några skillnader mellan skillnader mellan grupperna. Faktum är att i de flesta studier försvinner effekterna redan efter 3-4 mån. De flesta studier finner heller ingen skillnad mellan hel- och delamning. Den samlade vetenskapliga evidensen talar för att skyddseffekter av amning är som allra störst de 2 första veckorna, för att sedan brant minska med tiden."
/QUOTE]
Nu tror jag du missuppfattat mig eller så har jag varit otydlig
Självklart finns det de som mår väldigt dåligt psykiskt och fysiskt av att amma vilket jag skrev och har man tex blivit våldtagen och det låser sig med ammningen så tycker jag självklart att man inte skall ge sig på att amma.
Även barn som inte går upp utav ammningen bör precis som fölen få "tillskott" jag tycker ingen skall svälta ihjäl eller ta att mamman halvt skall dö pga att tvingas att amma. Självklart skall barnen få mat,jag är inte för någon form av tortyr vare sig för föl eller barn.
Det jag frågar mig är varför det skulle bli ramaskri om jag skulle säga att "Jag vill inte att mitt föl skall dia mer än 1 månad,sedan vill jag kunna åka iväg med stoet en heldag utan fölet" (nu tror jag ingen säger så men OM) folk hade blivit galna.
Jag kanske är trög men jag har svårt att förstå varför man inte ammar OM man har en problemfri och fungerande ammning, även efter 6 månader kan man amma även om man jobbar,dock tycker jag att första tiden är viktigast,efter 6 månader börjar många ge barnet vanlig mat eller har tom kommit långt med det.
Sedan vill jag inte hoppa på någon speciefik eller trampa någon på tårna,men jag har svårt att förstå det.
/QUOTE]
När det gäller råmjölk har jag inte hört någon propagera för att man inte ska ge barnen. Däremot kan vissa omständigheter göra att man pumpar istället för att amma. Precis som man kan pumpa ur och ge i flaska till det nyfödda fölet för att vara säker på att den får i sig råmjölken. När det gäller amning tycker jag att det är ledsamt om man tar beslutet att inte amma bara för att man inte vill, finns det dock psykiska eller fysiska skäl som gör att man är oförmögen att amma så är det väl fantastiskt att det finns ersättning så att barnen ändå överlever!/QUOTE]
Jodå det finns de som inte vill ge råmjölken också,eller inte kan tänka sig att sitta med en pump första tiden och visst är det superjobbigt med pump (gjorde det själv i början)
Nu låter det som att vi har samma åsikter,jag pratar om problemfri ammning som sagt inte de som har ont eller mår psykiskt dåligt.Tycker också att det ät toppenbra att ersättning finns då många barn annar hade svultit ihjäl eller dyl.
/QUOTE]Jag tror inte att det är så många som känner sig äcklade över amning, däremot har många en gräns när de känner att det är dags att sluta amma då barnet klarar utmärkt att smälta vanlig föda.
Precis som när stona själva avvänjer fölet, det finns mjölk men de säger stopp./QUOTE]
Det räcker väl att läsa här och på andra forum för ammning att många är äcklade över tanken på att amma och att mammor borde förbjudas att amma offentligt just pga att folk anser sig må illa av att se det och folk som redan innan barn ens är planerade bestämmer sig för att inte amma pga det verkar vara jobbigt och osmakligt.
Helt OT, säger verkligen stona ifrån när det är dags att sluta dia? Fortutsatt att hon får fortsätta gå med fölet och inte blir ombetäckt.
Har sett fall där en 1 åring och en 3,5 åring fortfarande gått och snuttat på mamman
och mamman verkade tycka att det var helt okej. Sedan kan jag förstå att en människa behöver arbeta och behöver ha sin kropp för sig själv av olika anledningar till skillnad från stoet som i det naturliga inte behöver gå till jobbet eller dyl.