hur lång ridväg i tid och km tycker ni det är ok

M

makejo

att ha till ridhus om ni ska träna hopp eller dressyr för instruktör eller på egen hand?
vi har ingen ridbana vid vårat stall så jag brukar rida till ett annat stall som har det tar ca 30 min dit i skritt och trav och samma hem då, brukar träna 30 min där på egen hand. han brukar fortfarande vara pigg och vill dra på hemmåt vissa daga taktar han och vill bara springa fast vi ridit i 1h 30 min.
finns ett annat stall som tar ca 20 min att komma till som har dressyr och hoppträningar som jag tänkte vara med på ibland, det måste ju vara ok .
hur lång väg till o från träning tycker ni är max att rida?

Sv: hur lång ridväg i tid och km tycker ni det är ok

Jag tycker 20min är alldelles lagom om du både skrittar och travar på vägen dit! Eftersom då är han ju redan perfekt uppvärmd när du kommer fram, jag brukar ta tio minuter skritt och sen tio minuter trav som uppvärmning och då är det ju perfekt med 20min rill ridhuset :)

Beror ju på hur vältränad hästen är. 30 minuter känns inte som nåt problem för en häst i bra kondition och form. Är det längre skulle jag velat ha en plats att stalla upp på en stund, möjligen...

Helt perfekt om det är 20-30 min dit. Då är ju hästen framskrittad/avskrittad. :)

Jag har tidigare haft ca 30 minuters ridväg (säkert 40 om vi skrittat hela vägen) till ridhus och jag tyckte det funkade jättebra! Mycket roligare för både mig och hästen att värma upp/skritta av utomhus.

30 minuters skrittväg skulle jag tycka var lagom. Då får hästen perfekt med fram/avskrittning och kanske även några travsträckor om man skulle vilja.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
781
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka