Hur lång tid?

Ireland

Trådstartare
Hur lång tid tog det för er att köra in era hästar?
Jag har lämnat ut min häst på foder till en tjej som ska köra in honom. Han har varit där i 1,5 månad och de har börjat dra däck utan problem nu. Han har varit tömkörd i 3 år innan (är 5 år nu).
han ska stanna där tils maj nästa år. Känns bra att de tar de så sakta.

Sv: Hur lång tid?

1-3 månader, beroende på grundjobbet innan och hästens temperament och min tillgänglighet.

Jag hoppas hon som ska köra in honom har vana av inkörningar och dressyrkörning/skogskörning, då kommer du få en fin häst tillbaka. Kolla så hon använder rätt sorts sele och inte de billiga från hööks tex.

Vad är det för ras på din häst?

Hon går sista året på Bollerup - körinriktning. Så hon har kört in många unghästar och tävlar själv i körning.
Han är hbl/fbl. Lagom mycket temperament, klok och samarbetsvillig och enligt fodervärden 110% koncentrerad vid arbete ;)
Han är ju i princip mer tömkörd än riden pga hans problem med rygg efter ett snett bäcken. (en av anledningarna till att jag vill ha han inkörd)

Jag tycker en inkörd häst bör vara ganska mkt körd med vagn men sjävla inkörningen tar nog inte så lång tid.
Säger inte några mån exakt då detta är mkt inviduellt men det är bra att ha god tid på sig.

Snigelfarmor; inkörning på en månad? :eek:
Ja jo jag vet att vissa hästar är extremt lyhörda och är med på det man gör men det verkar ändå lite snålt, även om hästen är tömkörd innan :crazy:

Som du själv sa så menar man kanske olika. Jag menar körd på inhägnat område med vagn i skritt o trav på en månad, med en från början helt trygg häst, då går det snabbt!
Ibland har jag hjälpt till med små ouppfostrade monster, då kan det ju ta 6 månader, om det ens går innan ägaren bytt inställning till hästmannaskapet.
Just nu kör jag in ett hbl, blåser upp sig för allt, när det passar honom, och backar i alla instängda situationer. Vi kommer inte ha honom i vagn förrän till våren tidigast, om det ens går.

Tänk på travet, där körs de in på 3 veckor :) Sen är det bara att hålla i sig på rundeln

Det beroro ju på hur ofta man kör. Vissa hästar är ju sånna man skulle kunna tänka sig att sätta vagn på direkt... Kör man några ggr/vecka har jag uppfattningen om att det inte är själva inkörningen som tar mer än en månad, utan mer utbildningen. Sen kan ju en häst vara INkörd men Okörd. Men åsikterna kanske skiljer sig i vad en inkörd häst är.

Jo med då är jag med och som sagt alla tycker lite olika. Alla sätt är bra utom dom dåliga ;)

3 veckor är lite hastigt :eek:
Inte underligt travarna är som dom är :devil: :D :angel:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 575
Senast: Derivata
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 897
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
768
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg