Hur långa stigläder???

W

wannehavefun

Jag är lite av en hoppryttare och vill ha korta "säkra"läder.
kanske kan vara därför jag inte sitter bra i trav eller ger bra dressyr invverkan på hästen, jag har desssutom korta vadmuskler och ahr svårt rent fysiskt atthålla ner hälarna...
Hur långa ska stigläfrena vara. Det känns aldrig bra när jag ska rida dressyr.... HJÄLP??...:crazy:

Sv: Hur långa stigläder???

Prova att rida utan stigläder ett tag, och låt benen bara hänga och bli långa, efter ett tag kan du ta ner stiglädren igen, och då har du redan långa och avslappnade skänklar, alltså borde lätt du kunna hitta en lagom längd, så att det inte heller känns som om du inte når ner. :banana:

Där har du nog helt rätt.... ska testa...när jag köpt min nya häst, går just nu med bruten hand så hästköp blir det nog i janurai, du känner ingen som ska sälja trevlig häst??

Om du ställer dig på golvet med fötterna isär (som om du satt på en häst) och böjer lite lätt i knäna med bibehållen balans - det är den sitsen du är ute efter i dressyr. Enkelt i teorin, liiite knepigare att få till i praktiken dock. :smirk:

Sedan är stigläderlängden nog en ren vanesak. Jag som rider övervägande mest dressyr tycker att det är långa läder är "säkra" läder. Då känner jag att jag kommer ner ordentligt i sadeln, att jag får en bra tyngdpunkt och balans om hästen skulle börja konstra. När jag hoppar och har korta läder känns det som om jag skjuts upp alldeles för högt ovanför hästens rygg och det blir svajigt om hästen skulle börja skutta runt. Men vet att de flesta hoppryttare tycker precis tvärtom, så... :smirk:

Men att rida utan stigläder är naturligtvis alltid nyttigt. Och egentligen behöver du inte tänka så mycket på att "trampa ner hälarna". Fotsulan ska vara parallell med marken (precis som i när du står på golvet som ovan) varken mer eller mindre. Att trampa ner hälen (vilket i praktiken betyder att du egentligen lyfter upp tårna) skapar bara spänningar i dina skänklar som fortplantar sig upp i höfterna. Inget att sträva efter alltså. Balans är hela nyckeln till en bra dressyrsits (vilket naturligtvis även gäller hoppsitsen, men på ett lite annorlunda vis) och stigläderna ska vara så perfekt avpassade att du inte behöver "doppa tårna" för att få stöd (= för långa), men inte heller så korta att det känns som om du tar spjärn i dem. Sedan vet jag inte vad du har för sadel, men om du är ute efter att träna in en bra dressyrsits går det, ärligt talat, bara att uppnå i en bra, välpassande dressysadel...

Men som sagt, ren vanesak! Bara att kämpa på alltså och lycka till! :)

Sedan är stigläderlängden nog en ren vanesak. Jag som rider övervägande mest dressyr tycker att det är långa läder är "säkra" läder. Då känner jag att jag kommer ner ordentligt i sadeln, att jag får en bra tyngdpunkt och balans om hästen skulle börja konstra. När jag hoppar och har korta läder känns det som om jag skjuts upp alldeles för högt ovanför hästens rygg och det blir svajigt om hästen skulle börja skutta runt. Men vet att de flesta hoppryttare tycker precis tvärtom, så... :smirk:

Ja det är helt olika:D

Grejen är att reagera rätt i rätt sadel, i den ena ska man just sitta ner och stadigt, och därigenom sitta säkert i den andra lättar man och tar upp skutten eller vad det är på det sättet. NÄr man är van vid hoppsadeln får man gärna det som en reflex vilket inte är så smart i dressyrsadeln.

fick lära mig en gång att tänka "tå upp" istället för "häl ner" blir lite mera avslappnat ;)

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka