Hur lång tid för pass?

Martina_m

Trådstartare
Hur lång tid kan det ta innan man får sitt pass från ASVH för en häst som inte är registrerad ännu?

Har det betydelse om passet är till föl, unghäst eller äldre häst?
Har det betydelse om stammen är grön, vit eller grå?

Är det när man får passet, som man ska betala det? Eller hur fungerar det?

Har varit inne på ASVH, men tyvärr blir jag inte så klok på det :grin:!

Någon som vet?:)

Sv: Hur lång tid för pass?

Hur lång tid det tar beror lite på när på året man skickar in ansökan och om hästen ska DNA-testas.
På ASVH tar man emot ansökningarna i den ordning de kommer in, vissa tider t ex strax innan nyår så kommer väldigt många fler än vad det gör t ex i april.
När ansökan har kommit in till ASVH och de har registretat den så skickas DNA-provet till SLU. Tyvärr så tar inte SLU proven i samma ordning som de kommer in. Så det finns t ex hästar födda 2007 som ännu inte blivit klarar samtidigt som det finns de som är födda 2008 som är klara och fått sina pass.

Så hur lång tid det kommer att ta går inte inte att svara på så där rakt av. Men det är klart att det går fortare om man ser till att skicka in en komplett ansöka.

Sv: Hur lång tid för pass?

oki, tack för svaret!

Det är DNA-prov som ska utföras, så det är alltså upp till SLU då i princip?

Och jag hoppas att jag skickar med alla pappren som de behöver ;)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
911
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 947
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka