Hur lägga ner en hästverksamhet?

G

glantan

Har under ett antal år haft en registrerad hästverksamhet med inriktning uppfödning och uthyrning av stallplatser. Under dessa år har drabbats av många bakslag, med skadade hästar, hästar som inte blir dräktiga mm, så nu har jag beslutat mig för att lägga ner. Men hur gör jag med hästarna som finns i verksamheten idag? 2 st är skadade och osäljbara, men en 2-åring och en 3-åring tänkte jag sälja till våren. De 2 skadade tänkte jag överta privat, men ska jag sälja dem till mig själv eller hur gör man?

Sv: Hur lägga ner en hästverksamhet?

Sätt dig ner en timme och prata med en duktig revisor. Kostar en tusing, men det är det värt, med tanke på riskerna för skattebakslag. Det kan bli dyrt om skattemyndigheten får för sig att du sålt hästar till dig själv till "underpris".

Hej!

Jag är i samma sits som dig nästan, har precis skickat in min ansökan om avregistrering till skatteverket. Det är en blankett man ska skicka in och så fyller man i varför man ska avregistrera, i ditt fall avveckling av företag. Du behöver få dina hästar värderade och sen säljer du dem till dig själv. Men om du har två hästar som du vill sälja ska du kanske vänta med avregistreringen?

De två som jag tänkt sälja i vår säljer jag som privatperson istället så det kan du ju göra om du vill.

Jag diskuterade med min revisor först, det är inte så dumt!

Tack för svaren. Jo, jag har pratat med min ekonomikonsult och han tyckte att jag skulle köra vidare i år och sälja 2 hästar i verksamheten och sen värdera de 2 osäljbara(som då inte kan vara värda speciellt mycket). Men hur och var får man en häst värderad?

Hästarna är det lätta. Kontakta en tränare, eller någon som säljer hästar professionellt med kommission eller liknande.

Ofta är det svårare med allt annat man köpt in som företaget äger (alla inventarier till stallet, utrustning, stängsel, etc etc etc) som både är under avskrivning och avskrivet för länge sedan. I princip bör det duga med en ordentlig förteckning av allt och sedan en schablonmässig värdering, om det inte finns stora belopp med.

Det måste du "köpa" ut privat (med pålagd moms) vid avslut.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
956
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 705
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 019
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka