Hur lagrar man höet på bästa sätt?

Cashmir

Trådstartare
Dags för en ny höhämtning på söndag och jag började fundera på hur man egentligen lagrar höet på bästa sätt.

Vad är det bäst att ha under höet? Det är inte täta väggar runt skullen, utan öppet (utan att det på nåt vis kan komma in regn då taket lutar ner över gluggarna)
Ska man tänka på något speciellt? Äsch hur förvarar ni höet? Vad har ni undertill?

:bump:

Sv: Hur lagrar man höet på bästa sätt?

jag förvarar höet på logen, cementgolv under till och väggar, dock inte supertäta utan är någon springa här och där. Jag täcker dem inte med något, men jagh ar 40 ton hö så de täcks ju av varandra så att säga.

Man kan täcka höt med halm för att förhindra att fukt tränger in

Pallar brukar vi ha om det är cementgolv under. Nu ligger vårt på skullen på hur tjockt med halm som helst. Över höet har vi halmbalar. Det receptet har funkat i flera år.

Halm!!!! Finns inget bättre. Upprepar det som finns i tidigare inlägg, massor av halm på golvet-täck alla väggar runt om med halm-lägg halm över höbalarna. Det är ett jäkla jobb men bättre det än att få slänga och elda upp halva höpartiet som jag har gjort tre år i rad. I år är allt mitt hö täckt, varje bal som plockas fram är fräsh och dessutom helt dammfri. Viktigt att du får tag på riktigt gul o fin halm, som det inte finns ngt grönt i, dessa kan du ha i många år. Mina var 6 år gamla redan när jag täckte med dom. FUNGERAR KANON! :banana:Lycka Till!

Jag har aldrig hört något liknande , men det lät ju jädrans bra det dära med halm! Är det inte jobbigt när man ska ha fram en bal och det ligger en massa halm ovanpå? eller är det bar för lång förvaring?

Vi har byggpapp på golvet och växthusväv ovanpå för att hindra fukt. Det värsta är ju att det blåser in fuktig luft utifrån typ genom springorna på laduväggen (vi lägger alltid vårt mitt på skullen för att minska risken). Därav väven.

Lägg höet på lastpallar och halm runt om, det sägs vara bra:). Jag har också hört att man kan hälla salt på höet för att det ska förvaras bra.

Vi har saltat på det hö vi har nu. det tog vi hem direkt från fältet, lade upp på loftet och saltade direkt. det verkar fungera bra. Nu ska vi snart hämta ett annat lass (vi brukar ta hem från vår höbonde direkt på sommaren men det blev inte så denna gången). Jag undrar om det går att salta även på detta eller om det är för sent?

Jag har aldrig hört något liknande , men det lät ju jädrans bra det dära med halm! Är det inte jobbigt när man ska ha fram en bal och det ligger en massa halm ovanpå? eller är det bar för lång förvaring?

Jo det är lite jobbigt när man ska ha fram höbalarna, men jag brukar ta fram 6 st i taget " jag har två hästar" och lägger dom i stallet så att jag inte behöver in i ladan och rota varje dag. Det är ju viktigt att man täcker igen noga när man tagit hö. Men jag lovar att det är värt det, för hur roligt är det med mögligt hö som ska rotas fram och eldas upp, hosthästar osv. Glömde att säga att jag även saltar varje lager hö med foder salt bara strör ut lite grann över balarna.

Liknande trådar

A
Anläggning Jag håller på att knåpa ihop ett hyreskontrakt för mina inackorderingar. Har tänkt använda ett färdigt avtal från LRF Det som jag...
Svar
6
· Visningar
1 968
Senast: Yrrol69
·
E
Foder & Strö Hej! Hur förvarar man egentligen hö på bästa sättet? Jag har det i en tom boks just nu, heltgjutet på golv och väggar, och det...
Svar
9
· Visningar
1 245
Senast: Ingela_S
·
Foder & Strö Hur går man tillväga för att höet ska hålla sig fräscht och fint så länge som möjligt? Förr har vi bara kastat upp höet och lagrat så...
Svar
3
· Visningar
1 707
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka