Hur lång tid tar det?

Filur F

Trådstartare
Har precis köpt en ny häst, när vi hade hämtat honom ställde vi in alla hästar i stallet ett par timmar för att dom skulle få nosa på varandra. Det gick hyfsat bra och dom gnäggade lite på varandra.
Sen några timmar senare släppte vi ut min och min systers gamla häst för att dom skulle lära känna varandra och det gick hur bra som helst.
De andra hästarna skulle vi rida, alltså en valack och ett sto.
NÄr vi senare släppte ihop resten av flocken blev genast den nya hästen attackerad av både stoet och valcken.
Nu när han har varit här några dagar så är det fortfarande lite spänt mellan den yngre valacken och den nya hästen och man märker att det är väldigt oroligt.

Hur lång tid tar det innan det har lugnat sig?
Var det dumt att släppa ihop hästarna så tidigt?

Sv: Hur lång tid tar det?

Nej. Jag tycker inte det var dumt att släppa ihop dom så tidigt men jag tror det hade vart bättre om du hade släppt ihop alla samtidigt... Det brukar funka bäst.
/ Johanna och Baccus!

Sv: Hur lång tid tar det?

Det finns ingen som helst anledning att vänta med ihopsläpp. Hästar är gjorda att leva tillsammans med andra hästar. Det är inga problem att släppa ihop hästar och det är mest våra egna slutsatser och förutfattade meningar som skapar de ev. problemen.

Hästar bekantar sig genom rörelse. Genom att signalera och reagera på varandras signaler. I en box eller liten hage är förutsättningarna inte speciellt bra, varpå de behöver mer plats för att kunna göra upp en haronisk flock. Därav är en bra hage enda alternativet för hästar att verkligen bekanta sig på och det är där de bör mötas för första gången, anser jag. Mycket plats med möjlighet att röra sig fritt.

Rangordning är ngt som kan ta månader att bygga upp. Ofta byter hästar position och det sker förändringar inom flocken som vi inte ens tänker på. Räkna med att en helt ny flock inte är helt hamonisk förrän efter kanske 6 månader. Ibland tar det ännu längre tid, ibland går det fortare. För oss ser den kanske "klar" ut, men det händer hela tiden saker, också när flocken hittat sin plats.

Men detta är ju naturligt i en hästflock och ingenting vi behöver bry oss om. Att hästarna första veckorna också upplevs lite "oense", bits på varandra eller att ngn bli extra utsatt är också fullt normalt. Det beror helt på individerna i flocken, hur de beter sig. Vi hade tex ett ungsto nu i våras (1 år gammal) som var otroligt snäll och vänlig. Men efter att ha gått med mamma var ho ganska tuff och ohyffsad när det gällde hästar och behövde testa gränserna. Detta var inget vi upplevde direkt som ngt problem. Hon fick vara med flocken jämt, hade två nära vänner och verkade hur glad som helst, men bitmärkena på baken tydde på att hon fick sig en och annan tillsägelse av de andra när hon inte gick undan för tryck såsom en ranglåg häst bör göra. Ingen av hästarna har nånsin varit bitiga (min har nog aldrig bitit vad jag vet) och ingen annan häst var heller biten under denna period. Bara åringen. Och man såg på hennes beteende att hon hela tiden testade gränserna. Vid ett annat tillfälle hade vi en ponny som var väldigt ranglåg och osäker, vilket resulterade i att han hela tiden störde flocken genom att tänja på gränser, klättra i rang och stressa. Denna häst blev slutligen bortstött från flocken. Han fick med sig en gammal valack och det blev så två flockar. Den stora flocken styrde. De åt i skift, förflyttade sig i skift etc. I ca 2-3 månader var denna ponny, och hans följeslagare, bortstötta från flocken tills de slutligen, sakta fick komma tillbaka. Och efter det fungerade ponnyn bättre både att rida/hantera och flockmässigt.

Man måste ge dem tid och låta dem sköta sitt. Det är alltid ett orosmoment med förändringar i flocken efter som att flocken är hästens trygghet. Men de är sällan ute efter att skada varandra och denna oro är bara ett sunt tecken som talar för att det sker förändringar i flocken. Denna oro är fullständigt normal och skadar ingen sålänge det inte finns individer som skapar problem. Och ju mindre vi rör till det desto mindre är ofta risken för skador. Vilken jag i allmänhet anser är ytterst, ytterst liten med bra förutsättningar.

Hoppas att det lugna ner sig snart i hagen. :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
594
Senast: Myzan87
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar