Sv: Hur lång tid tog det dig att ta dig dit du är nu?
Fick önskemål om att jag skulle skriva i denna tråden så jag ska försöka skriva ihop något =)
Jag växte upp på en gård med mina föräldrar och min storasyster, mina föräldrar hade storhästuppfödning på hobby nivå ( inte speciellt framgångsrik sådan
) Min syster red/ rider också.
Jag var inte speciellt intresserad av att rida när jag var liten, kunde göra det lite sporadiskt då vi hade två b-ponnyer. En gammal welsh mountain och en annan welsh som min syster tidigare tävlat. Men en dag när jag var elva år så fick jag för mig att jag ville tävla, men då sa mamma, ja men ska du tävla måste du ju också träna! Så jag började då träna med min b-ponny och såklart också tävla
Nu var jag 11 år.
vi red bara lokal och bäst gick det när domaren charmades av min otroligt söta ponny
Sedan fick vi stora problem med hälsa/ pengar osv i familjen så alla storhästar såldes undan men vi lyckades behålla min och min systers ponny. Tiden gick och vi kom lite hyfsat på fötter igen, nu hade jag börjat växa ifrån min ponny och vi hade inte pengar till något nytt.. Så min syster hittade ponnyer ca 5 km från oss som gick som vildhästar. Där hittade vi en 6 årig hingst, c-ponny på 135 cm som aldrig ens haft grimma på sig. Han köpte min syster till mig för 7400 kr
Han kastrerades och vi red in honom ( året var 2001 nu) I slutet på året började vi tävla lokalt sen gick allt väldigt fort uppåt. 2003 debuterade vi nationellt, red Nordiska Mästerskapet, blev 4 på Sm, red Lag-SM. Detta året köpte vi också min första storhäst ett sto e: Magritte- Anart- Immer som ingen ville ha så vi köpte henne för 20 000.
C-ponnyn fortsatte att prestera och under 2004 tog vi silver på SM. Jag jobbade vidare med min storhäst och så småningom kom vi ut på lite mindre tävlingar vilket gick ganska bra.
2005 var sista året med c-ponnyn innan han såldes det avslutade vi med ännu ett SM silver. Min storhäst jobbade vi på med att lära byten osv.
På våren köpte vi en d-ponny som vi fick tag på för bra pengar som var väldigt rörlig med också mycket nerv i. Han gjorde sina första starter under hösten och segrade nästan i allt han gick upp tom LA.
2006 red jag nationellt på min d-ponny med mycket bra resultat vilket slutade med att vi blev 5:a på sm det året, sedan såldes han. Storhästen började gå msv men lite placeringar, jag red under denna tiden också hästar till en hästhandlare och kom där över min stora kärlek Olivier
En väldigt knepig Jazz häst som stal mitt hjärta. Vi fick möjligheten att köpa halva till ett väldigt bra pris och vi slog till! Hösten avslutades med två månader med körtelfeber...
2007 startade med många planer och flera hästar till tävling och träning. 5 maj inträffade dock olyckan och jag blev avslängd och bröt ryggen och än en gång 3 månader utan ridning... Hästarna hölls igång tack vare mycket snälla vänner =)
Men inget ont som inte har något gott med sig. Vi lämnade iväg en av hästarna på lite tillridning ( den som slängde av mig
) och när jag sedan blev frisk så började jag träna för denna.. 2007 blev det inet så mycket av på slutet av året blev det lite starter i MSVB på stoet och Olivier.
2008 började med massor med planer jag ville ha upp två hästar i st:george tyvärr så slog jag över med en häst och fick den över armen så jag gick gipsad i 5 veckor för detta..
Under året så gick stoet till avel istället och jag satsade det mesta på oliver, avslutade året med debutera msva på hel ok resultat.
2009 ville jag satsa fullt upp på att försöka komma ut internationellt på olivier. Säsongen började helt ok och vi fick några starter i St:george på ok reultat. Nu kom också en ny häst in i bilden en 11 åring som hete Patrick e: karandasj-phanteon. Han kom till mig för försäljning och utbildning.
( under dessa år kom och gick det försäljningshästar och egna hästar, nu drar jag bara de som verkligen betytt något för mig )