Hur lägger man upp ett bra träningsschema?

H

HittaFiiisk

Jag har en valack f.02 som är grundriden och hoppad. Tanken är att jag så småningom ska börja tävla honom i hoppning, hur skulle ni lägga upp ett träningsschema för att verkligen få ut det mesta av träningen? Vad ska man tänka på? Hur har ni som haft unghästar tränat er häst för att komma i den form de är idag och på vilken nivå ligger ni, hur lång tid tog det osv. haha, väldigt mkt frågor blir det men jag hoppas att någon kan ge mig ett svar. Tack på förhand!:)

Sv: Hur lägger man upp ett bra träningsschema?

Variera träningen. Ha med kondition, styrka, koordination/balans, uthållighet, specifik. Tänk på att kondition är grunden till all träning (syresättning). Det är också när hästen vilar den bygger upp sig (vid hårdare belastning bryts kroppen ner för att sedan bygga sig starkare för att klara den ökade belastningen). Det tar ca 3-6 mån för en muskel att anpassa sig, 6 mån-2 år för senor och 2 år för skelettet. Så skynda långsamt. Lite iaf.. :)

Sv: Hur lägger man upp ett bra träningsschema?

Tack så mycket! :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 038
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar