hur lång tid tar det att sätta igång en häst som stått ett år??

wierdchick

Trådstartare
hej! undrar om någon skulle kunna säga mig ungefär hur lång tid de skulle ta att sätta igång en häst som stått i ett år, var så länge sen jag själv hade häst så ja måste medge att jag inte har någon tidsuppfattning om de. :confused: va skulle ni tippa på på ett ungefär?
tack till den som hjälper.. :bow:
 
Sv: hur lång tid tar det att sätta igång en häst som stått ett år??

Denna ska nog ligga på Gnägg..
 
Sv: hur lång tid tar det att sätta igång en häst som stått ett år??

oj förlåt!!:o hur flyttar man trådeen?+
 
Sv: hur lång tid tar det att sätta igång en häst som stått ett år??

En moderator gör det nog så småningom..

För övrigt så har jag ingen aning hur lång tid det kan ta och sätta igång hästen..men räkna med kanske två månader? :confused:
 
Sv: hur lång tid tar det att sätta igång en häst som stått ett år??

2-3 månader på ett ungefär men de beror på hur gammal hästen är :p
 
Sv: hur lång tid tar det att sätta igång en häst som stått ett år??

generellt har jag hört att det tar lika lång tid att sätta igång en häst (som före pausen var i normalkondis) som den har vilat, men det känns väl inte riktigt tillämpbart på "din" häst..
en häst som stått ett år har ju inte mycket kondition kvar, men det beror ju mkt på hur den var före uppehållet.

red tidigare ett gammalt sto som stått mkt och sen mest varit riden i skogen ett par år, men tack vare att hon varit i tävlingskondition längre perioder under många avs ina yngre år så var hon väldigt lätt att sätta igång och hade alltid en väldigt bra grundkondition.

sen är jag jättedålig på att säga hur lång tid det tar och exakt går väl knappast tala om på internet, men man får använda sunt förnuft och prova sig fram. mer än två månader för att komma upp i kondition gissar jag nog dock på att det tar, men någon annan vet säkert bättre än mig.
 
Sv: hur lång tid tar det att sätta igång en häst som stått ett år??

Det beror på vad du menar med att vara "igång".. För en hyfsad kondition räkna 3-4 månader i alla fall, för att komma i form, räkna lång tid.
I mars -05 började jag rida en häst som varit avställd i ca 1½ år. Vi har visserligen haft lite problem med hältor och så på vägen och han är gammal, 20 år i år, men först nu skulle jag kalla honom riktigt "igång". Ytterligare muskler kan han sätta, men han är i toppkondis och så pass stark att man kan ställa kraven på honom att han ska prestera nästan på sin maxnivå, även om han inte är toppad i dagslägett, det ska han vara i sommar. Jag räknar alltså att han ska ha nåt sin toppkapacitet ca 2 år från igångsättningen. Men, då är han gammal, så att det tar längre tid att bygga upp honom, och han kommer dessvärre aldrig att komma i den form han en gång var. Vi har dock tävlat "på riktigt" sen ca 6 månader efter igångsättningen, men jag har inte kunnat förvänta mig några toppresultat förrän nu. Att de sen inte riktigt kommit än har andra orsaker..
Slutsats: Det tar lång tid, och låt det ta tid för ett hållbart resultat.
 
Senast ändrad:
Sv: hur lång tid tar det att sätta igång en häst som stått ett år??

kan ni hjälpa mig med hur jag ska bära mig årt för att komma igång. hur länge ska man skritta i början, hur snabbt kan man öka och när kan man börja trava mm.. hästen i fråga har stått i ett år men har hållt sig hyfsat fin i kondis och muskler iallafall.. :) hon är 11 år och var i tävlings kondis innan hon fick stå, och det berodde inte på någon skada. :) hjäp mig snälla!! :bow:
 
Sv: hur lång tid tar det att sätta igång en häst som stått ett år??

Räkna åtminstone 6 månader för att bygga upp hästen. Börja med att skritta 1 månad och klättra i skritt och jobba från marken med t.ex. tämkörning eller lite longering. Sedan kan du öka arbetet i trav och rida dressyr, mkt uppbyggande arbete, öppna, skänkelvikningar osv. När hästen känns stark kan man börja jobba i galoppen också, självklart kan du galoppera lite friare form i skogen tidigare än så, men kräv inte alltför mycket förrän hästen är uppbyggd i skritten och traven.
 
Sv: hur lång tid tar det att sätta igång en häst som stått ett år??

Ett "schema" över hur jag skulle lägga upp en igångsättning av en häst på 11 år som tidigare varit i tävlingskondis. Ej stått pg.a skada eller så.

Vecka 1: Börja med skritt ca 15 minuter, lägga på ca 5 minuter för varje dag (sista dagen skrittar man alltså i 45 minuter). Detta på långa tyglar.
Vecka 2: Korta tyglarna och börja jobba hästen i skritt. Efter hand lägga in kortare travjobb (5-10 minuter) och känna efter hur länge hästen orkar. Den kommer antagligen inte orka 45 minuter, kanske bara 20-25 minuter i början. Mycket skrittpauser. Fortsätta jobba så hela första månaden ut och trava mer och mer varteftersom hästen orkar mer.

Efter ungefär en månad skulle jag börja lägga in korta galoppjobb. Fortfarande mycket skrittpauser så hästen får återhämta sig. Sen bygga på mer och mer på vägen. Viktigt är att pausa när hästen känns trött, inte när klockan visar något. Hästar har också sämre dagar.

I mitten av månad 3 skulle jag tippa på att hästen är så mycket igång att den skulle orka gå ett rejält träningspass, fast det kan säkert skilja mellan olika hästar.


Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 231
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp