Hur lång tid att göra stall??

F

flum

Har köpt en gård med "kossa-inredning" med foderbord i mitten som behöver bilas bort + ev. platta och gjuta ny. Sedan upp med inredning till hästarna, ca 4-6 boxplatser..hur lång tid tror ni detta tar? Och hur lång tid har era projekt tagit innan hästarna kan flytta in?

Sv: Hur lång tid att göra stall??

Vi hade en en liknande ladugård när vi flyttade in. Vi bilade bort foderbord, gjöt i golvet, tog bort innertak så det är öppet till nock, 2 boxar, + 1 box till foderkammare och isolerad sadelkammare. Vi började i april och hästarna kunde flytta in efter sommaren. Men vi tog det lugnt så det är inget problem att få ihop det fortare. Det gäller bara att hinna och orka lägga all fritid under en koncentrerad tid.

har varit med om ett liknade bygge och det tog 4-5 v har jag för mig.från att det första taget togs med kofoten och bilningsmaskinen tills att boxarna var på plats.Kan säga att detta gjordes under semestern så alla var lediga och vi var 4 st som hjälptes åt. det blev 4 boxar och en spolspilta och sadelkammare i det gammla mjölkrummet. även boxinredningen tillverkades av oss svetsade galler och ramar till väggar och dörrar.
Vi hadde oxå foderbord efter en vägg och andra jutna väggar med galler i innan det var bilningen som tog längst tid tror vi höll på i nästan en vecka med det.
Man kan väl säga så här
v.1 revs den gammal inredningen och matrial köptes in.
v.2 bilnings arbete
v.3 jutning samtidigt svetsades boxinredning medans cementen härdade.
v.4 boxar upp och stallet målades.

Oj, det var snabbt arbetat! Får se om vi kan ta ett ordentligt tag i sommar, ska höra om jag kan få medhåll om det.. :angel: Vore skönt att kunna flytta hem dom snart.

Vi har gjort en sådan renovering, fast i etapper:smirk:..
Men om ska se till sammanslagen tid (vi har målning kvar) Så har det väl tagit 4-6veckor för oss, då har min älskade sambo svetsat alla galler, dörrar bytt alla fönster mm mm.
Men vi har dock ganska mkt jobb kvar, målning, byte av klädselbrädor, ny el ska dras, sadelkammaren ska bli klar.
Så vi har nog minst lika mkt jobb kvar:D

Men: ACK SÅ FINT DET BLIR:D

För oss tog det ca 3 veckor effektiv tid. Men då behöll vi foderbordet och har två boxar på var sida. Jättesmidigt att fodra från det!
Boxarna är lösvirkes. De gösdelrännor som behövde gjutas igen gjorde vi lätt själva med betongpåsar vi köpte. Det som tog längst tid var väl nästan att vänta på att betong och färg torkade.

Vi byggde också om ett kostall till häststall, men vi gjorde det i två etapper (anlitade två olika firmor).

Etapp 1: all inredning togs bort, foderbord bilades bort, och dessutom grävdes botten ur för att vi skulle få rätt takhöjd. Därefter var det dags för gjutning av nytt golv.
Jag tror att det tog en månad, allt som allt. Det var ganska mycket som kördes till tippen (110 kubik!:eek:)

Etapp 2: stallinredning, dvs fem boxar samt en sadelkammare murades upp med betonghålsten. Dessutom drogs all el, fönstergaller tillverkades och sattes på plats, sadelkammaren isolerades. Rekordsnabbt: 12 arbetsdagar, 3 (ibland 4) man. Sen fick vi tyvärr vänta tre veckor tills de måttbeställda boxdörrarna levererades.

Immer

För oss tog det ca 3 veckor effektiv tid. Men då behöll vi foderbordet och har två boxar på var sida. Jättesmidigt att fodra från det!
Boxarna är lösvirkes. De gösdelrännor som behövde gjutas igen gjorde vi lätt själva med betongpåsar vi köpte. Det som tog längst tid var väl nästan att vänta på att betong och färg torkade.

Så smart att bevara foderbordet, hmmm, det ska jag fundera på...

Det funkar faktiskt jättebra! Hästarna har ca 160cm höga väggar ditåt, inget galler. Allt med mat och vatten kan skötas därifrån men de når inte varandra. Sen var det praktiskt som på nyår med stressade hästar att man kan gå upp där och prata med alla på en gång.

Vi har nyligen gjort det och det tog ungefär 4-5 veckor men då gjorde vi inte det tunga jobbet själva. Målning och "det där sista" tar dock längst tid.

Vi började -04 och är fortfarande inte klara...;)

Skämt åsido, hästarna flyttade in efter ca 3 veckor men då hade vi jobbat HÅRT! Då hade vi två fungerande boxar men inte optimalt runt omkring. Vi hade inte takbelysning till exempel, den fick vi på plats någon månad senare men det gick bra under tiden ändå, var tidigt på hösten och ljust ute.

Sen har vi förbättrat i omgångar, byggt fler boxar, byggt om ett utrymme till, bytt fönster och dörrar m.m. Vi jobbar på efterhand, renoverar bostadshuset samtidigt!

Från att det första slaget slogs på det som skulle huggas upp av foderborden tog det ca ett år tills stallet var möjligt att stalla upp i.
dock gjordes allt hemma. hämtade råmaterial och byggde själva vilket betydde endast helger, kvällar och lov (mamma heltidsanställd lärare) Mamma ritade och byggde, farfar gjorde allt metallarbete, typ 5 frivilliga entusiastiska blivande hyresgäster målade...m fl
10 boxar blev det

Så smart att bevara foderbordet, hmmm, det ska jag fundera på...

Vi bygger om lagården till häststall i sommar, och kommer också att ha kvar foderbordet. På ena sidan blir det lösdrift, och på andra boxar. Nu tänker jag fodra utomhus i lösdriften, men om man skulle vilja ha dem inne en natt kan man använda foderbordet som just foderbord.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 240
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka