Hur lång tid mellan fodringar är okej?

Sv: Hur lång tid mellan fodringar är okej?

Precis. Enda med att fodra tidigt är ju att de måste ut tidigt om man inte vill ha dem inne länge. Maten är ju helt oberoende av fodringtider.

Jag fordrar för natten mellan 20 -22. Mina stora hästar får hö så det räcker tills på morgonen, lite svårare med dom små men jag har halm som dom gärna pillar i sig(på gott och ont):)

Tycker inte att man som hästägare ska känna sig mindre bra pga att man inte har möjlighet att fodra vid midnatt. Förstår inte dom som gör det, jag skulle aldrig orka med det i det långa loppet.

Jag ser helst att min kille inte står utan grovfoder överhuvudtaget. Han har fri tillgång i både hagen och boxen men så har jag eget stall också och det är jag glad över.

Tror inte han har stått utan mer än max 1 timme sen vi flyttade till eget.

Jag ser helst att min kille inte står utan grovfoder överhuvudtaget. Han har fri tillgång i både hagen och boxen men så har jag eget stall också och det är jag glad över.

Tror inte han har stått utan mer än max 1 timme sen vi flyttade till eget.

Om min hade det så, skulle hon se ut som en badboll. Hon blir fet bara av att titta på mat.

Jag brukar ge en större giva på kvällen så att han har att göra under hela natten, och på morgonen brukar han ha kvar lite utstrött att pilla med så det är inget stök vid fodringen. Hellre att han har mindre mat i hagen där han kan sysselsätta sig med grenar, gosande med hagkompisarna och utforskande av hagen/marken, än att han står inom fyra väggar utan något att göra. Som det är nu står han kanske 2-3 h utan mat på dagen i hagen (pga. hagkompisarna) och kanske en timme på tidig morgon innan morgonfodringen, men då har han alltid lite att pilla med egentligen. Sen är det såklart underlättande med hövärden som passar hästen (för stora givor) och en häst som lätt faller ur och behöver lite extra därav. Det är inte alla hästägare som har den lyxen, och att som ensam hästägare försöka ändra foderrutiner i ett stall med flera andra är knappast det lättaste alla gånger.

Om min hade det så, skulle hon se ut som en badboll. Hon blir fet bara av att titta på mat.

Hade jag en häst som var åt det feta hållet hade jag nog blandat upp höet med halm och kanske haft dubbla smhn. Allt för att hästen alltid skulle ha tillgång till grovfoder och något att göra i boxen.

Nu har jag en svårfödd jäkel som kan äta i princip hur mycket som helst och då är det ju lätt att bara lassa på.

Fast det är ju inte konstigt att de inte bankar i väggen flera timmar innan de är vana att få mat. Det gör inte dem i mitt förra stall heller. Det är ju fodringstidpunkten (i kombination med för lite mat) som är stressmomentet och ffa kvällsfodringen när de har arbetat innan..

Jag har ju som sagt också haft hästar i såna stall, men de har fått störst giva på kvällen och mindre givor på dagen (när de får tätare givor).
6-7 kg hö på kvällen räcker ju trots allt rätt länge + att hästen brukar vila emellan när de får så pass stor giva, så även om de är snabbätande så lär de sig spara på det och äta en skvätt senare under natten = inte 10 timmar utan mat.

Man behöver som sagt inte ha dåligt samvete för att det är långt mellan fodringarna, det är timmarna på tom mage som är det som räknas.

Ni som vill ha hästarna på fri tillgång, hur gör ni när ni motionerar era hästar? Får de matsäck med sig? Mina får mat ofta oftast, men jag kan vara ute och köra i upp till 5 timmar och då har jag inte med mig en höpåse till ponnyn, utan typ morot/äpple. Det är då mina är utan mat som längst.

Mina får grovfoder 7 gånger varje dag mellan kl 07 och kl 23:30, samt gräs ute och fritt på halm inne. Det bilr inte mer än 4 timmar mellan fodringarna och varje fodring tar ca 1 timma för dem att äta upp.

Jag skulle ju aldrig vara ute och rida mer än max två timmar men är vi iväg på träning eller tävling får man ju antingen ta med mat eller så kör man bara direkt dit o direkt hem om man inte har så lång resväg. Idag tog jag in min häst från hagen 15 och var tillbaka hemma 19. Klart han ville ut o äta gräs då precis som jag längtar in till min pizza :-P han dör knappast men man börjar ju inte tjafsa med honom om smågrejer om han är otålig att få gå ut igen utan har ju lite förståelse för det såklart.

Hade jag arbetat med hästarna i skogen länge eller ridit typ distans hade jag ju satt mig in i vad som passar en häst bäst under så långa arbetspass såklart :-)

Och om det inte funkar? Ett sådant hönät hade tagit slut på en halvtimme här, två sådana hönät täcker behovet. Hur löser du det då, att ha fri tillgång men inte få en badboll till häst? I vårat klimat med våra förutsättningar kan vi inte ge alla hästar fri tillgång, alla hästar fixar helt enkelt inte det. Inte ens på halm.

Som svar på TS fråga- det blir lite snett att räkna fodringstider, jag har gett hästarna mat bara en gång om dagen utan problem för då fick dom sådana mängder att det alltid fanns kvar även 24 timmar senare.
Det man får räkna är antalet timmar utan mat, dvs från det att maten tagit slut tills dess att de får ny och det skulle jag säga är 4 timmar. Sedan tror jag magen tar för mycket stryk.
Pga anledningar som andra redan nämnt har jag inte alltid kunnat lösa detta utan att samtidigt stå med en smällfet häst med antagligen fång, men då har jag iallafall gjort vad jag kunnat med fyrdubbla småmaskiga hönät där hö och halm är utblandat. Fodrades med det 8-9 på kvällen och ny mat 7 på morgonen, med lite tur räckte maten tills midnatt och därefter kanske lite småpill det som tappats ur nätet. Det är inte bara hästarna som får magsår av dessa foderbekymmer..

Jag rider oftast inte mer än en timme så matsäck behöver jag inte ha med till hästen. Ska vi åka någonstans har han hö i transporten.

Och om det inte funkar? Ett sådant hönät hade tagit slut på en halvtimme här, två sådana hönät täcker behovet. Hur löser du det då, att ha fri tillgång men inte få en badboll till häst? I vårat klimat med våra förutsättningar kan vi inte ge alla hästar fri tillgång, alla hästar fixar helt enkelt inte det. Inte ens på halm.

Om det är mig du skriver till så kan jag inte riktigt svara på det för jag har aldrig haft en lättfödd häst. Men jag skulle göra allt för att den skulle få tillgång till grovfoder så ofta som möjligt.

Förlåt men är lite allergisk mot attityden att folk är elaka mot sina hästar om de inte följer konstens alla regler. Tycker inte det är okej att ge folk ångest och dåligt samvete.

Har haft 4 hästar inackorderade och ingen har lidit utav magsår. Vet ingen häst på våran gård på 65 hästar som har diagnosen magsår, kan ju såklart vara någon som har det utan att man vet.

Våra hästar får kvällsmat mellan 19.30-21 beroende på vem som fodrar och så får de frukost kl 7. Ganska troligt att det står mer än 4 timmar utan mat. Ingen har dött eller fått kolik eller visat andra foder/magbesvär.

Klart att det är optimalt att ha max 4 tim mellan fodringarna men för 70% av sveriges hästägare som har sina hästar inackorderade funkar inte det. Hästarna verkar må väldigt bra ändå :D

Om folk skulle sluta proppa i sina hästar så jädra mycket kraftfoder så skulle vi antagligen ha färre med magsår.

Håller med dig. :D Mina hästar får mat ungefär vid samma tider.
Lucern får dem dock och lite havre då och då, men inte överdrivet mycket.
Mina hästar verkar trivas med det systemet och min veterinär (vars dotter har tävlingshästar) tycker att det funkar bra och hans dotter gör likadant :)

Jag tror att många kraftfoder som tillverkas idag är lite för "bra" för att hästarna faktiskt ska må bra av det. Jag tror att lucern, betfor och havre är det som är bäst, beroende på vad hästen behöver såklart. Nu ger jag också lite muskel krafft till min ena häst, men det är ytterst lite och hästarna mår tip top ändå!

Jag tror att många kraftfoder som tillverkas idag är lite för "bra" för att hästarna faktiskt ska må bra av det. Jag tror att lucern, betfor och havre är det som är bäst, beroende på vad hästen behöver såklart. Nu ger jag också lite muskel krafft till min ena häst, men det är ytterst lite och hästarna mår tip top ändå!

Jag tror även att många grovfoder som vi ger våra hästar faktiskt kan ha för bra värden för våra hästar ibland också.
I många fall skulle det nog kunna vara bättre ur "tugg-tid" sett att värdena på hösilage/hö var sämre så att en större giva kunde ges utan att riskera övervikt även på de lättfödda hästarna.

Jag har provat med fri tillgång och inte varit nöjd och när valackens mor (ej min häst) fick fång mitt i vintern och fick tas bort har jag omvärderat det hela.

Idag ger jag väl uppvägd mängd i smhn. Hänger ut mellan 8-10 kg ute till frukost och det räcker en bra bit in på dagen, har två hästar. På eftermiddan får dom 4kg till. De går i stor hage, 2,5 ha men massor att plocka med så även om tiden mellan högivorna kan bli längre så äter hästarna från både gammalt gräs, sly och gran. Jag tar in dom inför arbete och då har dom lite hö i boxen att mumsa på liksom den som blir kvar får lite extra att roa sig med. Insläpp för natten kl 21-22 och då har valacken 4 kg hö i smhn och stoet har 3 kg. Där har jag kollat av några gånger hur länge det räcker och åtminstone här äter hästarna hälften, sover några timmar och då jag varit ute vid 4-tiden har det varit hö kvar + spill. Släpper ut hästarna vid 6-8, de är lugna trots att frukost serveras ute, inget ges inne på morgonen...nästan så jag får känslan av att jag stör när jag kommer ut...inte sällan ligger båda.

Personligen tror jag, när det gäller stereotypa beteenden och magsår etc, att det inte är så enkelt som vissa försöker få det till...ge fri tillgång så uppnås ett "hallelujamoment". Nej det är fler aspekter som spelar in...

...tillägger att jag inte ger socker/stärkelse/kraftfoder....lucern och vetekli som extramål vid insläpp....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV