Hur lång tid tog det dig att ta dig dit du är nu?

aramis

Trådstartare
Det skulle vara kul att höra från er alla på vilken nivå ni ligger och hur lång tid det tagit er att komma dit (och kanske till de olika delstegen) och med vilka medel.
Man sitter ju ibland och klurar på OM man kan ta sig till ett visst mål långt fram, och det skulle vara intressant att få höra hur det varit i verkligheten för er. Det hjälper ju också att få en rimlig bild av hur målen skulle kunna vara tidsmässigt. :laugh:

Nu har jag inte kommit så långt, men jag kan ju ändå börja.
Är en glad amatör på min första unghäst. :D

Red in min häst själv när hon var 3 och började träna för min tränare 2-3ggr månaden då hon var 4.
Våren då hon fyllde 5 (förra året) tränade vi ca 1gång i veckan och kom ut på vår första LC:1:a på sommaren. Var ute på lite tävlingar och till hösten startade vi vår första LB:1
I vintras ställde vi upp på seriedressyren och klämde till med en vinst i finalen :love:
Nu ser jag fram emot lite LB:1 tävlingar och så tränar vi på lite LA:1 saker hemma.

Sv: Hur lång tid tog det dig att ta dig dit du är nu?

Jag har 5 år på ridskola bakom mig, lektion en gång i veckan (+ rida en gång extra i veckan periodvis men utan ridlärare).

Förra året red jag fyra LC:1 på ridskolan med 60-64% (samt vann två av de), på hästen jag hyrt periodvis i tre år nu (18-åring som kan det mesta men har lite klurigt humör, speciellt med publik).

Köpte min häst som 5åring och då var han insutten.
Han är 9 år nu och går LA med godkänt resultat.

Hade vi haft en "bättre" tränare hade vi nog varit uppe på MSV nu men jag kommer inte dit utan tränarhjälp.
Jag har bara ridit på den nivån tidigare med mer eller mindre färdigutbildade hästar.
Min tränare är superbra, både jag och hästen älskar henne men tyvärr kan hon inte ta oss längre än lätta klasser.
Vilket är ett jävla skit!

Jag vill inte lämna denna tränaren men jag skulle vilja hitta en som kan komplettera henne så vi kan utvecklas ännu mer.
Men det är svårt att hitta en bra tränare som ska klicka med både mig och hästen.
Dock verkar det största problemet med dressyrtränare vara att jag råkar ha en islandshäst, de verkar inte vilja träna såna ekipage tyvärr trots att hästen har väldigt god kapacitet.
Hade jag haft ett halvblod hade de inte tackat nej...

Men men, någon gång hoppas jag att vi hittar en till bra tränare så vi kan fortsätta utvecklas istället för att harva runt med det vi faktiskt kan.
Även om man såklart kan fila på finliret i det oändliga...

För oss har det vart lite speciellt då jag köpte min häst som mer eller mindre "problemhäst". Skillnaden var väl att han var en problemhäst som hade startat 5-årsfinalen på Flyinge. Han var alltså ganska välutbildad men huvudet hade inte hängt med. Det tog mig ca 1½ år att får bort stegringarna. Har haft honom i 2½ nu och det är nu han börjar bli fin med en bra egen framåtbjudning. Planen är att debutera MSV B i år men den största utmaningen har varit att få honom ordentligt ridbar vilket tog mer tid än vad jag trodde.

Tråkigt med din tränare, eller hur jag ska uttrycka det. Jag har en tränare jag verkligen klickar med, och jag tror vi kan komma en bra bit på väg även om det kommer att ta sin tid.
Men det måste vara frustrerande att inte få utmana sig och hästen att komma vidare när det är det man vill.

Tråkigt med din tränare, eller hur jag ska uttrycka det. Jag har en tränare jag verkligen klickar med, och jag tror vi kan komma en bra bit på väg även om det kommer att ta sin tid.
Men det måste vara frustrerande att inte få utmana sig och hästen att komma vidare när det är det man vill.

Jo det är skittråkigt! Jag önskar att hon kunde allt!
För annars är hon superbra på alla sätt å vis.
Vad kul att du hittat en bra tränare, det är ju värt SÅÅ mycket.
Annars går det ju helt enkelt inte :(

Mmm otroligt frustrerande, så frustrerande att jag börjat leta tränare både 20 och 30 mil hemifrån, för då kan jag komplettera med en bättre tränare en eller två ggr/månad även om reskostnaderna kommer bli hysteriskt dyra...

Ja, det är väll nackdelen med att trycka på lite mycket i början. En del har ju inte huvudet med sig riktigt. Min hade också en lång barndom som min tränare uttryckte det ;). Har jag uppfattat det rätt om din häst är 8år nu?

Får man fråga hur rutinerad du är och hur ofta du tränar för vilken typ av tränare?
Om din häst inte varit en "problemhäst", vad hade du uppskattat det skulle tagit dig att ta dig från fem års final nivån till starta MSV B då tror du?

Jag köpte min Robban i november när han var fyra och nu är han tolv (hjälp, vart tog min unghästt vägen?).

Första vintern hade vi galopproblem och ingenstans att rida så det tog ett tag att ta sig ur, traven fungerade dock bra och när väl ridbanan tinade fram i april löste sig även galoppen bra. Vi debuterade på dressyrbanan i maj i en LC1.
Hösten när han var 5 och våren han var 6 var domare och domarbord livsfarliga och i de flesta program blev banan 8-10 m kortade än för de andra... Vi lyckades dock ta ett par placeringar i LB1. Hösten vinten 6-7 år red vi LB på lå¨ng bana och jag har för mig att vi testade en LA1 på klubbtävling och i maj debuterade vi LA3 med typ 55%. Sen fick han fång och var avställd i tre månader och vi hann väl med nån LB sent på hösten.

Som 8-10 åring red vi LA klasser och hösten som 10 åring debuterade vi MsvC (Fast det hette LA6 då) och där ha vi hållit oss sen dess. 1 maj ska vi dock debutera MsvB2.

Inte speciellt snabbt marscherat alltså men jag är nöjd. När jag köpte honom hade jag som mål att rida LA4 godkänt och allt annat skulle räknas som bonus och med tanke på det har vi ju nått bonusgränsen. Allt vi gör och har gjort de senaste åren lär vi oss tillsammans och det gör att det tar och får ta tid. Han är inte den som har de stora gångarterna och får poäng för det och kombinerat med mig som gärna rider lite "mesigt" och nöjer mig med att det är mjukt och trevligt gör att vår tränare får slita hårt för att få mig att eftersträva större och luftigare gång. Det är där vi befinner oss nu och vi kommer nog aldrig att bli ekipaget som plockar massa placeringar i MsvB och förmodligen når vi itne högre men jag är så nöjd så med det vi lärt oss hittills.

Köpte min häst i juli 2010. Vi startade LC-LB resten av den säsongen, och även nästa säsong fram till sommaren. Började därefter prova på lite LA som funkade bra, och nu ska vi ut på årets första tävling till helgen, som blir MSVc.

Kan gå hur som helst. Han är en klippa som gör alla rörelser, men chauffören som sitter på ska ju hänga med oxå:D

Glömde tillägga att vi står på ett ställe som varken har ridhus eller ridbana, vilket har segat ner träningen en hel del då det kostar både tid och pengar att åka och träna flera gånger i veckan. Motivationen försvinner oxå gärna med jämna mellanrum, men man får försöka så gott det går.

Senast ändrad:

Kul att höra!
Visst är det så att det tar lite tid ibland, men det är ju det som är kul att höra också att om man låter det ta lite tid så går det att komma upp och frammåt i dressyren även om man är en glad amatör. Ni har ju massor av tid framför er, så vem vet hur långt ni räcker :laugh:

kl

Räknar bara med den hästen jag tävlar iår, orkar inte dra alla de andra :D

Köpte henne i dec 2010. Då var hon inte igång. Tidigare har hon gått löp och därefter varit fritidshäst, aldrig hoppat någon terräng och hoppat 1m uppsuttet, aldrig tävlad.
Innan vintervilan gick hon enstjärniga terrängbanor på träning, LA dressyr och 110cm hoppning. Målet är att bli stadiga i LA, kvala till enstjärnig och börja nosa på 115cm.

Tycker det är väldigt bra framsteg på drygt 1år och 2mån :)

Ja det är roligt att det går framåt. Det är ganske tydligt tycker jag hur mycket långsammare det går när man passerat den nivå man varit på tidigare. När jag köpte honom hade jag ridit på ridskola (en bra sådan) och tävlat en del upp till typ LA4 (det var lite andra program då) och sen haft en häst som jag ridit lite hoppning och fälttävlan på (dressyr var inte hans grej).
Till LA nivån tog vi oss relativt snabbt, med mina mått, det tog ca 2.5 år. Sen har det gått betydligt långsammare och visst skulle väl han utvecklats betydligt snabbare om någon annan utbildat honom. För mig spelar det dock ingen roll. Mitt mål är att ha kul på vägen och sen kommer vi dit vi kommer och det är väldigt kul att göra det tillsammans. Jag har dock full förståelse över de som gör annorlunda och ska man komma nånstans inom sporten är det ju att föredra för både häst och ryttare. Men jag är nöjd med att vara en glad amatör.

Det skulle vara kul att höra från er alla på vilken nivå ni ligger och hur lång tid det tagit er att komma dit (och kanske till de olika delstegen) och med vilka medel.
Man sitter ju ibland och klurar på OM man kan ta sig till ett visst mål långt fram, och det skulle vara intressant att få höra hur det varit i verkligheten för er. Det hjälper ju också att få en rimlig bild av hur målen skulle kunna vara tidsmässigt. :laugh:

Nu har jag inte kommit så långt, men jag kan ju ändå börja.
Är en glad amatör på min första unghäst. :D

Red in min häst själv när hon var 3 och började träna för min tränare 2-3ggr månaden då hon var 4.
Våren då hon fyllde 5 (förra året) tränade vi ca 1gång i veckan och kom ut på vår första LC:1:a på sommaren. Var ute på lite tävlingar och till hösten startade vi vår första LB:1
I vintras ställde vi upp på seriedressyren och klämde till med en vinst i finalen :love:
Nu ser jag fram emot lite LB:1 tävlingar och så tränar vi på lite LA:1 saker hemma.

Jag köpte min häst när han var tio. Då var han väl utbildad och skolad men kanske inte hade den bästa styrkan och balansen och bärigheten sådär.

Då hoppade jag nästan bara, tränade ytterst sällan dressyr men hopptränade alltid regelbundet för nogrann hopptränare med mycket markarbete. Tävlade lite dressyr ibland LC-LB på 60-63 procent kanske.

Efter fem år tillsammans vågade jag mej på en träning för en b-tränare som jag ridit för sen dess.:D Tränar en gång i månaden, ibland två.
När vi började red jag som sagt dessa lc-lb på säg 62%. Efter ett år red jag de klasserna på 67-70%, LA på 62-65%.(startat la1 innan under 60%)
Idag fem år efter första träningen rider vi msvc med nosen på kval till msvb. Träningsmässigt är vi på msvb plus-nivå.

Vi är väldigt väldigt jämna procentmässigt på tävling så det är lätt att jämföra oss med tidigare år och hur det har gått framåt. Det är kul!
Det har nog säkert gått ganska sakta framåt egentligen, men vi har tagit allt i den takt vi känner oss bekväma med och som passar oss. Hästen har lagt på sej en del muskler, hittat sin balans och en bättre bärighet allt eftersom och jag tror det varit en fördel att det fått ta sin tid.
Detta är en korsning mellan travare och ponny så jag tror ändå att fem år från godkända lc till godkända msvc är ganska rimligt. :laugh:

Är uppväxt intill ett stall och har väl ridit mer eller mindre i princip hela livet (är 24 i år). Vi köpte första ponnyn när jag var 10, men hade haft henne hemma i 3 år redan innan vi köpte loss henne + haft foderponny när jag var 8-9. Red 6 år på ridskola men slutade när det inte gav så mycket längre utan började rida privatlektioner istället. Har genom åren haft ett par olika ponnyer -både enkla och besvärliga varianter, och red elitallsvenskan på ponny.
På storhäst backade jag tillbaka och skaffade en 4-åring som första storhäst och red henne till LA innan hon såldes. Nästa häst köptes som 9 mån föl och jag har ridit in henne själv, visat på treårstest och startade LB med henne när hon var 5 år -sedan skadade hon sig och jag har nu en 08:a som jag haft sedan juli-11. Han förbereds inför fyraårschampionat och ligger på ca LB-nivå nu.
Har lite svårt att avgöra vilken nivå jag ligger på eftersom jag mest sysslat med unghästar de senaste åren och går man på vad deras nivå så är jag ju på LB-nivå. Men jag är fullt kapabel att få till högre skolor om jag sitter på en häst som kan -men då är det på hemmaplan, mätbara prestationer kommer dröja av naturliga skäl ;)

Oj, det här blir en lång historia. Men intressant fråga :)

Jag började karriären med 8 år på ridskola, tävlade aldrig "på riktigt" men red LB- & LA-program på diverse hästar oftast på strax över 60% på klubbmästerskap och sånt.

Vi köpte min (numera) gamle häst när jag var 15, han var 5 - hopp/ft-häst, väl grundriden men aldrig startad i dressyrdressyr. Ivrigt påhejad av entusiastisk tränare startade vi på våren när han var 6 våra första LA4 (med mindre imponerande resultat, ca 58%, det var ju några saker vi inte kunde alls, tex bakdelsvändningar...men vad gör man inte för laget?) Kändes värdelöst och jag lovade mig själv att aldrig mer tävla dressyr. På hösten gjorde vi dock av outgrundlig anledning någon ytterligare dressyrstart med finare resultat och placering i LA.

Året därpå, när pålle var 7 började vi rida hem placeringar i LA (även i 1* fälttävlan och 130 hopp). Som 8-åring tog han hem placering och vinst i LA5/LA6 (och ytterligare placeringar i 1* ft även internationellt), och på hösten startade vi vår första MsvB-dressyr fick 59% om jag minns rätt - på den tiden var det mer tur än skicklighet om vi fick till bytena. När pålle var 9 fortsatte framgångarna i LA och vi knep vår första placering i MsvB (fortfarande mer tur än skicklighet om vi fick till bytena). Nästa år red vi några MsvA med 60,9% som bäst. Avslutade det året med att vinna MsvB!

Nu kommer det intressanta! Vid den här tidpunkten, alltså omkring 4 år sedan, hade vi alltså ridit ihop placeringar i medelsvår klass i alla tre grenar. Mest imponerande kanske vad det gäller dressyren, för min häst är långt ifrån någon gångartshäst och dessutom går han gärna med öppen mun, vilket generellt inte får domare att gråta av lycka. MEN det var mycket som saknades. Lösgjordhet tex :grin: För ungefär vid denna tidpunkt hade jag ridit tillräckligt länge för min nuvarande tränare för att inse att den hjälp jag fick av min ursprungliga tränare inte räckte till (jag hade fått massor med bra hjälp av första tränaren, men oftast fick jag bara veta hur det borde vara - inte hur jag skulle bära mig åt för att uppnå det. Red för denna tränare ända från början, så det var ett hårt uppbrott. Men också det bästa jag gjort för min ridning). Det var mycket slit med att börja lägga om hela ridningen, att få min häst att faktiskt bli eftergiven på riktigt och inte bara göra krumelurerna på lydnad utan även med kvalitet, men det året (pålle var 11) började saker och ting så sakteliga att falla på plats, bytena ordnade till sig och resultaten hamnade generellt på över 60% istället för under i MsvB.

Vi tog också upp fälttävlanskarriären efter en del problem på den fronten (för seriöst, ft är såå mycket roligare att tävla än dressyr :p) så året när pålle var 12 blev det inte så hemskt mycket dressyrtävlat, men några placeringar i både MsvC & MsvB hann vi med. Efter en kortare vila på hösten tog jag tag i att ta lösgjordheten till en ny nivå och plötsligt gjorde vi saxen, superfina helpiruetter, byten i vartannat & varje och lite tramp på träning, hur lätt som helst! Vi är fortfarande en blind som leder en annan blind men tekniskt sett gör vi nu allt som ingår i Intermediere I även om det säkerligen inte skulle räcka till på tävling, för det är inte av lycka domarna gråter när vi gör travökningar eller skritt :rofl:

Nu är denna häst 14 och jag 24 och vi är båda mycket klokare än vi var tidigare :) Pålle fick tyvärr en senskada förra året och har vilat sen dess (men är nu under igångsättning). Det positiva som kom ut av denna skada var dock att jag fick arslet ur vagnen och köpte mig en häst till :D Lilla häst är 7 år och har utvecklats från ytterst tveksam LB-nivå till att göra i princip allt som ingår i MsvC (och göra det bra!) på träning på bara 4 månader. Han har hunnit starta 2 st LB, på 62% resp 65%. Han kommer att få en betydligt angenämare resa än sin företrädare, och det är jag min gamle häst och min tränare oändligt tacksam för :love:

*delvis kl*

Roligt att höra om allas resor med sina hästar :laugh:. Inspirerande och intressant!!!

Hoppas fler fyller på med sina berättelser.

Började på ridskola som 3 åring och red där fram tills att jag var 8 år och hade då ett stort uppehåll från ridskola fram tills jag var 15 år då jag fick chansen att rida en mkt välutbildad dressyr ponny. Hon var som min egna och jag fick rida flera dagar i veckan och under 6 månader lärde jag mig förmodligen lika mycket som de som ridit 1 gång i veckan på ridskola under 10 år.
Ponnyn såldes och jag skaffade en foderhäst och hade henne i 6 månader och när hon åkte tillbaks köpte jag min egna häst.Ett äldre hoppsto av rasen sv hbl som även var välutbildad i dressyr. Vi fick 10 år ihop och jag lärde mig enormt mycket på henne.
Gick även hästlinje på gymnasie och under dessa 3 år fick jag lära mig enormt mycket samt rida för bra trärnare och känna på olika hästar och raser.

Känslan av att inte utvecklas kom smygandes 2005 kändes som något fattades, sedan en skada dessutom gjorde det svårt att sadla och slänga på täcken på stora häsatr började jag kolla efter mindre häsatr.
Kom då in på islandhästen
Fick provrida en gammal kompis islandshäst och fastnade på en gång WOW vad svårt det var vilka utmaningar det här vill jag lära mig tänkte jag.
Och 6 månader senare stod jag där ägare till ett oinridet sto på 3 år=)

Och under dessa snart 6 år har jag lärt mig så otroligt mycket dels tränar jag för en dressyrryttare som verkligen har hjälpot mig i min utveckling att fått en enorm känsla för vad ridning är. Och min lilla islänning är mer som en dressyrponny men hon kan tölta också så klart och vi har tävlat några gånger inom tölt.

Jag kan ibland sakna storhästridningen en stor pamlig dressyrhäst.. men min lilla sockertopp är helt underbar:laugh:

Våra mål är att utbilda henne högt inom dressyren då hon har otroligt lätt för samling och vi tar oss frammåt för varje dag!

Ja, det är väll nackdelen med att trycka på lite mycket i början. En del har ju inte huvudet med sig riktigt. Min hade också en lång barndom som min tränare uttryckte det ;). Har jag uppfattat det rätt om din häst är 8år nu?

Får man fråga hur rutinerad du är och hur ofta du tränar för vilken typ av tränare?
Om din häst inte varit en "problemhäst", vad hade du uppskattat det skulle tagit dig att ta dig från fem års final nivån till starta MSV B då tror du?

Han är född 2003 så han är till och med 9 i år. Han var alltså 6 när jag köpte honom. Svårt att svara på hur fort det hade gått annars. För det första hade han ju aldrig blivit min isf men det är ju en annan historia ;) Hade han inte varit en problemhäst hade han nog startat MSV B som 6-åring även om bytena kanske inte hade vart helt befästa och det hade krävts ännu mer styrka.

På den här nivån är jag inte speciellt rutinerad egentligen, jag har ridit och utbildat mycket unghästar och fått chansen att rida riktigt fina utbildade hästar så jag vet hur det "ska kännas". Till saken hör väl att jag fick barn i augusti också så förra året hände inte jätte mycket utvecklingsmässigt även om jag red större delen av graviditeten så var ju inte kroppen optimal :D

Numera tränar jag ca 1 helg/mån för en dressyrtränare med erfarenhet upp till Intm. tror jag. Innan dess har jag bara tränat ett fåtal ggr med denna hästen. Det fanns en del grejer jag ville lösa utan att betala pengar för det så att säga.

KL
Ridit sen jag var 6 år. Men bara i skogen och lullat runt. Ingen direkt förståelse för ridning och så.

När jag var 18, 2008 blev det ridskola igen
2009 köpte jag ett välutbildat dressyr sto som tog mig från knappt LC nivå till La-msv nivå i dressyren och 50cm hoppning till 1,10. Från att aldrig ha sett en tävlingsbana till att ha flera vinster och placeringar tom LA.
När jag började förstod jag verkligen inte hur ridningen fungerade, hur saker hängde ihop, hur en häst arbetade rätt osv.

Nu har jag ridit in några unghästar, tävlingsdebuterat med tre unghästar.
Så från LC och ny på det mesta som har med tävlingshästar/unghästar att göra till där jag är nu på snart 3år.

Känner mig nöjd med utvecklingen, har inte haft allt med mig hela tiden och har väl kanske inte alltid varit så målinriktad, hade säkert kunnat vara på lite högre nivå om jag bara ge mig f*n på det men det har helt enkelt inte funnits.

Och snart är man "uppfödare" också :P (var inte oroliga, har super mycket hjälp av väldigt erfarna personer på det området)

Fick önskemål om att jag skulle skriva i denna tråden så jag ska försöka skriva ihop något =)

Jag växte upp på en gård med mina föräldrar och min storasyster, mina föräldrar hade storhästuppfödning på hobby nivå ( inte speciellt framgångsrik sådan ;) ) Min syster red/ rider också.

Jag var inte speciellt intresserad av att rida när jag var liten, kunde göra det lite sporadiskt då vi hade två b-ponnyer. En gammal welsh mountain och en annan welsh som min syster tidigare tävlat. Men en dag när jag var elva år så fick jag för mig att jag ville tävla, men då sa mamma, ja men ska du tävla måste du ju också träna! Så jag började då träna med min b-ponny och såklart också tävla ;) Nu var jag 11 år.

vi red bara lokal och bäst gick det när domaren charmades av min otroligt söta ponny :D

Sedan fick vi stora problem med hälsa/ pengar osv i familjen så alla storhästar såldes undan men vi lyckades behålla min och min systers ponny. Tiden gick och vi kom lite hyfsat på fötter igen, nu hade jag börjat växa ifrån min ponny och vi hade inte pengar till något nytt.. Så min syster hittade ponnyer ca 5 km från oss som gick som vildhästar. Där hittade vi en 6 årig hingst, c-ponny på 135 cm som aldrig ens haft grimma på sig. Han köpte min syster till mig för 7400 kr :D
Han kastrerades och vi red in honom ( året var 2001 nu) I slutet på året började vi tävla lokalt sen gick allt väldigt fort uppåt. 2003 debuterade vi nationellt, red Nordiska Mästerskapet, blev 4 på Sm, red Lag-SM. Detta året köpte vi också min första storhäst ett sto e: Magritte- Anart- Immer som ingen ville ha så vi köpte henne för 20 000.

C-ponnyn fortsatte att prestera och under 2004 tog vi silver på SM. Jag jobbade vidare med min storhäst och så småningom kom vi ut på lite mindre tävlingar vilket gick ganska bra.

2005 var sista året med c-ponnyn innan han såldes det avslutade vi med ännu ett SM silver. Min storhäst jobbade vi på med att lära byten osv.
På våren köpte vi en d-ponny som vi fick tag på för bra pengar som var väldigt rörlig med också mycket nerv i. Han gjorde sina första starter under hösten och segrade nästan i allt han gick upp tom LA.

2006 red jag nationellt på min d-ponny med mycket bra resultat vilket slutade med att vi blev 5:a på sm det året, sedan såldes han. Storhästen började gå msv men lite placeringar, jag red under denna tiden också hästar till en hästhandlare och kom där över min stora kärlek Olivier :love: En väldigt knepig Jazz häst som stal mitt hjärta. Vi fick möjligheten att köpa halva till ett väldigt bra pris och vi slog till! Hösten avslutades med två månader med körtelfeber...
DSC08253.jpg

2007 startade med många planer och flera hästar till tävling och träning. 5 maj inträffade dock olyckan och jag blev avslängd och bröt ryggen och än en gång 3 månader utan ridning... Hästarna hölls igång tack vare mycket snälla vänner =)

Men inget ont som inte har något gott med sig. Vi lämnade iväg en av hästarna på lite tillridning ( den som slängde av mig ;) ) och när jag sedan blev frisk så började jag träna för denna.. 2007 blev det inet så mycket av på slutet av året blev det lite starter i MSVB på stoet och Olivier.

2008 började med massor med planer jag ville ha upp två hästar i st:george tyvärr så slog jag över med en häst och fick den över armen så jag gick gipsad i 5 veckor för detta.. ;)

Under året så gick stoet till avel istället och jag satsade det mesta på oliver, avslutade året med debutera msva på hel ok resultat.
DSC_0171.jpg

2009 ville jag satsa fullt upp på att försöka komma ut internationellt på olivier. Säsongen började helt ok och vi fick några starter i St:george på ok reultat. Nu kom också en ny häst in i bilden en 11 åring som hete Patrick e: karandasj-phanteon. Han kom till mig för försäljning och utbildning.

( under dessa år kom och gick det försäljningshästar och egna hästar, nu drar jag bara de som verkligen betytt något för mig )

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 968
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka