Hur lagar du mat?

De kanaler jag följer på YouTube just nu är:

- Brothers Green eats
- Daniel J Layton (gör andra saker, men jag älskar hans serie "Baking with Layton"
- Donal Skehan (kock)
- Eat with Mikey (mest matvideor, inte så mycket matlagningsvideor)
- Gennaro Contaldo (kock, känd från Jamie Oliver)
- Gordon Ramsay (kock)
- Matgeek
- My virgin kitchen
- Niomi Smart (gör annat, men har bl a skrivit en vegansk kokbok)
- Strictly dumpling
- Årets kock

Ja, YouTube är min grej :P Detta är alltså bara kanalerna jag prenumererar på som har just en matlagningsinriktning :D
 
- lagar du efter recept eller freestylar du?
Det varierar. Vissa saker följer jag recept på och andra inte.
- hur många rätter lagar du återkommande?
Alldeles för ofta. Men mest för att jag är för feg för att prova något nytt.
- hur ofta lagar du mat?
9 fall av 10 lagar jag maten själv.
- är du bra på att ta tillvara på rester?
Både ja och nej. Blev något vedervärdigt slängs det eller ges bort. Annars äter jag gärna upp det som rester eller fryser in och tar det någon annan gång.
- var hittat du inspiration om/när du inte är det?
Youtube, pinterest, tasty osv
 
Lagar väldigt sällan mat. När jag väl gör det så blir det efter recept då jag är totalt nollad vad gäller matlagning. Har svårt att få ihop det och noll fantasi. Oftast blir det samma rätter. Men det händer att jag provar nytt. Blir väldigt inspirerad av pintrest. Sparar mycket därifrån men det blir inte så mycket av det. Nått enstaka bara. Drömmer om att hitta en karl som kan sköta matlagningen så jag slipper. Har inget intresse alls av det.
 
Ja, inte hur du rent faktiskt gör när du handhar grytor och kastruller då, utan typ:

- lagar du efter recept eller freestylar du?
- hur många rätter lagar du återkommande?
- hur ofta lagar du mat?
- är du bra på att ta tillvara på rester?
- är du nöjd med matrepertoaren?
- var hittat du inspiration om/när du inte är det?
- eller vad man nu kan komma på för annat relaterat :)

Första gången/ gångerna lagar jag efter recept, men det blir mycket "jag är inte så glad i det så jag tar detta i istället. Borde ha det hemma så det handlar jag inte, "whoops det hade jag visst inte".

Lagar mat rätt sällan 2- 3 gånger i veckan kanske? Äter på jobb så har inget behov av det direkt. I perioder så fryser jag inte till matlådor, annars så lagar jag oftast bara en portion eller så att det räcker till dagen efter.
Har oftast samma grundrecept med kryddar det olika, så det blir mycket grytor med olika inspiration innehåll.

När jag letar recept så vet jag oftast innan vad jag letar efter. Letar mycket på amerikanska sidor då det är där jag brukar hamna när jag gör veganska grytor, mindre substitut tycker jag.

Älskar matlagningsprogram, om det så bara är en kock på morgonprogrammet på tv, men eftersom jag inte har en tv så tittar jag mest när jag är bortrest hos någon som har.
 
Ja, inte hur du rent faktiskt gör när du handhar grytor och kastruller då, utan typ:

- lagar du efter recept eller freestylar du?
- hur många rätter lagar du återkommande?
- hur ofta lagar du mat?
- är du bra på att ta tillvara på rester?
- är du nöjd med matrepertoaren?
- var hittat du inspiration om/när du inte är det?
- eller vad man nu kan komma på för annat relaterat :)

Jag lagar mat några gånger i veckan och då iaf två olika rätter åt gången så sparar jag matlådor. Oftast gör jag utan recept men ibland om jag inte riktigt kan rätten har jag en bok jag brukar kolla i eller på recepten.se där man även kan se bilder. Gillar inte krångliga recept med många olika delmoment som tar tid.
 
Ja, inte hur du rent faktiskt gör när du handhar grytor och kastruller då, utan typ:

- lagar du efter recept eller freestylar du?
- hur många rätter lagar du återkommande?
- hur ofta lagar du mat?
- är du bra på att ta tillvara på rester?
- är du nöjd med matrepertoaren?
- var hittat du inspiration om/när du inte är det?
- eller vad man nu kan komma på för annat relaterat :)
Om jag har lite mer ork så recept, är jag trött så blir det nåt enkelt som jag freestylar.
Jag har en del rätter jag gjort fler än en gång, dem gör jag kanske 3-4 gånger per år iaf. Det är nog vanligare att jag tänker att det där var gott, det ska jag laga igen, men så blir det aldrig av.
Jag lagar mat en gång per dag om jag är hemma, det blir kanske 4 gånger i veckan. Varje dag på semestern.
Jag är nöjd med repertoaren, den är större än jag hinner med att laga.
Inspirationen får jag antingen i affären för att jag ser nån fin råvara, eller genom att läsa recept. Oftast har jag en riktning eller en råvara att börja med, så söker jag recept tills jag hittar nåt jag blir sugen på.
 
Jag lagar mat utifrån vad som ser gott ut i affären, så här års även efter vad som växer i trädgården - inklusive ogräs - och ganska mycket efter stundens ingivelse. Post-barn är upprepningarna av samma rätter färre. Experimenten desto fler.

Recept som inspiration ibland, men jag följer dem i stort sett aldrig.
 
Ja, inte hur du rent faktiskt gör när du handhar grytor och kastruller då, utan typ:

- lagar du efter recept eller freestylar du?
- hur många rätter lagar du återkommande?
- hur ofta lagar du mat?
- är du bra på att ta tillvara på rester?
- är du nöjd med matrepertoaren?
- var hittat du inspiration om/när du inte är det?
- eller vad man nu kan komma på för annat relaterat :)
Sen ett par månader tillbaka har jag hittat/återfunnit matinspirationen. Det innebär att jag utgår från recept, men har inga problem att byta ut ingredienser eller variera lite. I dagsläget äter vi nog nästan mer nya rätter än återkommande klassiker, eller åtminstone 50/50. Ingen aning om hur många rätter med andra ord.
Majoriteten hittar jag via Pinterest, enstaka via buke, bekanta eller receptsidor. Planerar 1-2 veckor i taget och storhandlar. Eftersom det är jag som för tillfället står för inspirationen har det blivit så att jag oftast lagar mat nu.

Den inspirationen är rätt nyfunnen som sagt. Tidigare var det bestämma från dag till dag, laga mat varannan dag (och sambon varannan dag) och en ständig idebrist och fundering på vad vi skulle äta.

Rester är vi hyfsat bra på. I första hand blir det lunch till dagen efter. Småslattar, enstaka korvbitar etc och överblivna tortillas kan vi bli bättre på (planering även där, den här veckan blir wraps till quesadilla som tillbehör till soppa).
 
Lagar du efter recept eller freestylar du?

Både och; men mina favoriter är oftast från recept. Jag utgår ofta från ett recept som bas och modifierar det/byter ut råvaror efter tycke och smak. Freestyling blir oftast hemmagjorda pizzor eller olika pastasåser.

Hur många rätter lagar du återkommande?

Väldigt många, jag har inget emot att äta samma mat ofta, förutsatt att jag gillar den.

Hur ofta lagar du mat?

Dagligen. Vi lagar de mål vi äter, förutom när vi äter ute förstås. Det är dock inte ofta!

Är du bra på att ta tillvara på rester?

Det beror lite på rättens karaktär. Vissa rätter fungerar ju sämre än andra att värma upp. Resterna brukar inte heller bli matlådor om ingen av oss tyckte att maten föll oss i smaken: då vet vi att den kommer bli liggande tills någon förflyttar den till komposten.

Är du nöjd med matrepertoaren?

Den hade kunnat vara bättre, men det är min kräsenhet som begränsar mig. :o

Var hittat du inspiration om/när du inte är det?

Jag söker via internet, oftast tematiserar jag sökningarna utifrån kök eller önskad råvara, t.ex. Vegetarisk gryta med svarta bönor, italiensk vegetarisk mat etc. etc. Jag hittar nästan aldrig något i receptböcker.
 
Extremt sällan efter recept. De flesta rätter jag lagar har jag antingen uppfunnit själv eller "ärvt".

Återkommande rättter lagas när jag längtar efter dem. Eller när det varit extrapris i affären och jag måste ta rätt på fynden och göra matlådor av det.

Jag är uppfostrad att ha respekt för mat. Så duglig föda kastas inte. Det är helgerån. En liten rest kan göra bas för en ny rätt.

Repertoaren - jag lagar den mat jag vill äta. Så så vore jag missnöjd med "repertoaren" så skulle jag väl bara få se till att göra annan mat...

Lyxigt att kunna laga precis det man själv vill äta! :) Vi har för många olika viljor i hushållet för att det ska kunna fungera så, och dessutom behöver maten vara rätt enkel. Därför lagar/äter jag ugnspannkaka typ varannan vecka fastän det definitivt inte står på min tio-i-topp-lista :p
 
Intressant fråga! Jag öppnar en påse potatisbullar och mikrar till barnen. Eller köttbullar. Eller steker falukorv. Jag föder upp mina ungar på diverse suspekta tillsatser och oäkta varor för hela slanten. Jo fiskpinnar också äter vi. Och de delikata fiskbullarna på burk med dillsmak. Det ironiska är att jag faktiskt kan laga mat och är rätt okej på det men har inte orken för det just nu i tillvaron.

För mig är matlagning faktiskt en väldigt bra orkemätare i tillvaron. Jag skulle inte påstå att jag har något direkt ”intresse” av matlagning (däremot gillar jag att äta gott :D), men när jag märker att blotta tanken på att behöva tänka ut mat känns som en pina och repertoaren av rätter jag lagar krymper, då vet jag att det är dags att se över tillvaron i allmänhet för då är det för fullt upp.

Hoppas att orken ökar snart, oavsett om du vill använda den till matlagning eller annat! :)
 
- lagar du efter recept eller freestylar du?
Jag slänger ihop något eget.

- hur många rätter lagar du återkommande?
Oj. Typ... 2-3.

- hur ofta lagar du mat?
Någon gång i veckan. När det absolut behövs.

- är du bra på att ta tillvara på rester?
Jag får aldrig rester. Jag lagar alltid stora mängder mat när jag väl lagar mat (så att det räcker till minst tre måltider) och blir det lite ojämnt mycket, så att det räcker till den portion jag vill ha och sedan bara två små portioner, då äter jag de när jag inte är så extremhungrig.

- är du nöjd med matrepertoaren?
Nej.

- var hittat du inspiration om/när du inte är det?
Det gör jag inte. Jag har ingen inspiration. Jag äter för att jag måste och lagar enklaste maten jag öht kan komma på som mättar och som kroppen mår bra av. Sådan där "salladsbar" där man plockar ihop någon egen blandning har räddat mitt liv och periodvis äter jag en stor sådan salladsportion varje dag. Jag mår bäst av att äta frukost, lunch och middag, men förstår inte hur sjutton det kan gå att hitta på två ordentliga måltider varje dag. Jag har svårt nog att komma på någon vettig lunch till mig själv och ibland blir det glass till middag.
 
Jag lagar mat utifrån vad som ser gott ut i affären, så här års även efter vad som växer i trädgården - inklusive ogräs - och ganska mycket efter stundens ingivelse. Post-barn är upprepningarna av samma rätter färre. Experimenten desto fler.

Recept som inspiration ibland, men jag följer dem i stort sett aldrig.
Det låter lyxigt att kunna göra så. Jag kan stå mitt i en mataffär och tänka "Det finns ju inget att äta här!" :cautious:
 
Sen ett par månader tillbaka har jag hittat/återfunnit matinspirationen. Det innebär att jag utgår från recept, men har inga problem att byta ut ingredienser eller variera lite. I dagsläget äter vi nog nästan mer nya rätter än återkommande klassiker, eller åtminstone 50/50. Ingen aning om hur många rätter med andra ord.
Majoriteten hittar jag via Pinterest, enstaka via buke, bekanta eller receptsidor. Planerar 1-2 veckor i taget och storhandlar. Eftersom det är jag som för tillfället står för inspirationen har det blivit så att jag oftast lagar mat nu.

Den inspirationen är rätt nyfunnen som sagt. Tidigare var det bestämma från dag till dag, laga mat varannan dag (och sambon varannan dag) och en ständig idebrist och fundering på vad vi skulle äta.

Rester är vi hyfsat bra på. I första hand blir det lunch till dagen efter. Småslattar, enstaka korvbitar etc och överblivna tortillas kan vi bli bättre på (planering även där, den här veckan blir wraps till quesadilla som tillbehör till soppa).

Imponerande med så stort inslag av nya rätter! Gäller @Mabuse också, när jag lyckas hitta nya rätter som får ett tillräckligt varmt mottagande här hemma så åker de raka vägen in i receptsamlingen för att kunna lagas igen :D
 
Lagar du efter recept eller freestylar du?

Både och; men mina favoriter är oftast från recept. Jag utgår ofta från ett recept som bas och modifierar det/byter ut råvaror efter tycke och smak. Freestyling blir oftast hemmagjorda pizzor eller olika pastasåser.

Hur många rätter lagar du återkommande?

Väldigt många, jag har inget emot att äta samma mat ofta, förutsatt att jag gillar den.

Hur ofta lagar du mat?

Dagligen. Vi lagar de mål vi äter, förutom när vi äter ute förstås. Det är dock inte ofta!

Är du bra på att ta tillvara på rester?

Det beror lite på rättens karaktär. Vissa rätter fungerar ju sämre än andra att värma upp. Resterna brukar inte heller bli matlådor om ingen av oss tyckte att maten föll oss i smaken: då vet vi att den kommer bli liggande tills någon förflyttar den till komposten.

Är du nöjd med matrepertoaren?

Den hade kunnat vara bättre, men det är min kräsenhet som begränsar mig. :o

Var hittat du inspiration om/när du inte är det?

Jag söker via internet, oftast tematiserar jag sökningarna utifrån kök eller önskad råvara, t.ex. Vegetarisk gryta med svarta bönor, italiensk vegetarisk mat etc. etc. Jag hittar nästan aldrig något i receptböcker.

Nej, receptböcker brukar jag heller aldrig hitta något i! Möjligen att baka, men inte maträtter.
 
- lagar du efter recept eller freestylar du?
Jag slänger ihop något eget.

- hur många rätter lagar du återkommande?
Oj. Typ... 2-3.

- hur ofta lagar du mat?
Någon gång i veckan. När det absolut behövs.

- är du bra på att ta tillvara på rester?
Jag får aldrig rester. Jag lagar alltid stora mängder mat när jag väl lagar mat (så att det räcker till minst tre måltider) och blir det lite ojämnt mycket, så att det räcker till den portion jag vill ha och sedan bara två små portioner, då äter jag de när jag inte är så extremhungrig.

- är du nöjd med matrepertoaren?
Nej.

- var hittat du inspiration om/när du inte är det?
Det gör jag inte. Jag har ingen inspiration. Jag äter för att jag måste och lagar enklaste maten jag öht kan komma på som mättar och som kroppen mår bra av. Sådan där "salladsbar" där man plockar ihop någon egen blandning har räddat mitt liv och periodvis äter jag en stor sådan salladsportion varje dag. Jag mår bäst av att äta frukost, lunch och middag, men förstår inte hur sjutton det kan gå att hitta på två ordentliga måltider varje dag. Jag har svårt nog att komma på någon vettig lunch till mig själv och ibland blir det glass till middag.

Glass till middag var ju en sådan där barndomsdröm (i alla fall för mig :D), när jag väl fick chansen (= vuxen och bestämmer själv) så hade det tyvärr förlorat sin glans :p
 
För mig är matlagning faktiskt en väldigt bra orkemätare i tillvaron. Jag skulle inte påstå att jag har något direkt ”intresse” av matlagning (däremot gillar jag att äta gott :D), men när jag märker att blotta tanken på att behöva tänka ut mat känns som en pina och repertoaren av rätter jag lagar krymper, då vet jag att det är dags att se över tillvaron i allmänhet för då är det för fullt upp.

Hoppas att orken ökar snart, oavsett om du vill använda den till matlagning eller annat! :)
Jadå om sisådär 15 år efter barna flyttat antar jag.
 
De kanaler jag följer på YouTube just nu är:

- Brothers Green eats
- Daniel J Layton (gör andra saker, men jag älskar hans serie "Baking with Layton"
- Donal Skehan (kock)
- Eat with Mikey (mest matvideor, inte så mycket matlagningsvideor)
- Gennaro Contaldo (kock, känd från Jamie Oliver)
- Gordon Ramsay (kock)
- Matgeek
- My virgin kitchen
- Niomi Smart (gör annat, men har bl a skrivit en vegansk kokbok)
- Strictly dumpling
- Årets kock

Ja, YouTube är min grej :P Detta är alltså bara kanalerna jag prenumererar på som har just en matlagningsinriktning :D
Jag var typ helt omedveten om youtube för mattips!! Superbra ju!!:bump:
 
Jag freestylar. Tycker att det är roligt att laga mat och att hitta på nya rätter.

Jag lagar olika rätter i perioder. Har jag kommit på något nytt gör jag gärna det några gånger för att förfina receptet.

Jag lagar mat 2-3 gånger per vecka, gör storkok så att det räcker i några dagar.

Jag tycker att det är roligt att fundera ut vad jag kan göra med det jag har hemma. Under studietiden utvecklade jag konsten att koka soppa på en spik och tycker att det är kreativt att komponera nya rätter.

Jag jobbar hela tiden på att utveckla min matrepertoar. Övergick till nästan enbart vegetarisk mat för några år sedan och tycker att det är jättekul att utveckla repertoaren och lära mig mer. Förra året började jag dessutom försöka gå ner i vikt och lärde mig mycket mer om näringslära och vad olika livsmedel verkligen innehåller. Jag har jobbat på att lägga om kosten och hitta nya enkla vardagsrätter med få kalorier.

Till inspiration googlar jag recept.
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 984
Senast: hundtant
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 435
Senast: Exile
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
17 728
Kropp & Själ Jag har autism, diagnos i vuxen ålder, och har återkommande depressioner sedan 12 års ålder. Efter att jag fått mitt första barn 2014...
Svar
12
· Visningar
1 207
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp