hur lång tid?

Lena

Trådstartare
Hur lång tid kan man beräkna det tar att träna upp en häst till tävlingskondition?
ska kanske få hem ett varmblodssto på 7år som inte har några resultat från travet tidigare utan bara varit sporadiskt tränad utan att ens ha kommit till kval. Det jag vet är att hon tidigare i år tränat i tider runt 1.25, så hon har dessutom en hel del träning kvar vad gäller att sänka tiderna. Under sommaren/hösten har hon gått som ridhäst och har, som jag förstått, en viss grundkondition men ändå inte så jättebra ork.
Hur många månader kan man beräkna det kan ta att träna upp en sådan häst? och är det någon person här som kanske har något tips på bra träningar för att både öka orken men också för att få lite fart under hovarna?

Senast ändrad:
Sv: hur lång tid?

Jag skulle ärligt talat inte försöka med en sån häst.

De som inte lyckats gå fortare i den åldern brukar inte ha tillräcklig fart i kroppen för att kunna starta.

Är hon sedan "sent tagen" så försämrar man möjligheterna ytterligare för att hon ska hålla för fart och den belastning som det innebär.

Jag testade att sätta igång en som varit ifrån i två år hösten för två år sen. Efter två månader var hon klar att börja få snabbjobb (från noll) men tyvärr kom vi inte längre.

trevligt med olika synvinklar. Den fart jag nämnt blev uppmätt då hästen tränades sporadiskt och jag vet inte om hon har tränat i högre hastigheter tidigare.
Kan du förtydliga "sent tagen"? Som jag har förstått det är hästen grundtränad sedan hon var ung och på senare tid mest riden och hobbytränad, så hon är ändå inte helt "grön" i kroppen.

Vad var det som gjorde att du inte kom längre med den häst du testade att träna upp? var det kroppen som inte höll eller var det bristande fart?

Bilolycka, brutet ben och avlivning på plats. Hon hade ett rekord på 15,9 innan hon ställdes av pga återkommande hälta och betäcktes. :cry: (saknar henne fortfarande något fruktansvärt)

Om hästen körts in tidigt medan den fortfarande växer så "vänjer man in" leder och ligamnet för framtida belastning. Kör man in den som till exmpel treåring förlorar man en del av det (flummig besakrivning, jag vet).

Har hästen tränats i travträning i perioder tills nu så är den förmodligen helt obegåvad eller annars är det något fel på den som gör att den går sönder hela tiden. Båda alternativen är lika "dåliga" på en så pass gammal häst.

Och så ska man vara medveten om att de som tränar hästar kan redovisa träningstider precis hur som helst. :D Jag gjorde bort mig för ett antal år sen och köpte en häst av bekanta som gick 27 och "bara" behövde lite träning till. Det var inget fel på honom men han gick under 25 ett varv EN gång under de två år jg kämpade med honom. Det enda felet med honom var att han försökte så förtvivlat att han slog ihop fötterna och aldrig lärde sig sin egen rytm, men det var omöjligt att komma till rätta med. (Sen hade han världens uslaste stam och var jättemysig :D)

En sjuåring är så pass "gammal" att du kan hitta en som startar men inte gjort några resultat på sistone för en rätt överkomlig summa (jag får frågan förhållandevis ofta om jag inte behöver en starthäst till, och då är det gratis-hästar i många fall).

Intressant att om dina erfarenheter. Kan naturligtvis inte alla fakta runt hästens tidigare liv utan bara det som nuvarande ägare berättar för mig. Förstår naturligtvis att alla människor inte är ärliga men vill tro att det mesta som sägs är sant.
Det jag fått höra som anledning till att hästen inte startat är:
1. Tidigare ägare som inte alls behandlade hästen väl utan spöade upp henne om hon inte sprang ordentligt. Sålde sedan hästen med anledning hon var "dum i huvudet"
2. Nästa ägare tränade bort den uppkomna spörädslan och körde mer för att det var roligt än för att hårdträna. Från denna person kommer den angivna tiden 1.25
3. Nuvarande ägare köpte hästen som ridhäst då den såldes på grund av tidsbrist. Tydligen fungerar det inte riktigt och ägaren önskar att hästen ska få en riktig chans på travbanan.

Anledningen till att jag kommit i kontakt med hästen är att jag inte ska ha kvar min kallblodstravare utan ska sälja honom som ridhäst. Det blev då aktuellt att möjligtvis byta dessa två hästar mot varandra. Då ska "öppet köp" skrivas in i kontraktet så om hästen inte går att ha på travbanan ska köpet kunna gå tillbaka.

Väntar nu på en utsaga från en person som skulle provköra hästen på banan för att se hur hästen uppträder och om det finns någon kapacitet eller inte.

Anser du (eller någon annan som läser) att det är fullkomligt vansinne så berätta gärna det, men uppskattar i sådanafall en motivering till varför.

Alla gör som de själva vill, men du måste vara medveten om att kallbloden även direkt från banan har ett högre värde än varmbloden...

Kanske runt 15 000 , medan den hästen du byter med kanske är värd 3 - 5 000.

Den historia du skriver finns bakom nästan varenda travare som inte duger på banan tyvärr. Om den är sann eller ej, ja det kan man ju fundera på. Jag har träffat två Ridtravare ute på tillställningar som jag fått till mig den historien av ägarna men grejen är att jag känner dem som haft dem och ser hur de tränar sina hästar. Stämer inte alls med sanningen.

Det finns nästan ingen som slår sin häst för att den inte kan springa fortare, däremot finns det massor av andra saker som kan ställa till det.

Angående provkörningen, se till att provköra tillsammans med andra hästar också så det inte är så att hästen bara funkar ensam.

Det är DITT val, jag vill bara försöka tydliggöra vad jag sett, hört och upplevt under min tid.

Jag har en 8-årig gratis-häst som jag fick för några år sedan. Hon hade gjort 9 starter, gått 18,3 och hde en seger och en tredjeplats i raden.

Vansinne om du vill nå fram¨gång på travbanan men lyckat om du vill lära dig en massa.
Mitt motto är att de bra hästarna njuter man av och skithästarna lär oss en massa så att vi i framtiden blir redop att njuta av en bra.

Kändes som att du träffade ganska rätt där. Förstår naturligtvis själv också att denna häst inte kommer att vara någon stjärna men tanken var att det vore kul att testa och ge henne en chans.

Tycker att det är trevligt att det finns tjejer som du som faktiskt vill ge dessa gamla "donnor" en chans. Men som du säger själv kan du inte vänta dig att hon blir en stjärna...... Men fasiken vad roligt ni kan få ihop !!

Har jag fattat helt fel? Jag trodde att TS kallblod var en tävlingshäst och att hon vill ha en ny??? :confused:

Du har förstått rätt. Mitt kallblod är (var) en tävlingshäst som nu ska bli ridhäst. Är ute efter en ny häst som jag kan träna/tävla med på banan.
Hästen jag i denna tråd har pratat om förstår även jag att man inte kan förvänta sig ska bli någon stjärna, däremot var min tanke att det vore skoj att ge hästen en chans och se hur långt man kan komma. Har dock inte bestämt mig än.

till alla: Kan vi kanske återgå till min orginalfråga: Hur lång tid kan man beräkna det tar att träna upp en häst till tävlingskondition?

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V