Hur lägger ni upp era dressyrpass?

'Förvänd' menas att den rids 'åt fel håll'; en förvänd skola rids med böjningen utåt och en förvänd galopp är 'fel' galopp. (korta sidan utåt).
I2593732W328H173V20100218T094943Z

Fiorano beskriver alltså en (vanlig/rättvänd) sluta i förvänd galopp. Inte samma sak som förvänd sluta. men... det är väl en icke-fråga i slutändan eftersom så vitt jag vet så kan en häst inte böja utåt i galopp. :angel:

Jodå men bara när man inte vill :angel:

Nu men min nya häst skulle jag vilja variera träningen lite mer än vad jag gjort med den andra.
Med sin förra ägare gick han dressyr tre dagar i veckan.

När man då som jag jobbar långa dagar och är oftast inte i stallet förän det är mörkt, hur gör man då för att variera? Jag är väldigt mörkrädd så jag kan inte rida ut när det är mörkt ute.

Jag är ju inte van vid att ens kunna variera ridningen. Nu har jag försökt att jogga honom lite mellan träningsdagarna. Men jag behöver lite inspiration! Ska hänga på ett gäng och hoppa lite en gång i veckan också :)

Nu men min nya häst skulle jag vilja variera träningen lite mer än vad jag gjort med den andra.

När man då som jag jobbar långa dagar och är oftast inte i stallet förän det är mörkt, hur gör man då för att variera? Jag är väldigt mörkrädd så jag kan inte rida ut när det är mörkt ute.

Jag är ju inte van vid att ens kunna variera ridningen. Nu har jag försökt att jogga honom lite mellan träningsdagarna. Men jag behöver lite inspiration! Ska hänga på ett gäng och hoppa lite en gång i veckan också :)

Nu är jag kanske på fel forum men jag skulle vilja säga att ett bra sätt att variera sin träning på en ridbana är att rida så att man inte behöver kratta något spår efter sig. Eller så att det på en oplogad ridbana är hovavtryck över hela ytan (lite beroende på hur stor ridbanan är förstås). Rider man så har man troligtvis gjort så pass många olika saker att hästen aldrig hunnit uppleva att det är monotont och tråkigt.

Jag måste även fråga @Ponnyryttaren_ , @lil-sis och kanske någon om ni alltså menar att en häst som galopperar i säg vänster galopp på en cirkel i vänster varv inte kan böja sig utåt (åt höger)?

Jag måste även fråga @Ponnyryttaren_ , @lil-sis och kanske någon om ni alltså menar att en häst som galopperar i säg vänster galopp på en cirkel i vänster varv inte kan böja sig utåt (åt höger)?
ja, så vitt jag vet så kan den endast ställas utåt men inte böjas. "Det har tidigare sagts att hästen vid ridning på böjda spår ska vara lika mycket böjd som spåret är böjt. Detta är med hänsyn till hästens sätt att röra sig omöjligt i förvänd galopp, varför bakdelen här tillåts röra sig något utanför framdelens spår." (Ridlära, Bo Tibblin)

ja, så vitt jag vet så kan den endast ställas utåt men inte böjas. "Det har tidigare sagts att hästen vid ridning på böjda spår ska vara lika mycket böjd som spåret är böjt. Detta är med hänsyn till hästens sätt att röra sig omöjligt i förvänd galopp, varför bakdelen här tillåts röra sig något utanför framdelens spår." (Ridlära, Bo Tibblin)

Aha, det var nog en fråga om begreppsförvirring från min sida.

Intressant tråd! :)

Har alltid som grund i ett dressyrpass:
* Skritt för hand 5-10 min
* Fri skritt 5 min (fokus på mig själv och känna in min egen kropp)
* Uppvärmning
* Huvuddel
* Nedvarvning
* Skritt för hand 5-10 min

Sen varierar jag längd på passet och vad för fokus jag har för dagen. Ibland blir det rena skrittpass, väldigt nyttigt! :up: I uppvärmningen varierar jag med att börja med galopp i lätt sits, travjogg eller skrittarbete. Här har jag oxå börjat med att känna in min egen kropp först, så pålle får strutta på lite av sig själv några varv innan jag börjar inverka eller göra specifika övningar. Lösgörande arbete, mycket övergångar och pålle ska bli uppmärksam på mig. Huvuddelen varierar som sagt, brukar skriva ned och kolla upp övningar innan ridpasset :) Pålles matte köpte Hippsons ridböcker som jag bl.a. hämtar inspiration ifrån! Lägger in pauser i fri skritt och även "vilopauser" där han får bli lägre och sträcka ut halsen.

Eftersom jag inte har ridbana vid stallet får vi automatiskt 20-30 minuter skritt dit. Skrittar alltid något varv även på banan, lite för att hon ska få spöka av sig och inte titta på allting runt omkring (min ponny i ett nötskal). Sen kör vi trav och galopp på fyrkanten och stora volter för att väcka/komma igång, då alltid lättridning i trav och lätt sits i galopp. Skrittpaus följt att mer samlande jobb, och som landet ligger nu kör vi mycket övningar som ingår i lätt c och lätt b-programmen för att få koll på dem. Travar av när jag är nöjd och skrittar sen hem igen. Skrittar väldigt, väldigt sällan av på plats, i och med att vi har en lång väg tillbaka till stallet.

Hur ofta rids han i veckan? Om du jobbar på vardagarna och är ledig på helgerna kan man ju ta alla veckans dressyrpass mitt i veckan och rida ut på helgen när det är ljust? Så gjorde jag när jag gick på gymnasiet.

Om din plan är dressyr tre dagar i veckan och du rider ut lördag och söndag, blir det två dagar kvar. En dag kanske ändå ska vara vilodag?

Hur ofta rids han i veckan? Om du jobbar på vardagarna och är ledig på helgerna kan man ju ta alla veckans dressyrpass mitt i veckan och rida ut på helgen när det är ljust? Så gjorde jag när jag gick på gymnasiet.

Om din plan är dressyr tre dagar i veckan och du rider ut lördag och söndag, blir det två dagar kvar. En dag kanske ändå ska vara vilodag?

Det är enklare nu när det är ljust ute! Hinner med uteritter även i veckan. Varierar dressyren med att rida på utebanan ibland. En dag vila med promenad. Någon dag kort pass och bara känna igenom! :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: Wingates
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar