L
Lillfisen04
Lite nyfiken på hur länge ni ammade era bäbisar, har hört väldigt olika, från 3 månader upp till ett par år..:!!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har väl ammat nr 1 två gånger och nr 2 en gång. 1:an ville ha mat fort och det gick inte så bra för honom att äta då och 2:an orkade inte suga alls. Det kom ingen mjölk så han gav upp helt och vägrade äta. Efter 19 timmar utan mat fick jag barnmorskerna att hjälpa mig, men det gick inte så det vara bara att hämta flaska och ersättning. Jag har pumpat och gett båda två i ca två månader så de har ändå fått "den viktiga" mjölken Men de stackarna hade inte överlevt på det lilla jag hade. 20 ml från båda brösten per dygn och så pumpade jag var tredje timme.ameo skrev:Och så kommer jag och bryter duktiga trenden då...
För jag har inte ammat mina barn alls...
För det fungerade helt enkelt inte! :smirk:
Men jag har pumpat ur mjölk och gett dem det så länge det har räckt, så tekniskt sett har jag ammat med pump och flaska...
Selma fick enbart bröstmjölk i 2 månader, sen kompletterat med ersättning i ytterligare 2 månader, då det dock minskade rejält så det var nog bara en deciliter om dagen på slutet.
Signe fick enbart bröstmjölk i nästan 2½ månad och då var mjag mer beredd på att mängden skulle minska så jag såg till att fylla frysen. SLutade pumpa efter 3 månader, men Signe fick ändå 2 mål bröstmjölk om dagen tills hon var drygt 5 månader.
Allan var nästan 3 månader när vi började ge ersättning, ungefär samtidigt osm jag slutade pumpa. Men i frysen finns så att han kan få 2 mål om dagen ungefär lika länge som Signe, kanske ännu längre...
vad var då problemet?
Jo, Mamma Mu har väldigt gott om mjölk, men är trögmjölkad så barnen har int eorkat suga ur mjölken ur brösten.. Selma hade dessutom "fel teknik", satte tungan i gommen. Och Signe sög väldigt löst. Men Allan var som en riktig sugklocka och ÄNDÅ fick han inte i sig det som fanns, trots att det, som sagt, fanns massor... och DÅ visste jag ju vad som varit problemet föär de andra två också