Hur länge brukar era ston vara iväg på betäckning?

Toudi

Trådstartare
Som rubriken lyder :-) Undrar också om ni väntar in någon viss tid hemma först eller om ni garderar er genom att helt enkelt köra iväg stoet i början av säsongen så att hon får gå hos hingst tills den dagen det tar sig helt enkelt?
 
Det här årets betäckning är min tredje så jag har inte så mycket erfarenhet men jag svarar ändå.
Första gången var det mitt SWB-sto som skulle betäckas och hon är väldigt svår att se brunst på plus att det var första gången för henne så jag körde henne till seminstationen när de öppnade för säsongen. Hon tog sig på första försöket så hon behövde bara vara där 20 dagar.
Andra gången var det ponnystoet som har tydliga brunster. Henne körde jag dit när jag såg att hon brunstade. Hon tog sig inte och det visade att hon hade en infektion som behövde behandlas så hon var där i nästan tre månader tror jag att det blev.
Nu i år är det SWB-stoet igen och jag gjorde som förra gången, körde dit henne när stationen öppnade. Hon inseminerades samma dag så har jag riktig tur blir det inte så lång tid denna gång heller.

Jag hämtar inte hem dem efter insemination utan väntar till första dräktighetskollen eftersom jag har ganska långt till seminstationen.
 
Om jag inte vet när stoet ska brunsta nästa gång, så åker jag med henne till hingsten helgen innan midsommar. Jag vill inte ha föl innan mitten på maj, då tar jag mycket hellre ett sent fött föl.

Då jag har långa avstånd (40-50 mil till närmaste hingst beroende på ras) vill jag att stoet är kvar hos hingsten tills hon är dräktig på 40 dygn. Dvs två UL blir det hos hingsten. Så minst 45 dygn och ibland 90 dygn kan det bli.
 
Mitt sto fick stå kvar på seminstationen tills hon var konstaterad dräktig för hon är svårlastad. När hennes dotter ska dit kommer hon att få vara kvar tills hon är färdigseminerad, sen tar jag hem henne och åker tillbaka för dräktighetsundersökning.

Jag har åkt på årets tredje brunst eftersom det är då som hon har kommit igång ordentligt. Får jag välja vill jag ha föl i mitten av maj.
 
Jag brukar försöka hålla lite koll på brunsterna, sen beror det på avståndet till hingsten. Ibland har man ju turen att ha dem på gården, eller bara en liten bit bort så att man kan köra dit stoet, betäcka utanför transporten och sen köra hem igen (:D). Vid längre resor kan stoet få åka lite före beräknad brunst, för att vara på den säkra sidan. Då inte tidigare än slutet på maj/början på juni.

Sen beror det väl lite på kostnad hos hingsten och kostnad för resa fram och tillbaka om det är värt att ta hem stoet efter betäckning och riskera att behöva köra ännu en vända för eventuell ombetäckning. Har gjort båda varianterna, har stoet föl vid sidan låter jag henne hellre vara kvar till konstaterad dräktighet (eller som förra året, till "sista försöket" då det började bli lite sent på säsongen).
 
Min ponny åkte till station i onsdags, hon var på gång så hon kommer hem när hon är färdigseminerad. Det andra stoet hade gulkropp så hon fick komma med hem - hon ska tillbaka nästa fredag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 477
Senast: Hermelin
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 827
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp