Hur långa ska tömmarna vara och varför?

L

linabergmer

Ja som ni ser i min rubrik så undrar jag hur långa tömmarna ska vara, finns ju olika längder att köpa, är det olika längder till olika körsätt, och beroende på hur stor hästen är?

Sv: Hur långa ska tömmarna vara och varför?

Dom jag har till Kotte nu är 12 meter. Dom är ganske lagom för mig tyck jag.
Rut.

vad är kotte för häst och vad körd du?

Du ska ha två meter över ungefär att sitta på. Jag skulle då behöva ca 12-14 meters tömmar eftersom jag har en lång travrockard. Viktigast är att de inte är för korta så du har chans att sitta på dem eller på annat sätt fånga dem om du tappar dem med händerna.
Jag har stor häst. och kör med mina tömkörningstömmar på 16 meter, så jag har mycket att sitta på :)

Dom vi har är 22 meter för att vi skall kunna gå bakom hela ekipaget.

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
965
Senast: ufot
·
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 999
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII