Hur lägga upp träningsprogram?

mian

Trådstartare
Jag har en 11 månaders jrt som jag just nu går med i forts. vardagslydnadkurs. Funderar på hur man kan lägga upp träningen för honom för att komma framåt med träningen samt få en kontinuitet i tränandet.
Ska ju vara en lagom nivå.:D

Hur har ni lagt upp eran träning fån dag till dag? Behöver lite hjälp här.:bow:

Sv: Hur lägga upp träningsprogram?

Vi försöker köra tre-dagars upplägg!
Tycker det fungerar jättebra och det känns som att hundarna hinner smälta det de lär sej och komma vidare.

Dag 1: Lydnad
Dag 2: "Specialen" = spår, sök, uppletande, skydd
Dag 3: Fysträning

Sedan körs det ju lite kombinationer många dagar, men fokus ligger som ovan.

Vilodagar/inaktivadagar infaller då och då, men är sällan planerade :D

/Swat

Känns oms jag vill ha lite längre perioditet, att spåra söka så ofta tror jag blir lite för mycket. Har tänkt att lägga ett spår ca varannan vecka, har gjort det nu och ett litet tag och det verkar rätt lagom för min vovve.

Okej!

Då jag vill komma vidare och utvecklas så vore träning var 14 dag allt för sällan! ;)

/Swat

Tillägg: Inser att ovanstående låter lite hårt!

Det jag menar är att de flesta hundar behöver rel. regelbundna repetitioner för att inlärningen skall "gå framåt".

Vill man inte lägga spår var tredje dag så kanke man kan göra ett uppletande, låta hunden söka barnen som gömmer sej på tomten osv = "nosarbeten".

Senast ändrad:

Jag vet att man måste träna och repetera för att komma framåt. Och jag håller med om att om man vill utvecklas i något så är 14 dagar på tok för lång mellanrum.
Jag ska börja spårkurs till hösten, men just nu lägger jag bara enklare godisspår m.m. som en berikning (han är ju en jrt så han gillar det skarpt). Vi brukar även leta godis m.m. i nedfallna träd och likande på våra skogspromenader.
Jag vill lägga större vikt på lydnad-kopplegång-inkallning, få upp koncentrationsförmågan m.m. Jag skulle vilja få till ett varierande tärningsprogram med lagom krav.

Hur tänker du när du skriver att godis-spår berikar en Jack Russel?
Jag tänker nog annorlunda på en sån ras, men det är ju din hund.

Träningsintesiteten är ju lite från hund till hund, vad ska du ha den till, hur mycket verkar hunden kräva eller vad klarar den?

Jag håller med övriga som säger att en 11 mån jrt pallar mycket mer (och skulle säkert må jättebra av) mer nosarbete, gärna flera gånger i veckan. Det är ju en tuff jakthund som är avlad för att jobba.

Det är såklart inget "tvång", och om du själv inte är intresserad så är det såklart en annan sak, men din hund skulle säkert både älska det och må bra av det, så jag tycker inte du ska hålla igen för hundens skull.

Vad gäller kontinuitet i vardagslydnaden, vad har kursledaren för tankar?

Om du vill tävla i spår senare så är det en bra idé att börja träna in lydnadsdelen.

Hur tänker du när du skriver att godis-spår berikar en Jack Russel?
Jag tänker nog annorlunda på en sån ras, men det är ju din hund.

Allt spår och nosarbete borde väl vara en berikning även för en jrt eller har jag helt fel? Behöver väl inte va just blodspår för att berika en jrt?:confused:

Jag lägger spår i skogen varannan vecka ungefär, men vi gör nosarbete mycket oftare - leta/sök upp leksaker, leta gömda godisbitar m.m..

Det är såklart inget "tvång", och om du själv inte är intresserad så är det såklart en annan sak, men din hund skulle säkert både älska det och må bra av det, så jag tycker inte du ska hålla igen för hundens skull.

Jag vet att han kommer att älska det, vi ska gå en kurs nu till hösten, anmälde oss för att tag sen men det fanns inga platser just nu.
Har själv inga direkta kunskaper när det gäller spår, har enbart lagt lite enklare spår tidigare så det blir det vi gör just nu oxå. Har ju anmält oss till kurs för att få hjälp och lära mig. Så visst är jag intresserad!

Jag tänkte just som du skrev
Om du vill tävla i spår senare så är det en bra idé att börja träna in lydnadsdelen.
Det är precis så jag har tänkt, att lägga lite mer tid nu på vardagslydnaden och börja på allvar till hösten med spår.

Jag vet att det är en tuff jakthund, men jag vill inte stressa honom heller. Kan ju inte köra på allt samtidigt. Därför ville jag få lite hjälp hur man kan lägga upp ett lagom träningsschema för en jrt med tygnd på vardagslydnaden.

Jag menade tävlingslydnad, inte vardagslydnad, när du tävlar bruksspår finns det ju ett lydnadsprogram också. Och visst kan du träna både spår och lydnad parallellt! Lydnadsmoment kör man små korta pass för att inte trötta hunden för mycket och det kan du göra varje dag, på promenaden eller hemma i köket.

Och nej, det måste inte vara blodspår såklart, vanligt personspår är jättebra träning också. Och det är ju det man tävlar i.

Allt spår och nosarbete borde väl vara en berikning även för en jrt eller har jag helt fel? Behöver väl inte va just blodspår för att berika en jrt?:confused:

Jag menar absolut inte att det är fel, bara att just att du nämner ordet berikning, det är inte så många som tänker i de banorna. Tänker jag berikning och Jack Russel så tänker jag närmast på "slita sönder", "knäcka nacken på", kanske gräva ner om man är en liten tuff grythund.

Jag menar absolut inte att det är fel, bara att just att du nämner ordet berikning, det är inte så många som tänker i de banorna. Tänker jag berikning och Jack Russel så tänker jag närmast på "slita sönder", "knäcka nacken på", kanske gräva ner om man är en liten tuff grythund.

Stackars JRT ;):D

Jag har en 1:år gammal tax som visseligien har "viloperiod" nu, men sedan tänkte jag att en vecka skulle set ut ungefär:

Dag 1: Träna hemma
Dag 2: Hänga med på joggingtur
Dag 3: Träna hemma
Dag 4: Åka i väg och träna Agility
Dag 5: Träna hemma
Dag 6: Hänga med på joggingtur
Dag 7: Blodspår

Dagarna som är "Träna hemma" är dagar när jag har ridträning = mindre tid. Då passar det mig ganska bra att öva lite på det som behövs här hemma och slippa åka i väg någonstans.

Hemma kan vi ju träna slalom, kontaktfält, lydnadsmoment, vardagslydnad, trix eller vad som.

I höst ska han börja jaga och kanske börja tävla också (:bump:), och då blir det ju lite annat. Men fram tills dess känner jag att shemat ovan är lite lagom - men ganska lungt. Inte direkt så att en tax i sitt bästa år sliter ut sig, men så att matte hinner med pluggandet samtidigt ;)

Jag rekomenderar att du sätter dig ned och känner efter vad du vill göra och när - hur mycket man ska träna beror ju helt på vilka ambitioner och vilken hund man har - en JRT brukar ju ha energi så att det räcker till typ 3 hundar så det är väl mäst upp till dig ;)

Senast ändrad:

Jag är jättedålig på att ha ett träningsupplägg men jag försöker hela tiden parera så att inget moment halkar efter eller glöms bort (vilket är lätt hänt).
I praktiken blir det lydnad nästan varje dag, spår 2-3 gånger i veckan och så försöker jag få till budföring/rapportträning 1-2 gånger i veckan och uppletande 1-2 gånger i veckan. Sedan går vi såklart promenader också.
Ren fysträning är det dåligt med just nu men i vanliga fall får de simma någon gång då och då och sedan är jag ute och åker fyrhjuling eller moppe i skogen någon gång i veckan.

Vardagslydnad använder jag varje dag, i princip varje promenad. Våran är lite drygt året, wachtel och det är välbehövligt. Dvs en kort bit går han korrekt fot, jag håller på att träna in ett bra läggande i gång, stå under gång. Sitt, stanna kvar, inkallning, även om det ibland bara är i kopplets längd. Ligg, stanna kvar, när vi hämtar posten osv.

Vi håller på med blodspår och det blir 1-2 gånger i veckan, beroende på tid och planering.

Dessutom är det långpromenader i sandtag, skickar honom upp för sandhögar, och även lite vattenträning, som ska utvecklars till simträning. Dessutom har vi börjat med lite cykling, men det är max en gång i veckan, kortare turer för att börja lära honom.

Så jag tror du kan ställa lite högra krav på din hund, JRT är tuffa hundar som kräver en hel del för att inte hitta på egna saker.

Fast det är väldigt svårt för oss som inte känner dig och din hund att lägga upp ett schema för just er? Vi har ingen som helst aning om vilken nivå du kör på, alls faktiskt.

Och att spåra var 14:e dag, då kan man nästan vara utan det istället. För att komma fram i spåret bör du iallafall spåra ett par dagar i veckan. Det tar ju inte alls lång tid heller. Spår är enligt mig den enklaste bruksgrenen, då man inte är beroende av andra människor överhuvudtaget. Plus att under tiden spåret ligger till sig så kan man köra lydnad, uppletande eller vad man nu vill.

Får tillägga att jag tränar min malinois allt ifrån 4-7 dagar i veckan. Hur vi lägger upp det beror mycket på hur föregående pass såg ut. Att jag berättar detta för dig eller skriver upp ett schema som jag kört efter gör ju ingen nytta för dig.

Håller med om att det är "meningslöst" för TS att kopiera någon annans träningsupplägg men det är ju alltid kul att läsa!

Till TS: Om jag var dig så skulle jag sätta upp klara mål för din hund och vad ni ska satsa på. Tex är det, lydnad, bruksspår, viltspår, jakt, agility eller en kombination av dessa. Sedan skulle jag fundera på vilka olika moment som ingår i de olika delarna och sedan träna på utifrån detta. Kanske kan man skriva upp detta på något slags schema så att man inte glömmer bort något och sedan notera hur långt man kommit... *funderar*
Sedan får man också på hur mycket tid man vill lägga själv och hur mycket tid hunden klarar att träna. Vissa vill ta en gren i taget medan andra väljer att träna på lite av varje redan från början.

Fast det är väldigt svårt för oss som inte känner dig och din hund att lägga upp ett schema för just er? Vi har ingen som helst aning om vilken nivå du kör på, alls faktiskt.

Jo det är klart att ni inte kan ge mig ett exakt träningsschema, det förstår jag oxå.
Jag ville mer ha input hur man kan göra och vad man ska tänka på. Min förra hund hade jag inte riktigt de ambitionerna med, men med denna tänkta jag lägga ned mycket tid och träning för att få en lydig hund och ev. kanske tävla lite med i spår kanske lydnad.
Eftersom man kan se det som att jag är nybörjare med att träna hund (har hästar och har tävlat mycket så där har jag helt klart för mig hur man lägger upp träning för att få ut mest) så behöver jag lite hjälp och tips.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 604
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 802
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 000
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 085
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka