Hur lägga upp träningsschema?

Imnir

Trådstartare
Nu har jag bestämt att Geisli och jag ska börja jobba på riktigt.
Han kom till mig i september och sen dess har vi bara lärt känna varandra. Nu så har vi äntligen klickat efter från 0-100 i galopp helt utan förvarning flera gånger och lite annat sånt smaskigt ;) Jag har faktiskt inte åkt av än :D

Just nu så är det bara jag som rider på honom så det blir väl vila 3 dagar i veckan ungefär. Beror lite på hur mycket jag hinner.
Men nu hade jag tänk att han ska börja vila 2 dagar i veckan och sen jobba 2 dagar ordentligt på volt och sen rida ut resten, men då jobba på uteritterna.

Hur ska jag lägga upp hans träning? Mitt mål är att vi ska tävla, men jag har verkligen ingen fantasi på vad jag ska göra.

Hur lägger ni upp er träning? Jag behöver verkligen hjälp för jag vill att vi ska krossa allt motstånd på tävlings banorna :D

Mvh Mia och Geisli

Sv: Hur lägga upp träningsschema?

kan skriva lite hur jag tränar min pålla...
hon är 7 år och jag tävlar och tränar henne mycket aktivt

en vanlig vecka:

Måndag: Tömkörning (på volt)
Tisdag: Vila
Onsdag: Töltträning (20-30 min i stort sett bara tölt, med boots)
Torsdag: Dressyr i paddocken
fredag: ledig
Lördag: Träning/tävling/uteritt (beror ju på)
Söndag: Uteritt (om det blev träning/tävling på lördagen) annars dressyr i paddocken

För att få mer konditon/muskler så e det bara att länga arbetspassen...

Jag har inget fast träningschema- jag är så odisciplinerad så jag skulle ändå aldrig hålla det :D Däremot försöker jag få med viktiga bitar som klättring, voltarbete/dressyr och konditionsträning. Och jag har vid flera tillfällen "låtsas" vara på tävling när jag ridit ute på vägarna. Så har jag ridit ett töltprogram t.ex. längs grusvägen, tränat på tempoväxlingarna, eller gjort ett fyrgångsprogram o vart noga med att t.ex. "vid den stenen göra gångartsbyte". Jag har ingen ridbana... men försöker åka iväg nån gång i månaden o rida i paddock/ovalbana.

Jag har väl inte krossat nåt på tävlingsbanan direkt, men vi gick ändå ut i sommras på vår första tävling o knep en förstaplats i T7! Men det var nog på pållas flashiga benlyft (o övrig konkurans) mer än på god träning, töltat hade hon gjort i lite över en månad...

Kan du hålla upplagda scheman så gör ett liknande Komma's ovan. Men annars så skaffa en liten dagbok där du skriver hur det gått med träningen. O bestäm vad du skall träna varje vecka/månad o håll reda på vad du gjort via dagboken. Så tar du varje dag som den kommer med vad du o hästen vill träna. Vissa dagar är ju helt enkelt inget annat än slappa i skogen (då tar jag klättring och offroad, jättebra för musklerna) medan andra dar är hästen helttänd på att träna koncentrerat. Jag tror man måste vara lite flexibel för att det skall funka bäst.

Jag tycker att kvandis inlägg var väldigt bra, och jag tränar heller inte efter något speciellt schema :rofl: Men mitt 5-åriga sto rider jag 5-6, (oftast 6), dagar i veckan :) Jag försöker att rida rätt mycket ute i skogen och klättra mycket, men det är ju lite svårt att göra nu på vardagarna när det mörknar så fort... Någon mer än jag som längtar tills det börjar ljusna igen? :angel: Jag försöker också att hinna longera lite då och då ^^

Kommas träningsschema såg väldigt bra ut :D

Jag tror det viktigaste är att man tänker efter vad man har för långsiktiga respektive kortsiktiga mål med hästen. Och att man innan träningspasset gör klart för sig vart man vill komma med det.

Jag tycker själv att det är svårt att lägga upp något särskilt träningsschema eftersom det sällan blir som man har tänkt sig. Hästar har, precis som oss människor, bra och dåliga dagar och det som står på schemat för dagen kanske inte alltid passar så bra att jobba med utifrån hästens dagsform och humör.

Så jag skulle föreslå att du, som andra har sagt, gör klart för dig vart du vill komma med dagens träningspass.

Det låter som ett bra schema!

Men jag undrar lite mer vad ni gör när ni tex arbetar i dressyr, och vad ni gör när ni tölttränar. :)

Hoppas på många svar :D

Jag har aldrig något scmea.. jag anser att hela vitsen med att ha häst är just denna frihet man har.Är de fint väder solen skiner och de står rida i ridhuset på "schemat" så rider ajg ut iallafall för inte sitter ajg inne en sån fin dag!

Och jag rider så som jag har llust till att rida..
Oftast blir de ut på massa härliga grusvägar skogsslinger och åkrar=)

Får jag lust så slår jag upp ett par hinder å hoppar eller lastar in hästen och åker och badar med henne.
Ja jag gör de som faller mig in att göra för dagen.De som planeras är väl tävlingar och träningar men inge annat!

Jag tror det viktigaste är att man tänker efter vad man har för långsiktiga respektive kortsiktiga mål med hästen. Och att man innan träningspasset gör klart för sig vart man vill komma med det.

Det här håller jag helt med om! Ibland kan ett dagsschema göra att man känner sig låst, det blir "måsten". Själv föredrar jag att skiva att "vecka tex 51 har jag som mål att hästen skall tex LÄTT flytta sig 10 steg sidvärts åt båda håll". Eller ett mål för varje ridpass. MÅL är jäteviktigt som sagt, kortsiktiga, långsiktiga. Om man inte har mål, hur ska man då veta att det går framåt?
Som något skrivit, för dagbok, börja med att skriva vart ni befinner er i dagsläget, hur passet gick mm.

För mig ser veckorna helt olika ut, men en gång i veckan brukar jag försöka hinna med klättring. För att få riktigt fina ryggmuskler :)

när vi tränar dressyr i paddocken så är det just dressyr vi tränar, ingen tölt (är för mjukt för det) men mkt volt arbete, skänkelvikning, öppna, sluta, bak- och fram delsvändningar, cerpentiner, öka o länga stegen i trav o skritt, galoppfattningar, övergångar, osv osv osv

när vi tölttränar så tränar vi tölt i alla dess olika tempon, många övergångar till trav/skritt/halt, en del öppna i arbetstempo tölt, övar på olika former osv osv.

tränar lite extra på det som för tillfället kanske fungerar mindre bra osv.

men det där med att ha ett mål för dagen låter som en bra idé, att tex. idag ska vi kunna rida i ökat tempo tölt i helt ren takt osv.

Det låter som ett bra schema!

Men jag undrar lite mer vad ni gör när ni tex arbetar i dressyr, och vad ni gör när ni tölttränar. :)

Hoppas på många svar :D

Jag har ju ingen riktig paddock (en gräsplätt som går att rida vid fruset eller torrt) så jag får ju anpassa mina träningspass efter ridvägen och då naturligt blir det inte så mycket voltarbete. Rider jag förbi en vändplats så brukar jag dra några varv o träna på att öka/minska volten(förberedande för öppna/sluta) och träna lite tölt på volt i kort tempo och växlingar till skritt (för att inte få trav mellan). Men allt annat längs med vägarna, serpentiner, framdelsvändningar, bakdelsvändningar, töltarbete (tempoväxlingar, form, takt). Jag försöker se till att träna lätta övningar först, ta de svåra mitt i passet o sen de lätta igen, iaf för min unghäst som fortfarande lär sig. Kommer jag till en paddock är det samma övningar men jag brukar passa på med mycket voltarbete och då på unghästen i form av oregelbundna volter/svängar "hit o dit" så att det hela tiden händer nåt nytt o spännande. Men på de äldre grabbarna så blir det det klassiska dressyrarbetet med mycket volter.

Töltträningen blir olika på de olika hästarna. För Kveikjas del behöver vi jobba på volt för hon är så passig nu, jobbar mest med takten, ren takt= beröm pausa o göra nåt lätt. Kveikja har jag oxå börjat töltträna vid hand, dvs jag går brevid på liten volt. Snöggur han är ju lite småtråkig som alltid går rent så på honom är det mycket inriktat på formen- han blir lång o flack- och på tempoväxlingar.

Du får ett exempel från hur jag tränar Snudda:

Måndag: Markarbete i rundpaddock dvs:, tömkörning, löslongering m cavaletti, NH-arbete, ridning i repgrimma/halsring (utan bett i munnen alltså) eller arbete med kort töm (tygel) från marken. Det beror lite på vad som passar för dagen och hur mycket tid jag har.
Tisdag: Vila eftersom jag rider Cosmo hos Anika.
Onsdag: Rider ut och tränar på det som behövs (kan vara alltifrån finslipning av halter till ökad tölt), vissa veckor vila
Torsdag: Markarbete
Fredag: Ridtur, antingen med någon annan så hon får springa av sig lite eller själv så jag kan träna mer noga på vissa saker, text tölt, övergångar, galoppfattningar osv
Lördag: Lektion hos Anika varannan lördag. Annars voltarbete utomhus.
Söndag: Ridtur, ofta med någon/några andra så att hon får springa av sig och inte känna press hela tiden. Det brukar vara ett bra sätt att hålla hästarna motiverade och glada :laugh:

Dock är jag väldigt noga med att hon inte får bara springa och rusa när vi rider ut med andra. Hon måste lyssna på mig även då. Att jag har kontroll över henne är förstås jätteviktigt!

Ungefär en gång varannan månad kommer Hinni och har kurs också. Då blir det 2-4 pass intensivträning under en helg.

/Anna

Jag har som mål att hinna rida varannan dag. Med mål att ha:
Markarbete/tömkörning 1 gång i veckan
1 Kortare dressyrpass med mycket flyttande och känna på skritt, trav, tölt och galopp.
1 skogsrunda/uteritt med högt tempo för att ha roligt.

Vissa veckor blir det bara 3 dagar, andra är vi ute 4. Det är sällan jag hinner mer, önskar att jag hann rida 4 gånger i veckan.
Vi klättrar mycket och rider i ganska högt tempo, och lektion 1 gång månaden kanske, skulle gärna rida lektion varannan vecka.

Jag håller som bäst på att skapa ett nytt träningsschema för vintern. Tror det blir så här
Måndag - Dressyr på banan
Tisdag - Vila
Onsdag - Longering/tömkörning
Torsdag - Uteritt (tränar då också, kan bli pass om underlaget stämmer, tölt, ja det som behövs)
Fredag - Dressyr på banan/uteritt
Lördag - Uteritt/longering/tömkörning
Söndag - Uteritt

Fredagar och lördagar beror på vad jag hinner med på fredagen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V