Hur lägger ni upp träningen ?

M

malinvz

Hej allihopa !

Nu vill jag veta hur alla lägger upp träningen av sina hästar inför den kommande tävlings säsongen. :) Har ni något speciellt mål som ni strävar efter ? isåfall hur gör ni för att ni ska nå det ? Kanske har ni något speciellt knep ? :idea:
Lägger ni in andra saker istället för ridning, som löshoppning, longering, markarbete m.m ? Berätta allt ! :) Kanske bidrar detta till hjälp för andra också :idea:

Sv: Hur lägger ni upp träningen ?

Mitt mål den kommande tävlingssäsongen är att kvala till SM i F1 och T2.
Innan dess har jag ju lite delmål som vi ska klara av. De är:
* Att han ska bli starkare i passen
* Bra nedtagningar från pass.
* Att han ska slappna av mer i skritten på banan TROTS att han kommer få springa pass sen ;)

Ja, det var nog det.

Jag är en såndär planeringsmänniska, planerar jämt precis vad hästen ska arbeta med, oftast 1-2 veckor i förväg. Försöker köra enligt "varannandagsprincipen", dvs att aldrig träna samma muskler två dagar i rad.
* Tömkör/longerar/löslongerar alltid minst en gång i veckan.
* Löshoppar varannan söndag.
* Vilar 1-2 gånger i veckan.
* Tränar inte passen mer än högst en gång i veckan.
* Har oftast ett pass i veckan då jag rider mycket mjukgörande, böjer och ställer osv.
* Rider lektion 1-2 gånger i veckan, då är det ofta mycket lösgörande övningar och en del "gångartsridning".
* Rider ut ca 2-3 gånger i veckan. Vi har fantastiska grusvägar vid stallet som sträcker sig hur långt som helst, och de är perfekta att träna gångartsridning på. Rider självklart mycket i skogen också, över stock och sten!
* Tränar alltid mycket lydnad, mycket halter och andra "lydnadsövningar".

Försöker att alltid göra det roligt om omväxlande för hästen, så att han inte tröttnar. Han älskar att löshoppa ;)

Blev lite luddigt det här kanske, men det inspirerar/hjälper väl alltid någon ;)

Filippan skrev:
Blev lite luddigt det här kanske, men det inspirerar/hjälper väl alltid någon ;)

Ditt inlägg gjorde så att jag fick lite nya ideer :D

Det är ju alltid bra med varierad träning.
Jag brukar när jag inte rider som vanligt:

* Hoppa / Löshoppa
* Longera / Löslongera
* Tömköra
* Markarbeta
* Ta med som handhäst

Det var några grejer. När jag rider "som vanligt"
brukar jag också där försöka att variera träningen med att:

* Rida ut
* Dressyr
* Lydnad
* Konditions träning
* Ridning i padock
* Rida ut
* Busturer
* Rida tillsammas med andra
* Lösgörande
* Gångartsträning

Håller på och lägger upp ett schema nu som jag ska försöka föla trots att jag är sämst på sånt, man kanske inte behöver bestämma vilka dagar man ska göra vad, kanske man skulle ha en lista med olika saker man ska göra den veckan så prickar man av der när man gjort det... hmmm...

Men iaf mina mål med träningen är att
- Bygga upp Kjarkurs ryggmuskler
- Få renare tölt (passtaktig) och trav (fyrtaktig)

Nu på vintern går det ju inte att klättra och det blir inte så mycket ridning i skogen men annas så:
3-4 Dagar i veckan skogs/klättringsturer
1-2 Dagar tömkörning/longering
1-2 Vilodar
1 Dag lektion

Det blir ju lite olika varje vecka...

Glömde: Ibland blir det ju lite mer träning på banan, men jag rider mest ut.

Min träning inför den här säsongen innebär att jag mest har skrittat och tränat på halter hela vintern. :D Vi har även töltat mycket i låg form. Detta eftersom min häst har en förmåga att spänna sig så fort man tar i tyglarna och då gå emot, sänka ryggen osv. Så vi har helt enkelt börjat om från början rätt mycket. Men det går framåt, nackdelen har dock varit att vi tappat lite av takten i tölten så nu ska vi utan att tappa lydnad och sånt försöka få takten ren igen.

Parallellt med det här så rider för jag en dressyrtränare då och då. Där jobbar vi mycket med övergångar och mest i trav men även lite galopp.

Jag försöker att variera träningen genom att både rida på bana och ut på vägarna i området och även ut i skogen då och då. Det är sällan jag rider ett helt pas endast på banan.

Markarbetar betydligt mindre än vad jag kanske borde. I höstas lossnade dock tömkörning och ofta inleder jag ridpassen med att gå brevid och jobba honom från marken. Främst då för att länga sig och söka sig neråt.

Nasi skrev:
Hej allihopa !

Nu vill jag veta hur alla lägger upp träningen av sina hästar inför den kommande tävlings säsongen. :) Har ni något speciellt mål som ni strävar efter ? isåfall hur gör ni för att ni ska nå det ? Kanske har ni något speciellt knep ? :idea:
Lägger ni in andra saker istället för ridning, som löshoppning, longering, markarbete m.m ? Berätta allt ! :) Kanske bidrar detta till hjälp för andra också :idea:

Nu i vinter ska vi mest träna konditionen på honom och försöka få till lite mera muskler på rumpan/bogen/ryggen.
Vårat (Mest mitt kanske) är att försöka kvala till SM i femgång, sen får vi se hur det blir med den saken... men det är bra att satsa högt ;) går det inte iår så får det bli nästa år...

Ska snart börja träna passen också, ska bli urskoj. med hjälp av min tränare så kanske vi kan få till den riktigt bra. Han har ju lite passblod att brås på, så den borde vara fin...

Han arbetas från marken minst 1gång i veckan, då antingen tömkörd eller löshoppad... Ska även försöka börja hoppa honom någon gång i månaden så får vi se hur det går :D

Michis skrev:
Vårat (Mest mitt kanske) är att försöka kvala till SM i femgång, sen får vi se hur det blir med den saken... men det är bra att satsa högt ;) går det inte iår så får det bli nästa år...

Det är klart du ska göra det ! :D Vad har du för häst ? och vad ligger ni på för poäng ? :d

Michis häst är jätte fin, han heter Asi från Fors om jag inte minns fel? ;)

Nasi skrev:
Det är klart du ska göra det ! :D Vad har du för häst ? och vad ligger ni på för poäng ? :d

Som ovan skrivit så heter han Ási från Fors.

En 6årig femgångsvalack (fyller 7 i maj!)
E: Askur från Håkansgården U: Aska frá Flugumyri
Har inte tävlat han så mkt ännu..
Tävlade en lättklass i höstas då vi inte haft han så länge, tölt och fyrgång.. kom 5a och 4a. inga poäng att skryta med :angel:
Men nu är träningen i full gång och han har redan blivit MYCKET bättre, så jag hoppas att det håller i sig till i vår och att han fortsätter utvecklas så vi kan komma dit vi (jag) vill ;)

Här finns bilder för den som vill se

fin=) är det han på tölt/galopp bilderna med? vem rider där?

hur hög e han ser stor ut...
oh måste bara fråga vilket datum fyller han thhi...

Det är på visningen, när han var hingst..
Toti Arnarsson red honom då..

Han är 147cm över jorden :)
Hrm.. han fyller i maj någon gång... vet inte exakt datum..

Michis skrev:
Det är på visningen, när han var hingst..
Toti Arnarsson red honom då..

Han är 147cm över jorden :)
Hrm.. han fyller i maj någon gång... vet inte exakt datum..

Oj, det var högt :eek:
Min lillplutt är 11 cm mindre ;)

När "vart" han vallack?

Poplan skrev:
Oj, det var högt :eek:
Min lillplutt är 11 cm mindre ;)

När "vart" han vallack?

hehe, jo han är en bamsing ;)
Älsklingshästen min är 15cm mindre, i somras, när jag ibland red båda på samma dag, så fick man nästan svindel när man hoppade upp på den stora från den lilla :crazy:

Bollarna på honom togs bort 040519

Gullan: Han är född 4maj 1999

Michis skrev:
hehe, jo han är en bamsing ;)
Älsklingshästen min är 15cm mindre, i somras, när jag ibland red båda på samma dag, så fick man nästan svindel när man hoppade upp på den stora från den lilla :crazy:

Bollarna på honom togs bort 040519

Gullan: Han är född 4maj 1999

jaha då var han mycket stor då=) min är ju hm 21cm mindre haha:d
ser jättefin ut där när han va hingst varför kastrerade ni honom? testade ni o visa han men han blev inte godkänd lr?
ser dock jättefin ut nu med=) är han pigg och frammåt?

min pålle är född 7maj=P 2000 då...och kastrerades april maj nåt sånt med 2004 så din va hingst tills han va 5 lr? min 4år. typ...:love:

Hej,
Är Thengill 126cm? Jag undrar för det syns inte och jag har en lite plutta här i hagen som också är liten och är lite bekymrad över det men det kanske jag kan sluta med....

// Svammel Åsa

hej=)
japp thengill är 126 just nu men han kanske växer nån cm till=) är bara 5år...hur hög och gammal är din plutta då?
jasså syns det inte på min skrutt berätta gärna varför kul att höra;) såklat du kan sluta oroa dig spelar ju ingen roll hur stora de är om de har steg och ja allt som en stor islänning har. om du sett bilderna där michis rider på den lånade fuxen som bara är 132 (om jag minns rätt) så förstår du vad jag menar.
/Gullan+Thengill

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 846
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Hej igen, Tate här! Jag behöver er hjälp, jag har så många tankar men kommer ingen vart. Det är så att jag har hittat en hund, en...
Svar
3
· Visningar
1 415
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka