Hur lång tid mellan fodringar är okej?

Sparrisen123

Trådstartare
Om hästen får kvällshö som beräknas räcka till midnatt ungefär, är det okej då om den kommer ut till frukosten vid 8-halv 9 eller blir det för länge utan mat?

Sv: Hur lång tid mellan fodringar är okej?

Även om hästarna har tillgång till halm så tycker jag det är i längsta laget.

Om jag hade fått bestämma så inte mer än sex timmar men det kanske funkar utmärkt med längre tid.

Okej, ja, såklart är det ju bättre ju kortare tid man kan få utan grovfoder :)
Ska klura lite på om jag kan korta tiden mer.

Jag har läst max 4 timmar, men helst kortare. Typ 3 ok. Det är ju alltså från det att hästen ätit upp allt tills nästa giva.

Min häst käkar ofast det sista (när man tajmat in givan hyfsat bra) någon gång de sista 2 h innan "vanligt" utsläpp. Tex man har gett mat vid 7 på helgen och ger sedan mat 5 på måndagen, då är det mat kvar om man inte minskar första natten. Även om man har hästen inne lika många timmar på natten. Han sover oftast när man kommer så tidigt i början på veckan även om han kommit in tidigare söndagkväll.

4 timmar är maximalt för mig, dygnet runt.
Dock gäller det i så fall från det att hästen äter sista tuggan, eftersom att antalet fodringar inte behöver vara avgörande utan det är hur länge fodret räcker som blir avgörande hur lång tid det får gå i mellan och hur många fodringar per dygn som krävs.

Därför jag ställer mig väldigt funderande över hur vissas hästar mår egentligen, som vid kvällsmålet/dagens sista mål äter upp allt på 1 timma och sedan står där i 12-13 timmar utan grovfoder medans man under dagtid är mycket angelägen om att det inte får gå för många timmar i mellan.

Senast ändrad:

Men 4 timmar? Hur löser "vanligt folk" det?
Nu har jag inte hästen hemma utan installad, men även om jag skulle ha den hemma skulle jag knappast få ihop det så att det var max 4 timmar utan mat :crazy:
Jag kan ju inte vara ensam om att ha en väldigt lättfödd ponny som äter väldigt fort (med slowfeedingnät)...

Man motionerar mera och skaffar lämpligt foder? Eller har en fet och/eller sjuk häst...

Min häst funkade bra på hö och tillgång till halm på natten förr. Nu har han haft fri tillgång på hösilage en vinter (och tillgång till halm ute/inne som enbart nyttjades om matte var alldeles för morgonslö) och det funkade bra. Jag trodde han skulle äta ihjäl sig men han äter ungefär som när han fodrades på fasta tider fast lite mer, speciellt när det var kallt. Dvs ett tag och sedan pillar i hagen osv.

Det är det som är problemet, att det är många som inte kan få till det men det är hästen som lider av det i slutändan och många därtill som blundar för problemet.

Kan man inte ge det manuellt/för hand så får man fixa till anordningar eller se till att grovfoder är väl anpassat till hästen för att ha fri tillgång om det är möjligt vilket är det optimala.

Idag finns det så himla smidiga lösningar att det kan inte vara en ursäkt att låta hästen svälta/må dåligt i onödan.
Funkar det inte med att man ger givor finns det nät, funkar inte det finns det ändå rätt många fiffiga automatlösningar ute på marknaden eller att man konstruerar nåt med timer tex.

Jag har läst en studie som pekar mot att mellan 30-70% av våra hästar troligtivs har magsår, jag undrar varför..

Senast ändrad:

Missuppfattade nog lite, trodde Sparris menade att maten aldrig skulle räcka ett dygn ens utspritt.

Sparris: Det finns lunchgrindar osv att lösa tiden med om man bara kan ge få mål/dag och inte kan ge tillräckligt mycket/gång.

Men om jag förstod dig rätt så står hästarna på halm, eller?
Då finns det ju mat hela natten.

Men 4 timmar? Hur löser "vanligt folk" det?
Nu har jag inte hästen hemma utan installad, men även om jag skulle ha den hemma skulle jag knappast få ihop det så att det var max 4 timmar utan mat :crazy:
Jag kan ju inte vara ensam om att ha en väldigt lättfödd ponny som äter väldigt fort (med slowfeedingnät)...

Vi har slowfeedernät med en hel bal i till de stora hästarna samt D-ponnyn.
Lilla shettisfröken får 4 kg i sitt nät och det brukar räcka hela natten.
Jag har hört att man kan ha ett nät till utanpå det andra för att ytterligare förlänga ättiden. Det har jag dock inte provat själv.

Nej, de står inte på halm. Däremot tänker jag börja lägga in lite halm i boxen så fort jag hittat vettig halm som inte dammar tokmycket eller är möglig :crazy: Det är inte så lätt att hitta bra halm häromkring, så jag får väl ta en resa söderut eller nåt :p

Förlåt men är lite allergisk mot attityden att folk är elaka mot sina hästar om de inte följer konstens alla regler. Tycker inte det är okej att ge folk ångest och dåligt samvete.

Har haft 4 hästar inackorderade och ingen har lidit utav magsår. Vet ingen häst på våran gård på 65 hästar som har diagnosen magsår, kan ju såklart vara någon som har det utan att man vet.

Våra hästar får kvällsmat mellan 19.30-21 beroende på vem som fodrar och så får de frukost kl 7. Ganska troligt att det står mer än 4 timmar utan mat. Ingen har dött eller fått kolik eller visat andra foder/magbesvär.

Klart att det är optimalt att ha max 4 tim mellan fodringarna men för 70% av sveriges hästägare som har sina hästar inackorderade funkar inte det. Hästarna verkar må väldigt bra ändå :D

Om folk skulle sluta proppa i sina hästar så jädra mycket kraftfoder så skulle vi antagligen ha färre med magsår.

Om folk skulle sluta proppa i sina hästar så jädra mycket kraftfoder så skulle vi antagligen ha färre med magsår.

Jag tror också stora mängder kraftfoder är en bidragande orsak till magsår. Om jag inte minns fel från en föreläsning jag varit på, så har de forskningar som gjorts kring tid mellan fodringar, magsår o.s.v. ofta varit med ganska hög kraftfodergiva.

Min ponny äter 2 dl kraft om dagen så det är nog ingen fara för honom iallafall :)

Men det är ju "bara" att ge lite halm att tugga på, i de allra flesta fall är det nog lösbart :)

Det undrar jag också. Vi gav våra kvällsmat vid sju på kvällen och morgonmat vid sju på morgonen. Insläpp/utsläpp i samband med måltiderna. De åt all mat ute i hagen, fick enbart kvällshöet inne

De fick mat/hö kl.7 kl.12 kl.19. 3kg kväll 2kg morgon och lunch. Ibland gavs kvällshöet vid 20, men nästan aldrig senare.

För oss, för mig, hade det aldrig fungerat att ge kvällsmat senare eftersom jag är rejält kvällstrött.

Senast ändrad:

Absolut men min häst t.ex äter inte halm utan drar bara runt det i boxen. Vet fler som har det problemet hos oss, alltså att hästarna inte äter halm eftersom de är mätta på det andra grovfodret.

Jag ville bara kommentera så att alla som står inackorderade och av olika anledningar inte kan ge hästen mer mat på kvällen inte ska behöva känna sig som kassa hästägare :)

Att äga en häst är tillräckligt ångestfyllt ändå eftersom man konstant undrar om man gör rätt med sin häst och hur den mår. Om man dessutom är ung och inte så van och läser på Buke så kanske man aldrig vågar skaffa häst för att man inte har:

* tillgång till kuperad lösdrift med ligghall som har AC
* inte har en hovslagare som kostar 2000 kr och kan sko var 5:e vecka
* inte kan rida sin häst i balans 100% av tiden
* inte har det nyaste täcket
* inte har 7 utpassade sadlar
* inte har täcken som är 0gr, 100 gr, 150gr, 200gr, 300gr, 400gr och om det skulle bli -30C 600gr
* inte tar ET minst en gång i månaden
osv osv osv för då dör säkert hästen.

Räknar man ut en ordentlig foderstat, ger mycket grovfoder och det mesta på kvällen så klarar sig de flesta normala hästar sig på natten utan att få magsår och dö.

Men äter hästen inte av halmen så är det knappast någon kris med brist på grovfoder. Så resonerar iaf jag. Då borde hästen inte ha så ont av den givan man ger för kvällen :)

Det var ingen pik utan bara ett väldigt simpelt sätt att lösa att man inte kan ge senare/tidigare eller mer grovfoder så slipper man ju ha ångest över den punkten alls - hästen har möjlighet att pilla i lite halm om den känner behov av det, gör den inte det så har den troligtvis inte något behov heller i de flesta fall :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV