Hur lång tid för att muskla sig..?

S

Silly

Har ett 14 årigt sto sen 4-5 månader tillbaka. När vi köpte henne var hon i rätt dåligt skick och hade en tandfraktur som gjorde att hon inte kunde tillgodogöra sig maten ordentligt. Nu är tanden fixad och hon är i normalhull men omusklad.

Hon rids normalt 5-7 dagar i veckan, 1-2 dagar dressyr eller hoppning, 3-4 dagar i skogen (klättring, intervallträning osv) och detta varvat med tömkörning lite då och då eller lugna uteritter med dressyrinslag. Hon har blivit lite rundare men det händer liksom inte så mycket mer. Behöver jag öka belastningen eller är det bara att vänta på att träningen ska visa resultat? Hon äter 15 kg ensilage (ts 60-70 %) med högt proteininnehåll (ska enligt foderstatsberäkningsprogram äta 12 om man tar i lite extra med vikt, hull, träning osv), 0,5 kg korn, mineraler och betfor. Lite allmänna åsikter om detta? Hon är ganska aggressiv och någon påpekade att det kunde vara obalans på hormonerna. Kan det påverka hullet?

//Silly

Sv: Hur lång tid för att muskla sig..?

Det tar ca 5 - 9 månader för en häst att sätta ordentliga muskler, men upp till 2 - 3 år att få starka senor, ligament och skelett. Detta med bra varierande träning.

Det med fodret låter jag någon annan svara på. :smirk:

Lycka till

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 025
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 855
Senast: Cut3Leo
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 005
Senast: Atalantha
·
M
Foder & Strö *Vilket föredrar du och varför?? *Vad ger du din häst, hur mkt?? Har en känsla av att det inte är första gången frågan är uppe på...
Svar
10
· Visningar
1 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka