Hur lång tid mellan fodringar är okej?

Sv: Hur lång tid mellan fodringar är okej?

Klart att det är optimalt att ha max 4 tim mellan fodringarna men för 70% av sveriges hästägare som har sina hästar inackorderade funkar inte det. Hästarna verkar må väldigt bra ändå :D

Och i 100% av de stall jag varit i närheten av där hästarna fått stå väldigt många timmar utan mat (=MINST 6-7 timmar, i många fall dock ännu mer 10-12 i vissa fall...) så har majoriteten av hästarna levt fan i samband med fodringarna.

Inte dör de flesta hästar av att ha en dålig kosthållning (eller hästhållning för den delen), men det är ju inte samma sak som att de mår bra eller att det är optimalt.

Att hästar inte tycker om halm är ju heller inte samma sak som att den har ätit sig mätt. Den mest kräsna hästen äter inte ens "äckligt" hö om den inte håller på att svälta ihjäl.
Min förra häst åt inte ens foder som hon råkat stoppat foten i... :meh:

Jag brukar räkna på max 4 timmar, ABSOLUT max 5 timmar om hästen är väldigt lättfödd och det är sprutt i fodret och halm/hö inte finns/duger.
Var inte så jättekul i mitt förra stall där sista fodringen vad klockan 19 (Latmaskar :cautious: ) och morgonfodringen vid 07.

Men man får ju tänka på att hö och ensilage inte är det enda som räknas. Går hästen i gräs/skogshage så finns det ju annat att äta ute större delen av året och då kan man ge en mindre mängd ute och desto mer inne om man måste...

Jag håller med du.

Fast jag får ågren om mina hästar ens står inne mer än 6-8 timmar/natt.
Men jag räknar max 5 timmar utan anågot tt tugga på (foder). Och då går mina hästar i hagar med träd, buskar, träd, gräs.

Och i 100% av de stall jag varit i närheten av där hästarna fått stå väldigt många timmar utan mat (=MINST 6-7 timmar, i många fall dock ännu mer 10-12 i vissa fall...) så har majoriteten av hästarna levt fan i samband med fodringarna.

Inte dör de flesta hästar av att ha en dålig kosthållning (eller hästhållning för den delen), men det är ju inte samma sak som att de mår bra eller att det är optimalt.

Att hästar inte tycker om halm är ju heller inte samma sak som att den har ätit sig mätt. Den mest kräsna hästen äter inte ens "äckligt" hö om den inte håller på att svälta ihjäl.
Min förra häst åt inte ens foder som hon råkat stoppat foten i... :meh:
Håller med.

Jag tycker inte man ska ursäkta sig med att hästarna inte är döda och att "alla" andra gör ju på det viset.

Jag sa inte att det var optimalt utan bara att det är tyvärr verkligheten för de flesta hästar som står inackorderade.

Min är värsta matvraket och äter allt :p så att hon inte äter halm är till 99% för att hon är mätt. Nu handlade ju inte detta om min häst eller hästhållning men min häst får så mycket hö på kvällen att det räcker i många timmar och det har hänt att det inte är uppätet på morgonen.

Jag är av annan åsikt och tycker att det är konstigt om man inte har dåligt samvete faktiskt om hästen står utan mat överdrivet länge att det innebär hälsorisker för hästen.

I min värld när man har djur finns det inget som heter har inte möjlighet att..Om djuret kräver något i omsorg så är det vår skyldighet att ge det som krävs. Kan man då altså inte göra det på egen hand, så måste man hitta lösningar till problemet.
Det handlar inte om att jag vill ge någon dåligt samvete utan för mig är det en ärlig sanning och om det är något jag reagerar på är det när djur inte har det tillräckligt bra i de högst grundläggande behoven de har för att ägaren inte kan/har möjlighet? En häst behöver inte en flaschig anläggning eller ett splitternytt täcke varje månad, men vettiga matrutiner är ett måste!
Det ska vi klara av att ge våra djur annars vill jag ifrågasätta om man är lämpad som djurägare.
Är det dessutom så att någon anser eller gör något som innebär skaderisk för djur, då säger jag ifrån oavsett om det är på ett forum som här eller i verkliga livet, då håller jag ingen om ryggen.

Jag blir i alla fall förskräckt varje gång jag ser hästar som står utan mat i 12 timmar eller mer eftersom att jag är medveten om hälsoriskerna.
Magsår hos häst är något som ofta inte syns, men finns ändå och behöver inte ge kolik heller utan yttrar sig väldigt ofta på annat vis.
Jag tycker inte att majoriteten av inhyrda hästar har det så alls, men visst finns det. Men dessa stall bör då också bojkottas om de inte tänker ändra inställning och lever kvar i det gamla. Jag har bytt stall flera gånger för att jag och hyresvärd inte kommit överens/inte haft samma syn på hästhållning som det var tänkt.

För övrigt är jag också inhyrd men det finns faktiskt andra lösningar och bara för att stallhyran inkluderar 2,3,4 eller 10 fodringar per dag så kanske inte det räcker och då får man finna lösningar.
Är det förbjudet att ge sin häst fler mål eller? I så fall skulle ju det stallet gå fetbort för mig..Det är en sak om det ingår en viss service i hyran men resten fixar jag själv om min häst så kräver, det är skillnad.

För mig är det ungefär som att jag skulle ställa mig i ett stall där det inte ingick mockning av boxen i hyran - kan jag då skita i att mocka eller mocka någon gång i månaden för att jag inte har möjlighet? NEJ det kan jag inte utan då skulle jag högst troligt först ha sett till att köpa till mig tjänsten kanske = lösa problemet.

Det är så jag tänker kring utfodringsproblem också.

Senast ändrad:

Jag håller med dig, det är inte det men faktum är att det är många som inte har möjligheten att ge hästarna mat var 4de timma. Det är nog ganska många hästar som står 6 tim utan mat på natten. Nej det är inte optimalt men det är så det ser ut på de flesta stall, även hos de som har hästen hemma.

Jag personligen tycker nästan det är värre att proppa i sin häst massa kraftfoder, rida den till skada efter skada, endast ge hästen 3 mål om dagen än att de står 6 tim om dygnet utan mat.

Har aldrig varit med om något stall som inte ger mat på 10-12 timmar. Eller menar du från fodringstid till fodringstid? Tänkte från hästen ätit upp till nästa mål.

Senast ändrad:

Jag personligen tycker nästan det är värre att proppa i sin häst massa kraftfoder, rida den till skada efter skada, endast ge hästen 3 mål om dagen än att de står 6 tim om dygnet utan mat.

Men det ena måste väl inte utesluta det andra? Hästarna måste inte stå timvis utan att ha något att tugga på.
Och som någon skrev, det behöver inte vara finmat dom äter hela tiden. Det går att lösa på olika sätt. Om man vill.

Och tre mål mat om dagen behöver inte vara något problem. Eller en gång i veckan. Det beror ju på hur mycket och på vilket sätt man fodrar.

Det finns automatiska lösningar, halm, grenar, lövruskor och en massa saker man kan hitta på för att lösa det mellan fodringar.

Nä jag har inte sagt det? Jag har inte sagt någonstans att man inte ska försöka lösa det. Det är bara det att för alla så kanske det inte går att lösa utan hästen kanske står utan mat 6-7 tim på natten. Nej det är fortfarande inte optimalt precis som mycket annat med vår hästhållning idag.

Jag har inget att säga alls om antalet utfodringar per dag, per vecka osv utan det är hur länge varje giva räcker som blir avgörande.

Det viktiga är för mig att de inte står med tom mage längre än 4 timmar.
Sen kan det vara vad som: gräs, hö/ensilage, halm, kraftfoder, kvistar osv
En häst som står med tom mage för länge riskerar bla att magsyran fräter på väggarna i magsäcken annars dvs magsår, övriga otrevliga problem är ju kolik som kan innebära dödlig utgång.

Spelar mig ingen roll om det är ett faktum att det ser ut så, det är lika illa ändå anser jag och ingen ursäkt till att inte reagera eller tänka på andra vettiga lösningar så att det i så fall blir optimalt. Att bara blunda för problemet är helt obegripligt för mig, vilket många gör i mina ögon, skyller på att lösningar är dyra osv.
(varför har man då valt häst om det inte får vara dyrt? Hästar kostar och är inget att sticka under stolen precis)

Jag vet ett antal stall där hästarna står på helt tom mage i 12 timmar eller mer. Främst då nattetid, men dagtid skriks det i högan sky om brunte får lunch med en timmes diff, det är för mig sjukt..

Jag mår lika illa varje gång jag ser hästar som är konstant hungriga som av det blir oroliga, stressade, apatiska och i vissa fall aggressiva.

Senast ändrad:

I min värld när man har djur finns det inget som heter har inte möjlighet att..Om djuret kräver något i omsorg så är det vår skyldighet att ge det som krävs. Kan man då altså inte göra det på egen hand, så måste man hitta lösningar till problemet.

Här måste jag "försvara" mig lite känner jag. Eller försvara är väl fel ord, bemöta och förklara kanske jag ska säga.

Där jag bor finns inte obegränsat med stall att välja på. Jag har varken råd eller tid att sitta och åka massor av mil varje dag för att ta hand om min häst, utan måste välja ett av de stall som finns inom rimligt avstånd.
För inte allt för länge sedan flyttade vi till det stall vi står i nu, som är det jag anser är bäst lämpat för min ponny.

Han går där tillsammans med några kompisar i en trevlig hage minst (absolut minst!) 12 timmar/dygn. I hagen har de fri tillgång på hösilage. Jag skulle hellre se att de hade fri tillgång på bra halm och fick hösilage utdelat, det hade passat ännu bättre för min ponny, men nu är det som det är. Annars är det ett bra grovfoder för min ponny, eftersom det inte är speciellt högt i energi.

Fri tillgång till mat ungefär halva dygnet och begränsat resten av dygnet fungerar, men får han fri tillgång 24/7 äter han för mycket. Det vet jag, för så har han haft det, och det har inte fungerat.
Då återstår alltså att begränsa födointaget nattetid. Jag ger de kilon han ska ha i slowfeedingnät för att på så sätt dröja ut på hur fort han mumsar i sig kvällsmaten, och då räcker det ungefär till midnatt (om han äter allt på en gång, det vet jag inte säkert om han gör eftersom jag inte stannar kvar så länge, men jag gissar att han gör det). Inte optimalt, nej, men det är som sagt inte något jag kan ändra på. Därav min fråga om hur många timmar som är okej utan mat.
Och utifrån de svar jag fått har jag konstaterat att okej - jag måste åka någonstans där det finns bättre halm än här, så jag kan ge halm också för att ge något att tugga på.

Det känns lite urspårat när du jämför att inte fodra extra med att inte mocka... :crazy: Jag kommer hem från stallet 22-22.30, skulle jag gå upp vid 04.00 för att åka tillbaka och fodra skulle jag vara ett vrak inom ett par dagar. Gör det mig till en dålig hästägare så får jag leva med det faktiskt.

Och min ponny är för övrigt lugn och trevlig i hantering och mot sina hästkompisar, har inga olater och mår bra.

Det känns lite urspårat när du jämför att inte fodra extra med att inte mocka..

Varför?

Jag vill ge perspektiv på att kan man inte själv fixa det som behövs för att hästen ska må bra så måste man hitta lösningar till det

Och varför kalla det "fodra extra", är det just för att det är jobbigt?
En häst behöver mat och vatten dygnet runt..vi kan inte stoppa klockan vid en viss tidpunkt varje dag, deras behov existerar 24/7. Dessutom kan man säga att deras dygn är betydligt längre än vårt som inte sover 7-8 timmar varje dygn utan ungefär hälften av det.
För att förlänga ättider eller möjliggöra fler utfodringar per dygn finns det lösningar som man kan ordna (köpa) om det inte är så att man kan göra det själv eller att ingen annan person kan göra det åt en. Det finns massor av olika lösningar och någon måste passa.

Annars ser jag bara ett alternativ - man bör inte ha häst om man inte kan se till att det blir optimalt på de behov hästen har.

Jag är återigen inhyrd, har stallet nästan 2 mil bort enkelväg, kollektivt utan utfodringar av stallägare, men jag gör som alla andra i det stallet bara ett besök per dygn. Vi har löst det som så att alla hästar har fri tillgång (funkar hos oss). Tidigare hade vi morgon-lunch-middag där samtliga mål räckte hela tiden tills nästa mål med max 1-2 timmar helt utan mat.

Grannstallet har fri tillgång på halm och ger givor av hö/ensilage det är också ett exempel.
Andra lösningar är automater som släpper ner maten vid inställd tid utöver de givor man ger för hand.
Slowfeednät flera stycken med olika vikt per nät
Fodergrindar i hagen

Ja det finns många exempel..men jag kommer aldrig att köpa ursäkten "har inte möjlighet" för ditt och datt när man har djur utan för mig är det att åsidosätta hästens hälsa för ens eget bästa vilket aldrig får inträffa för mig utan då anser jag att man får prioritera om sitt liv.

Senast ändrad:

Och varför kalla det "fodra extra", är det just för att det är jobbigt?

Nej, det är inte speciellt jobbigt att slänga in mat åt en häst. Däremot fungerar det inte för mig att gå upp mitt i natten för att åka och fodra.

Jag är medveten om att det finns lösningar som "lunchgrindar" och liknande, men det hjälper ju inte nattetid i boxen. Jag kan liksom inte stänga av halva boxen med lunchgrinden... Och jag kan inte ha ponnyn i en egen "hage i hagen" till exempel förmiddagar, och sedan släppa ut honom till de andra, eftersom han blir väldigt stressad av att gå själv i en hage intill sina kompisar.
Foderautomat i stallet kan jag inte montera upp hur som helst eftersom det inte är mitt stall.

Men okej, jag är väl en värdelös hästägare och min ponny mår säkert jättedåligt egentligen.

Foderautomat i stallet kan jag inte montera upp hur som helst eftersom det inte är mitt stall.

Varför inte?

Det finns ju till och med lösningar som inte kräver nätanslutning/inte tar vidare stor plats och inte kräver fast installering i väggar etc.
tex "sesame the box/drop"

Eller så komponerar man något eget.

Jag påstår inte att man ska åka till stallet 10ggr per dygn, men det finns lösningar det gör det.

Fast i ditt fall hade du ju lösningen i att ge halm eller missuppfattade jag dig? Det är ju oftast den enklaste lösningen i de flesta stall. Blanda givan hästen får (ev i nät) eller ge för sig (ev i nät).

Jag gillar inte alls hönät men är ännu mera lat och vill enkelt kunna ta ut ev överblivet hösilage varje dag (det tycker jag inte om att lämna i boxen). Således har jag halmen i nät (det lilla han pillar i den tror jag inte påverkar honom så mycket) och har hängt det i ett hörn där jag tror han minns är och viftar med benen. På så vis kan jag (när han är lite väl rund) enkelt dra ner på hösilaget till lämplig nivå (äter han massa halm är det ju för lite). Behöver inte vara krångligare än så i många fall :-)

Ja, bara jag hittar vettig halm så kan jag börja ge det som komplement. Då får han nog halmen för sig så han kan pilla med det som han vill, annars finns risken att han plockar ut det ur nätet och sprider runt det i boxen bara...

Jag personligen tycker nästan det är värre att proppa i sin häst massa kraftfoder, rida den till skada efter skada
Fast ingen av dessa saker är väl varken värre eller bättre än att låta hästen stå och må fysisk och psykiskt dåligt? Tycker dessa tre saker är ganska jämförbara faktiskt.
Förutom "massa kraftfoder", det behöver ju inte vara dåligt om hästen är i hårdträning. (Typ galoppör...)

endast ge hästen 3 mål om dagen än att de står 6 tim om dygnet utan mat.
Fast varför skulle det vara sämre att ge hästen mat tre ggr/dag? :confused:

Har aldrig varit med om något stall som inte ger mat på 10-12 timmar. Eller menar du från fodringstid till fodringstid? Tänkte från hästen ätit upp till nästa mål.

Många (mindre) ridskolor exv ger sina hästar 3-4 kg silage tidigt på kvällen (19-20), som hästarna äter up på en pisskvart eftersom de är så hungriga, sen står de på spån, utan mat fram till morgonfodringen (7-8)...

Att flytta från ett sånt stall där man såg hästarna lida varje dag är det bästa jag gjort, men jag får fortfarande ont i magen när jag tänker på hästarna :(

Många (mindre) ridskolor exv ger sina hästar 3-4 kg silage tidigt på kvällen (19-20), som hästarna äter up på en pisskvart eftersom de är så hungriga, sen står de på spån, utan mat fram till morgonfodringen (7-8)...

Så var det också på ridskolan i min närhet. Kvällsmaten gavs vid 19.00 och var slut för många hästar innan 21.00. Morgonfodring vid 7.00= minst tio timmar med enbart torv i boxen.

Jag ville bara kommentera så att alla som står inackorderade och av olika anledningar inte kan ge hästen mer mat på kvällen inte ska behöva känna sig som kassa hästägare :)

Räknar man ut en ordentlig foderstat, ger mycket grovfoder och det mesta på kvällen så klarar sig de flesta normala hästar sig på natten utan att få magsår och dö.

:bow::bow:

Där min häst står får dom kvällsmaten kring 7 och frukost kring halv 7 på morgonen.

Stalläg. var nyligen in till dom kl 4 på morgonen för att ta ut sin häst för att hon skulle åka tidigt till veterinärklinik, och hon sa att hästarna vaknade upp, tittade på henne helt konfys o sen lade sig o somnade om, trots att hon är den som alltid ger frukost. Inget bankande, ingenting.

Fick jag bestämma själv, vilket man ju inte gör som inackorderad, skulle jag ge sista maten senare. Men nu är det som det är, och hästarna har såklart vant sig. Inga magsår, inga kolikproblem, ingenting.

Hästar är hyfsat tåliga och anpassningsbara djur :)

Hästar är hyfsat tåliga och anpassningsbara djur :)

Å jag tänker tvärtom, stora djur som med sin storlek till trots är så himla känsliga. De brukar ju säga att den som konstruerade hästens mage och matsmältningssystem inte hade en bra dag..

Det jag ser i frågeställningar kring detta ämne är att många bara nämner när hästarna fodras och hur många gånger, dvs vilka tider men aldrig hur stora givor de får och hur länge de räcker. Det kan lätt skapa förvirringar eftersom att alla har olika fodringsrutiner och mängder till hästarna.

För det är ju så, det är inte antalet givor eller tidpunkter som är själva grejen utan det är ju hur länge hästen i så fall står utan mat eller på tom mage mellan utfodringstillfällena.
Så min reaktion grundar sig i alla fall inte på att hästarna får sista målet 19 eller 20 på kvällen bara (för jag fodrar inte heller mitt i natten)..räcker det i många timmar så är det ju bra men räcker det endast ~1 timma och sedan står de på tom mage till 7-8 på morgonen är det mindre bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV