Hur lång tid tar det för era pållar att värmas upp?

Sv: Hur lång tid tar det för era pållar att värmas upp?

För gammeltanten tar det ungefär 40 minuter i skritt innan hon är lagom mjuk för att ridas i form och i andra gångarter.

Ponny 18 tar det runt en halvtimma och för den 19 åriga Coben tar det ungefär samma tid som för ponnyn!

för min 20åriga herre tar det ungefär 20-30min :)

Det beror lite på vad det är för väder och hur kallt det är men ca 20 minuter brukar det ta.
Han är 22 år.

På tävling brukar jag se till att rida fram ca 1 h, varav 40 min skritt. Därefter går han som bäst.

Hemma brukar jag skritta 10 - 15 min, jogging och galopp i låg form. Därefter brukar han vara mjuk och trevlig :) Han är 17 år.

För Simba tar det runt 20min, (10min i skritt och 10min i blandade gångarter)
efter det är han tillräkligt varm och lösgjord för dagens arbete.
Han är 6år.

Kram

För min 18-åring tar det 20-30 minuter.
Det bästa för att få henne lösgjord är att skritta 10-15 minuter, lite trav och ganska snabbt galopp. Behöver både förvänd galopp och fattningar från skritt och många övergångar.

Det är olika mellan olika hästar. Den jag rider till vardags tar lång tid, han är stooor och behöver en 30-40 minuter innan det går att göra något vettigt, efter två/tre galopper brukar han börja komma igång. Å andra sidan kan han jobba på "hur länge som helst" när han väl är varm, han svettas och stånkar men har arbetsmoral som få och försöker aldrig någonsin fuska.

Stoet som jag hopptränar på är en liten studsboll istället, mjuk och böjbar omedelbart. Henne får jag själv vara noga med värma ordentligt innan vi börjar träna, annars bara krullar hon ihop sig och fräser runt med korta korta steg.

Ungefär 10min.. Min / "mina" hästar går ute dygnet runt i stora hagar och går hela tiden. Så dem stelar aldrig till ordentligt.. utan rör på sig hela tiden. Jag brukar skritta ca 2min, sen joggar jag igång dem några min och sen börjar träningen. Samma sak när jag skrittar av, behövs inte så länge då hästen skrittar av sig själv i hagen. Dock skrittar jag av längre på vår/höst och vinter då han får stå inne en stund efter ridpasset och äta kraft.

Det är vääldigt olika från gång till gång med min häst. Ibland känns han mjuk, uppvärmd och lösgjord efter 10 minuter, ibland inte förrän efter 40 minuter. Beror på många olika omständigheter.

Masserar dock alltid honom innan ridning, eftersom jag bestämt mig för att ge honom massage varje dag och efter ridpasset vill han helst bara gå in i boxen och äta. :) Massagen blir också som lite uppvärmning och uppmjukning för musklerna. Dessutom blir han betydligt mjukare och ffa lugnare. Kan tillägga att det är ingen lång massage jag ger honom. Masserar hals/nacke, rygg och sedan baksida lår. Detta på råd från min massör (som också visade mig exakt hur jag skulle göra) då han hade lite spänningar efter sitt liv som travhäst. De är dock helt upplösta nu, men han tycker det är väldigt skönt med lite massage så känner att jag vill unna honom det :)

Det beror på hurpass man menar med uppvärmd. Uppvärmd inför vad? :)
Jag vet ju att om man t ex rider två pass samma dag brukar pålle vara mjukare och hinna prestera mer under pass 2 än pass 1. Men det handlar nog om att man börjar halvt uppvärmd andra passet medans första passet börjar pålle bli trött tidigare efter att den kommit igång.

Ett vanligt pass hemma lägger jag upp i övnings-etapper med de enklare och lugnare övningarna först för att successivt öka på.
Enkla inte så fysiskt krävande övningar i skritt 5-10 minuter. Därefter börjar "kravtrappan" ticka med riktigt jobb, och det stegras upp till max som går under just det passet efter ca 25-30 minuter. Längre än så rider jag oftast inte, OM jag gör det så brukar jag lägga in lite fri skritt/trav i lång ram/kanske t o m hoppa av emellan för att ladda om batterierna.

Behöver vi markant längre tid på oss att komma igång, då börjar jag fundera över varför hästen är stel för dagen och försöker åtgärda det i första hand.

18-årig kallis.

Runt 20 minuter skulle jag tro. 10 min skritt + 10 min låg, lång form och därefter trappar jag upp. 11 årigt halvblod.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 114
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Hemmet Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 545
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar