Förvaring av hö??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare ehtrod
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 245
E

ehtrod

Hej!

Hur förvarar man egentligen hö på bästa sättet?

Jag har det i en tom boks just nu, heltgjutet på golv och väggar, och det ligger bra...

Nu är det så, at det här här rakede bli lite dammigt innan jag hämtade hem sista lasten, men nu när det börjar bli blött ute, har mitt hö stutad damma...:cool: Det betyder så klart att det har sugit upp en del fukt, men behövar det betyda nåt??

Det luktar fortfarende bra, och jag ser inget mögel eller nånting...

Har ett höloft, men saknar lite grejor än för att ha det där, (en öppning i golvet t.ex). Har tänkt att det ska upp där nästa vinter, men går det bra när gödselstacken ligger präcis utenför, och det är öppet under taket til "fri luft"? Vill inte höet "ta upp" dunstarna från gödslen?

Jag kan/vil inte ha hö-silage, har bara 2 hästar och inte råd med dom små balerna, pållarna har fri tillgång, och det blir mycket...

Dorthe

Sv: Förvaring av hö??

Jag förvarar höet på pall på logen (loftet är upptaget av andras hö/halm).
Du behöver nog inte oroa dig för gödselstacken så vida den inte går helt upp i nock...;)
...för då är det nog dags att köra ut den...:D

Nej, skämt åsido, ha det i boxen så länge om det funkar men lägg det på pall, så att det kommer upp en bit från golvet. Och inte helt in till väggen, det är bra om luften kan cirkulera.

när vi fodrade med hö, la vi halmlager runt. det skyddar en hel del mot damm (hade oxå pall under, och la inte heller intill väggen. vi hade ett stort "grovfoder rum")

Eftersom oftast i stall är luften rätt så fuktig så brukar det normalt inte funka att någon längre period lagra hö i box inne i stallet, det drar till sig fukten och försämras (börjar mögla) efter ett tag.

Tack ska ni ha alla!

Ja men det låter jo inte farligt!

Som tur är, ligger den boksen där jag har höet nu, långt ifrån dom andra, och präcis innom dören, som bara är stängt på nättarna, det er inte förän nu det har blivit ett problem med fukten...

Jag skal lägga pallar under och dra det ut lite från väggen, och nästa vinter ska jag ha en luka i loftet, och ha det där :p !!

Dorthe;-)

Om dörren står öppen, drar fukten rätt in över höet.

Hö är väldigt fuktkänsligt, mögel börjar växa så fort fukten dragit in över det.

Dammigt hö är antingen hö som möglat eller hö med jord i. Inget av det är tjänligt som hästfoder.

Vi hade hö på vårt loft ett år. Det gick åt skogen.. :crazy: Den varma och fuktiga luften från stallet stiger ju uppåt och vi fick slänga hur mycket som helst för att det hade möglat. Efter det har vi haft höet i ladan i åtta år och aldrig haft problem med mögel. Höet ligger på träpallar och längs ytterväggarna har vi staplat halmbalar för att höet inte ska bli fuktigt. På loftet förvarar vi istället halmen.

Jaha - då kommar det inte att funga med loftet för höet, har bara plats direkt över boksarna!

Men jag har ingen ladu... Får väl hoppas att dom jag köpar hö ifrån kan förvara det för mig, och får jag hämta lite åt gången...

Och mitt hö dammar för att det är MYCKET salt, (har smakad på händarna när jag har hanterad det).

Har haft en foder-människa på besög som tittade på det, och hon sa att det inte var nått fårligt, kanske en pytenliten bit röd- eller svartskimmel som inte är farligt om bara man skakar upp höet bra så inte hästarna får det inn direkt eller kanske fodrer ute i luften eller vattnar det... Har inte stor erfarenhet med skimmel...Nån som har???

Ingela_S skrev:
Vi hade hö på vårt loft ett år. Det gick åt skogen.. :crazy: Den varma och fuktiga luften från stallet stiger ju uppåt och vi fick slänga hur mycket som helst för att det hade möglat. Efter det har vi haft höet i ladan i åtta år och aldrig haft problem med mögel. Höet ligger på träpallar och längs ytterväggarna har vi staplat halmbalar för att höet inte ska bli fuktigt. På loftet förvarar vi istället halmen.

Det beror nog på att golvet inte var tätt. Ett loft är annars jättebra att ha hö på. Det ska förvaras mörkt och torrt. Lämna lite luft mot väggarna så blir det super.

Det är säkert mycket möjligt, vi har bara ett enkelt brädgolv där. Till halmen passar det bra och höet får nästan bättre plats i ladan, så det blev bättre så här hos oss.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka