Hur läker en liten valps benbrott!

E

Elfriede

Hej! Vi ska skaffa vår nästa hund nu och har en hittat en perfekt liten prins och lekkamrat till nr 1. Nu ringde uppfödaren och berättade att han har brutit benet:( Frambenet, ovanför knäskålen, typ låret! Han haltar men verkar ej bry sig för övrigt, äter, busar och är glad.
Vad kan det här ge för komplikationer? Han är tre månader och veterninären har ej gipsat, bara sagt att de ska avvakta och hålla honom lugn o stilla. Läker valpben bättre en vuxenben? Kommer tillväxten hämmas på något vis?
Alla svar och funderingar mottages tacksamt!

Sv: Hur läker en liten valps benbrott!

Helt avgörande är var brottet sitter, om det involverar en tillväxtzon, i så fall kan tillväxten påverkas, annars borde det gå bra om brottet får en chans att läka. Vad är det för ras?

Nu beror det ju rätt mycket om det handlar om en spricka eller en sk. komplett fraktur, eftersom vet. valt att inte gipsa låter det som om det är tal om det förstnämnda.

Komplikationer kan vara att brottet inte läker ihop rätt. Är det en spricka kan det utvecklas till en riktig fraktur, särskilt eftersom den inte har något gips eller stödbandage. Om frakturen inkulderar de sk. växtplattorna finns risk att benets tillväxt hämmas. Frakturer läker fortare på valpar än på vuxna, läkningstiden blir längre ju äldre hunden blir.

Helt avgörande är var brottet sitter, om det involverar en tillväxtzon, i så fall kan tillväxten påverkas, annars borde det gå bra om brottet får en chans att läka. Vad är det för ras?

Hej! oj vad snabbt svar man fick på detta forum!:bow:
Benet är ej helt av utan mer en spricka med senorna intakta och sitter ganska högt upp på frambenet. Veterinären har sagt att de ej ännu vet om någon tillväxtzon är skadad. Var sitter dom? Vet ej om det har någon betydelse men denna valp är av rasen chihuahua och är väldigt liten. Troligtvis ej så lätt att behandla o gipsa ett litet ben på 5-6 cm!
Det jag såklart är orolig över att det ska bli sådana komplikationer som gör att veterinären råder till avlivning...

Nu beror det ju rätt mycket om det handlar om en spricka eller en sk. komplett fraktur, eftersom vet. valt att inte gipsa låter det som om det är tal om det förstnämnda.

Komplikationer kan vara att brottet inte läker ihop rätt. Är det en spricka kan det utvecklas till en riktig fraktur, särskilt eftersom den inte har något gips eller stödbandage. Om frakturen inkulderar de sk. växtplattorna finns risk att benets tillväxt hämmas. Frakturer läker fortare på valpar än på vuxna, läkningstiden blir längre ju äldre hunden blir.
Ok, men var sitter växtplattorna? Skönt att höra att det läker fortare på valp iaf... Är troligtvis en spricka o ej komplett fraktur!

Det går utmärkt att både gipsa och laga så små ben. Nu förstår jag ju att du har tredjehandsinformation men det låter väldigt diffust även från vets sida vilket känns halvbra, anser jag. Har de röntgat övh? Då ser man ju om tillväxtzoner är i fara menar jag. Även om det inte är helt av bör ju benet stabiliseras för att inte riskera en fraktur.

Men visst läker de ofta snabbt och bra om det ges möjlighet. :)

Hej! Vi ska skaffa vår nästa hund nu och har en hittat en perfekt liten prins och lekkamrat till nr 1. Nu ringde uppfödaren och berättade att han har brutit benet:( Frambenet, ovanför knäskålen, typ låret! Han haltar men verkar ej bry sig för övrigt, äter, busar och är glad.
!

Var sitter knäskålen på ett framben?

Jag antar att det du menar är handloven..

Ovanför handloven och under bogbladet har du ju både armbågsbenet, strålbenet och överarmsbenet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka