Hur lång tid tar en hältutredning?

Miran

Trådstartare
Ska till klinik för hälturedning av mina två(suck!) hästar. Har aldrig gjort det tidigare och undrar ungefär hur lång tid det kan tänkas ta?

Inget bra tillfälle att vara stressad, men min man ska resa bort på kvällen och om jag inte har hunnit hem i tid måste han lämna vår minsting ensam hemma och det går bara inte.

Jag har tid klockan 16 och han måste åka 11 på kvällen. Mer än sju timmar kan det väl inte ta?

Svara snälla så att jag slipper oroa mig för det här också! :crazy:

Har du fått tid kl.16 för hältutredning??? Det brukar man ju få på morgonen för att det kan ta tid. Jag tror inte din veterinär vill jobba så länge på kvällen :D

Snabbaste jag varit på var en grundlig utredning med flera bedövningar och röntgen, och det tog väl drygt 3 timmar!! På en annan klinik har jag fått vara där från 8 till 16 för samma eller MINDRE utredning.

Det beror ju helt på vad dom gör, men för mig har det väl tagit ca 3 timmar ungefär, men röntgen, bedövning etc. fast det kan ju ta mycket längre tid om dom bedövar mycket t ex.

För mitt sto tog det fem timmar, fast hon var å andra sidan inte direkt samarbetsvillig.... *haha* Hoppas det ordnar sig och lycka till....

Om du e orolig för det där med tiden tycker jag att du ringer veterinären och talar om hur det ligger till. Om han menar att det tar längre tid kan du säkert få en ny tid när det passar bättre, om de är halta båda två kan det ju inte skada att de vilar tills du fått en ny tid. Men jag tycker det låter konstigt att du får tiden så sent på dagen, för normalt tar det runt 3 tim beroende på hur halt din häst e det karnske e så uppenbart var felet sitter att man hittar det på engång o då går det säkert fortare men man ska ALDRIG vara stressad när man åker till veterinären för då går det åt skogen...

Tid klockan 16? De flesta stänger ju 16 - 17?

Jag har tyvärr alldeles för stor erfarenhet av hältutredningar och det har tagit allt mellan 3 - 8 timmar. Normalt brukar jag (och vet) räkna med cirka fyra h.

Här lägger de hältutredningar klockan 08 eller klockan 13. Då är man klar till lunch resp stängningsdags om det inte är väldigt komplicerat.

Den kortaste jag varit med om (då var det ett ben, ingen tvekan om vad som var fel etc) tog 2½ timme. Den längsta (tre ben, fem leder) tog 9 timmar..

Hej
Var i flyinge med en ponny. Vi va där 13.00 , undersökte, gjorde böjprov på alla 4, röntgade, bedövade , böjprov igen, rröntgen igen, sedan spruta, (kotleden). Allt tog 2 timmar. Hoppas dom blir bra!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 257
Senast: malumbub
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 216
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 147
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar