Hur lång tid tar läkningen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ansk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 754
A

ansk

Vår ponny har fått ett broddsår högst upp på frambenet på insidan när hon gick omkull. Såret är cirka 3-5 cm brett och 1,5-2 cm djupt på värsta stället. Dock är det inte rakt in utan parallellt med huden. Det blödde lite i början men nästan inte alls nu efter 2 dygn.

Nu undrar jag hur lång tid det kan ta innan såret är läkt? Det är inte sytt och vi rengör det varje dag minst en gång. Stoet är något halt i trav men men var betydligt bättre idag än igår.

Kan man börja rida och hoppa innan såret är läkt om hon blir helt ohalt?

Sv: Hur lång tid tar läkningen?

Ja, du kan rida men kanske inte ska hoppa. En häst som har en svår sårskada SKA röra på sig. Ut och skritta, trava och galoppera. Ofta värmer en häst ur när den fått trava en stund och det är bra. Haltar den hela tiden (efter 10 min) så skritta bara. Men se till så den rör på sig. Hage är bra om det går utan att såret får för mycket skit på sig.
Rörelse gör att blodgenomströmmningen blir bättre och det behöver sår för att läkas.
gulan

Idag var ponnyn inte halt i trav och öronen var framåt. Jag skulle aldrig trava i 10 minuter på en halt häst. Men i morgon kan nog min dotter ta en skrittur i alla fall.

Varför ska hon inte hoppa innan såret är läkt?

Ja 10 minuter kanske var lång tid för urvärmning. Men en stund går bra.
Och visst kan du hoppa jag tänkte kanske att om såret satt så till att den kanske skulle komma åt det om den river hindret eller så.
gulan

Idag var ponnyn inte halt i trav och öronen var framåt. Jag skulle aldrig trava i 10 minuter på en halt häst. Men i morgon kan nog min dotter ta en skrittur i alla fall.

Varför ska hon inte hoppa innan såret är läkt?

sen kan ju såret gå upp igen om man hoppar,
och är hon lite öm i benet och hoppar så kan det ju bli en värre skada än vad det var från början...

Idag hade jag inte sett hästen och såret på två dagar och det har ju börjat läka. Det ser man. Ingen infektion. Men jag tyckte nog att hon markerade något i trav när min dotter sprang fort med henne så det blev bara en liten promenad vid hand idag.

Men är det någon som vill gissa hur lång tid det tar innan såret är helt läkt. Är det en, två, tre eller flera veckor?

Liknande trådar

Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
648
Senast: __sofia__
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 812
Senast: höstmåne
·
Anläggning Vi ska laga några hål i stallgolvet med cement och undrar hur lång tid det tar för cementen att bli så pass torr/hård att hästarna kan...
Svar
6
· Visningar
8 835
Senast: mackan
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka