Hur lång process?

Deus

Trådstartare
Hej.
Jag ska köpa småbalar av hösilage, vilket jag verkligen ser fram emot då jag bara har 2 hästar:laugh:

Men jag undrar hur länge balarna måste ligga innan man kan använda dom?
Alltså, dom gjordes för ca en vecka sedan, och jag undrar om det är någon fara om man börjar ge dom till hästarna redan nu?
Han som gör dom visste inte riktigt om det var någon fara, han gör bara bra foder, och sa att de egentligen skulle ligga ca en månad, men han hade bara stor bal nu med taskiga värden på, så därför vill jag ju gärna börja med de små så fort som möjligt, får ju kasta så vansinnigt mycket foder annars.

Tacksam för svar:)

Sv: Hur lång process?

Någon fara är det inte, dina hästar kommer inte bli sjuka av det, men man får komma ihåg att ensileringsprocessen inte hinner komma särskilt långt på en vecka. Så om du öppnar en bal nu kommer det vara ungefär samma sak som att ge dem gräs, dvs det har inte hunnit hända speciellt mycket med gräset från det att det balades tills nu.

Sv: Hur lång process?

Oki, då är det kanske bättre att vänta i alla fall?
Jag har ju en "fång" ponny, hon har haft det 4 ggr och just på hösten när frosten slagit till, eftersom jag inte vill att hon ska gå på bete utan fodras hela somrarna så låter det ju bättre att vänta?
Det känns ju inte så smart att ge henne typ bara gräs...

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30