Hur lägger ni upp era dressyrpass?

Elzaa

Trådstartare
Behöver lite inspiration om hur ni lägger upp era dressyrpass.
Jag rider dressyr ca 2 dagar i veckan och det blir oftast samma sak. Ställning, böjning, öka/minska i alla gångarter. Samt lite skänkelvikningar och framdelsvändningar.
Hur planerar ni era ridpass för att variera? Lixom en dag med fokus tempoväxlingar, en dag med mycket skänkelvikningar osv.
Behöver ideer!

Vad behöver ni träna på och förbättra?

Jag anpassar dressyrträningen efter vad min häst behöver och det är just nu grunder och att allmänt stärka sig. Rider mycket övergångar och lösgörande. Försöker vara så noggrann och exakt som möjligt och göra saker med kvalité.

Är det ridövningar du är ute efter så kan du ju kolla in Hi**sons hemsida. Där finns hur mycket som helst. :)

Den här tråden ska jag följa! Jag tänkte faktiskt starta en själv som skulle handa om uppvärmning och system i ridningen men den här är ju nästan samma.

När min häst inte är vintertokig (se min andra tråd) brukar jag följa utbildningsskalan i hur jag värmer upp. Skritta vid hand (så jag också värmer upp!), sedan uppsuttet utan att bry mig så mycket om var han har huvudet.
Jogga fram - gärna innanför spåret så jag redan från början har koll på yttersidan. Mjuka tempoväxlingar utan att jaga eller dra, fokus är på att han ska gå fram av sig själv och svara för lätta hjälper. Här kräver jag alltså inget mer än minimala längningar, bara det händer något. Stora volter, stora böjda spår där han ska följa med åt båda hållen och även kunna gå rakt fram i omställningarna mellan de böjda spåren.
Galopp med bra tempo, gärna lätt sits om det funkar, samma tänk som i traven. Han ska hålla galoppen själv och följa med när jag svänger. Gärna låg form om han erbjuder det.
Här fokuserar jag alltså på takt och stöd, och de böjda spåren fungerar som lite lösgörande.
Skrittpaus.
Därefter sidvärtsrörelser och mindre volter i skritt, och sedan trav. Nu vill jag ha upp honom lite i formen och letar efter lösgjordhet och schwung. Jag varierar tempo och form ofta, rider lätt då och då för att "belöna" när han gjort något bra. Galopparbete med mycket fattningar (det har vi svårt för), fokus på stöd och lite mindre volter för att uppmuntra honom att samla sig litegrann. Många små pauser! Rakriktningen kommer efterhand. Jag rider gärna innanför spåret och mycket mot spegeln för att stämma av att det jag tror är rakt faktiskt är rakt :)

Fram till nu har detta tagit så lång tid att vi därefter travar av och skrittar av (gärna ute, gärna vid hand). Men egentligen är ju allt ovan bara uppvärmning. Nu börjar vi komma till en trevlig punkt snabbare, plus att han orkar mer, och då kan jag lägga in lite mer rörelser där vi vågar samla lite till, t.ex. bakdelsvändningar och skolorna.

Jag försöker ha ett tema för varje pass (t.ex. skänkelvikningar, tempoväxlingar osv) och har ofta övningar som jag tänker ut i förväg. Men jag är också beredd att släppa planeringen och jobba med det som behövs just då om det är nåt som inte funkar. Ibland kommer jag inte längre än skritt, trav galopp i båda varven ;). Det beror ju på min och hästens dagsform! Jag försöker vara ödmjuk och inte bli frustrerad utan fråga mig själv vad jag gör för fel. Oftast sitter jag som en kratta och när jag börjar tänka på var jag har mig själv går det mirakulöst bättre ;) Blir jag frustrerad kan jag lika gärna sitta av och rykta eller nåt för min häst är väldigt känslig för hur jag känner.

Nu framöver kommer det bli en del träning av programpunkter för de program jag tänker rida i vår (LB), och även öva på saker vi ska tävla i höst (LA så t.ex. tävlingsmässiga skänkelvikningar, ryggning, förvänd galopp). Målet med hemmaträningen är att vi innan sommaren ska känna oss säkra på skolorna och enkla byten (utan krav på tävlingsmässigt utförande, men det ska kännas okej och avslappnat) samt få ett större register i mellangångarterna.

Det skulle vara jätteintressant om ni som ligger på MSV nivå och över delar med er hur ni gör! Jag har aldrig tagit en häst från noll till medelsvår, men det är målet så jag vill ha inspiration ;)
Också hur ni rider fram till tävling där många svåra rörelser ingår - rider ni alla rörelser i framridningen?

Det beror på dagsformen. Ibland är hon seg som sirap och ibland har hon en jet-motor under svansen.

Men skrittar alltid fram minst 15min för hand. Är jag själv kollar jag gas och broms. Hon är ju bebis så det blir typ ett pass :D

Beror lite på vilken av hästarna jag rider. Blir alltid en naturlig framskrittning ner till ridhuset oavsett, sen skrittar jag ytterligare där, vill alltid ha skrittat runt ridhuset i båda varven så hästen kan få titta av sig lite. Med Barbie jobbar jag lite lätt i skritten, halter, tempoväxlingar, flyttar lite på böjt spår för att få henne på yttern. Travar sen på samma sätt, lägger in mycet övergångar och rider mycket på kvartslinjen, gör kortare skänkelvikningar både på diagonaler och på volter. Galopperar ganska snart, samma jobb, kvartslinjer, skänkelvining, tempoväxlingar. I alla gångarter checkar jag att det går att ställa åt båda håll även på rakt spår. (Barb är på msv-nivå).

Den framridningen tar ca 15 minuter beroende på om jag skulle hänga upp mig på nåt. Rider fram exakt likadant på tävling. Det känns viktigt att ha exakt samma tänk där som hemma. Det skapar en trygghet.

Har alltid en plan innan ett ridpass vad jag vill göra och vad jag vill ha ut av det. Brukar alltid börja med galoppjobbet efter värmningen. Har varit mycket bytesträning senaste tiden, men det ligger lite på vänt framöver. Nu ska det sträkas och bli snabbare bakben, rider förvänd öppna längs både långsidor och på volter, rider fyrkantiga volet med vändningar i hörnen och arbetspiruettänk. Sen gillar jag att rida massor av enkla byten och tempoväxlingar. Kvartslinjer och medellinjer för att jobba rakriktning rider jag mycket.

Brukar avsluta passen med travjobbet. Lite skolor som jag tycker är skitjobbigt och svårt. Rider de för de mesta på programlinjerna för att blir så säker som möjligt och hitta tryggheten just på dom linjerna.

Indra skrittjobbar jag i princip inget alls på tygel i början. Travar på ganska direkt, rider stora volter och kvartslinjer. Galopperar ganska snart här också, rider förstås mycket framåt och gör mindre tempoväxlingar. Efter den värmningen på ca tio minuter jobbar jag övergångar, fattningar och vi har introducerat sidförande. (Indra är fem år och rider i ca 3-4 månader, och är nu igång efter vintervilan).

Senast ändrad:
Beror lite på vilken av hästarna jag rider. Blir alltid en naturlig framskrittning ner till ridhuset oavsett, sen skrittar jag ytterligare där, vill alltid ha skrittat runt ridhuset i båda varven så hästen kan få titta av sig lite. Med Barbie jobbar jag lite lätt i skritten, halter, tempoväxlingar, flyttar lite på böjt spår för att få henne på yttern. Travar sen på samma sätt, lägger in mycet övergångar och rider mycket på kvartslinjen, gör kortare skänkelvikningar både på diagonaler och på volter. Galopperar ganska snart, samma jobb, kvartslinjer, skänkelvining, tempoväxlingar. I alla gångarter checkar jag att det går att ställa åt båda håll även på rakt spår. (Barb är på msv-nivå).

Den framridningen tar ca 15 minuter beroende på om jag skulle hänga upp mig på nåt. Rider fram exakt likadant på tävling. Det känns viktigt att ha exakt samma tänk där som hemma. Det skapar en trygghet.

Har alltid en plan innan ett ridpass vad jag vill göra och vad jag vill ha ut av det. Brukar alltid börja med galoppjobbet efter värmningen. Har varit mycket bytesträning senaste tiden, men det ligger lite på vänt framöver. Nu ska det sträkas och bli snabbare bakben, rider förvänd öppna längs både långsidor och på volter, rider fyrkantiga volet med vändningar i hörnen och arbetspiruettänk. Sen gillar jag att rida massor av enkla byten och tempoväxlingar. Kvartslinjer och medellinjer för att jobba rakriktning rider jag mycket.

Brukar avsluta passen med travjobbet. Lite skolor som jag tycker är skitjobbigt och svårt. Rider de för de mesta på programlinjerna för att blir så säker som möjligt och hitta tryggheten just på dom linjerna.

Indra skrittjobbar jag i princip inget alls på tygel i början. Travar på ganska direkt, rider stora volter och kvartslinjer. Galopperar ganska snart här också, rider förstås mycket framåt och gör mindre tempoväxlingar. Efter den värmningen på ca tio minuter jobbar jag övergångar, fattningar och vi har introducerat sidförande. (Indra är fem år och rider i ca 3-4 månader, och är nu igång efter vintervilan).

Jag måste bara fråga, förvänd öppna? Har jag aldrig hört talas om, hur rider du det och vad är syftet? ☺

@superstar Är nog inte ens en korrekt benämning från min sida:o. Rider iaf långsida i förvänd galopp, har henne motställd och flyttar bakdelen innanför-så egentligen blir det väl en förvänd sluta? Målet är iaf att kunna påverka bakbenen mer i galoppen så att hon får med sig dom i bytet.

@superstar Är nog inte ens en korrekt benämning från min sida:o. Rider iaf långsida i förvänd galopp, har henne motställd och flyttar bakdelen innanför-så egentligen blir det väl en förvänd sluta? Målet är iaf att kunna påverka bakbenen mer i galoppen så att hon får med sig dom i bytet.

Jag antar att svaret var till mig?
Men då förstår jag, fick inte ihop det alls då öppna ju alltid är böjning från rörelseriktningen sas och sluta är böjning i rörelseriktningen. Hade svårt att se att förvänd öppna skulle kunna vara produktivt.

Mina tränare har använt sig av samma term i alla fall, så du är inte ensam :). Det är ju en förvänd öppna jämfört med vanlig öppna. Eftersom hästen är ställd från rörelseriktningen kan det inte bli en sluta, eller?

Senast ändrad:
Mina tränare har använt sig av samma term i alla fall, så du är inte ensam :). Det är ju en förvänd öppna jämfört med vanlig öppna. Eftersom hästen är ställd från rörelseriktningen kan det inte bli en sluta, eller?

Fast böjningen är ju i rörelseriktningen så då blir det ju en förvänd sluta. För som jag tolkar det så är ju framdelen på spåret och bakdelen innanför spåret. Tex vänster galopp i höger varv med hästen i kontraställning, böjning i rörelseriktningen och baken innanför. Hade det varit rättvänd galopp så hade det ju varit vanlig sluta men iom att rörelsen rids i förvänd galopp så blir det ju förvänd sluta. Om man rider i förvänd galopp med böjning från rörelseriktningen med framdelen på spåret men bakdelen innanför så blir det ju bara en vanlig öppna iom att man rider i förvänd galopp. Om man å andra sidan rider i förvänd galopp med framdelen innanför spåret och böjningen från rörelseriktningen så rider man ju ut bogen och det har jag svårt att se det gymnastiska i?

'Förvänd' menas att den rids 'åt fel håll'; en förvänd skola rids med böjningen utåt och en förvänd galopp är 'fel' galopp. (korta sidan utåt).
I2593732W328H173V20100218T094943Z

Fiorano beskriver alltså en (vanlig/rättvänd) sluta i förvänd galopp. Inte samma sak som förvänd sluta. men... det är väl en icke-fråga i slutändan eftersom så vitt jag vet så kan en häst inte böja utåt i galopp. :angel:

'Förvänd' menas att den rids 'åt fel håll'; en förvänd skola rids med böjningen utåt och en förvänd galopp är 'fel' galopp. (korta sidan utåt).
I2593732W328H173V20100218T094943Z

Fiorano beskriver alltså en (vanlig/rättvänd) sluta i förvänd galopp. Inte samma sak som förvänd sluta. men... det är väl en icke-fråga i slutändan eftersom så vitt jag vet så kan en häst inte böja utåt i galopp. :angel:

Nja man brukar alltid referera till att innersidan är galoppsidan så tex så är innersida på hästen vänster sida i vänster galopp oavsett om den går i förvänd eller ej. Alltså blir det förvänd sluta.

@Ponnyryttaren_ Tja, nu har jag heller aldrig skrivit att hästen är böjd heller.
Rider iaf långsida i förvänd galopp, har henne motställd och flyttar bakdelen innanför
Sen hur en nu vill benämna det verkar vara upp till var och en. Är väl egentligen inte alls en skola för den delen. Men det är inte riktigt bara en skänkelvikning heller. Det är helt enkelt bara vi en rörelse vi rider för att hitta ett bra läge för bytena. Orka petig terminologi liksom.

Rider iaf långsida i förvänd galopp, har henne motställd och flyttar bakdelen innanför-så egentligen blir det väl en förvänd sluta?
Skriver man sluta (eller öppna) så är det väl underförstått att det involverar böjning. Men, ''orka petig terminologi liksom'', super har ju redan rett ut det här om böjningen.

@Ponnyryttaren_ Ja och skillnaden på @supers inlägg och ditt var att super ville förstå vad jag menade och du ville mästra. Det är vad jag inte orkar med och vad som i allmänhet skapar shitty stämning.

Tråkigt att du upplevde det så, för det var inte min avsikt att vara 'mästrande' eller på annat sätt elak. Men om det blir 'shitty stämning' av mästrande svar kanske inte ditt var det bästa heller.

Beror ju på vad det är för häst men den jag har nu är både omusklad och inte så utbildad så på honom är det väldigt basic. Så ett vanligt dressyrpass för oss ser ut enligt följande:
5-10 min framskrittning för hand
5-10 min skritt uppsuttet, där jag stämmer av hur han känns för dagen, rider tempoväxlingar, halter, svaga öppnor och slutor
Joggar sedan fram, ganska fritt för hästen i både trav och galopp, galoppen alltid i lätt sits på fyrkanten och stor volt
Börjar sedan jobba lösgörande i någon utav gångarterna, vilken varierar från gång till gång och rider tempoväxlingar, övergångar, svaga skolor på både fyrkanten och volt, varierar formen, serpentinbågar med övergångar etc när detta jobb känns bra går jag vidare antingen avslutar jag eller så fokuserar jag på någon övning/del av program som vi behöver öva på
Övningar som vi gillar/övar på just nu: skänkelvikningar, skolor med lite mer tryck och tvärning, en stor 8:a med skänkelvikning (kanon för oss, både rakriktning, tvärning och halva volter), bom/konbanor rider vi ganska ofta vilket hjälper mig att fokusera och ha en uppgift att bli redo till med korta intervall, ruteress, programdelar (LB/LA), galoppfattningar från skritt och trav, ja listan kan göras lång men vi försöker fokusera på 1-2 saker åt gången
5-15 min avskrittning beroende på dagens jobb

Jag antar att svaret var till mig?
Men då förstår jag, fick inte ihop det alls då öppna ju alltid är böjning från rörelseriktningen sas och sluta är böjning i rörelseriktningen. Hade svårt att se att förvänd öppna skulle kunna vara produktivt.

Förvänd öppna på volt kan vara väldigt stretchande samt skolar/styrketränar inner bak. Fast inte i galopp, då.

Jag tränar på det som fungerar för dagen...
men med fokus att förbättra det mesta: öka samlingen och bärigheten i alla gångarter, sätta galoppombytena i språnget, förbättra övergångarna framförallt "neråt" inklusive galopp till skritt så att hästen inte dimper för hårt på bogarna.
Nedtagningarna, även från lite längd trav till kort trav, är just nu sämst eftersom jag gärna tappar hästen i nedtagningarna och måste fokusera på att behålla bakbensaktiviteten.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 030
Senast: Wingates
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka