hur korrigera

B

boriz

"Min" häst är ranglåg och lite osäker. När honkom till stallet högg hon ofta åt folk och sa man åt henne eller rörde sig oförsiktigt så eskalerade beteendet- hon fastnade i nån sorts hotande. Blev någon rädd för henne så blev hon osäker och började hugga i väggen. Vet inte vad hon varit med om tidigare men det här beteendet försvann efter ett tag när hon märkte att ingen slog henne utan bara tog tag i hennes grimma och höll i henne, kliade lite osv.

Nu var det längesedan och hon är skitmysig. Idag blev hon dock förnärmad på mig och högg mig i armen. Gjorde ont så jag sa nej bestämmt och då började hon hugga iluften igen som en robot.

Om det händer igen, hur ska jag göra så att jag inte belönar hennes beteende men samtidigt inte utlöser huggandet i luften. Ska jag hålla fast hennes huvud tills hon är lugn och sedan berömma eller är det fel....???
 
Sv: hur korrigera

Jag skulle nog ha gjort så att så fort hon hugger så försök (så gott det går) att inte bry dig. Men så fort hon inte gör något längre så beröm henne, beröm jättemycket! Då är hon världens finast häst. Ge henne en morotsbit eller liknande som hon gillar (om du ger henne något gott vill säga). Så fort hon gör något "dumt" så får hon ingen belöning, men så fort hon slutar/vänder bort huvudet så ger du belöningen på en gång...
Om du förstår hur jag menar.. annars får du fråga mera... :)
 
Sv: hur korrigera

Lägger till lite saker... :)

Om hon hugger och du brukar säga "nej", så fortsätt med det. Men gör någonting annat direkt efter; gå ett varv, få henne att backa, gå åt sidan etc. Något som får henne på andra tankar. Ge henne därefter en belöning... Det kanske kan fungera bättre...
Jag tänker vidare...
 
Sv: hur korrigera

Problemet är att när hon är sådär så utlöser det bara mer huggbeteende om jag försöker flytta på henne. Om hon bara hotar går det ju att ignorera men nu bet hon faktiskt också!
 
Sv: hur korrigera

"Min" häst är ranglåg och lite osäker. När honkom till stallet högg hon ofta åt folk och sa man åt henne eller rörde sig oförsiktigt så eskalerade beteendet- hon fastnade i nån sorts hotande. Blev någon rädd för henne så blev hon osäker och började hugga i väggen.
Jag har inte varit med om något sådant men vill ändå göra ett försök att fatta vad som står på.
Här kommer några frågor:

Vad menar du med hugga i väggen?
Bet hon i väggen eller stod hon bara och öppnade och stängde munnen i luften?

Idag blev hon dock förnärmad på mig och högg mig i armen. Gjorde ont så jag sa nej bestämmt och då började hon hugga iluften igen som en robot.
Hur har hon öronen när hon hugger i luften?
Hur håller hon huvudet när det händer?

Hur fungerar hon i hagen tillsammans med andra hästar?
 
Sv: hur korrigera

Hon hugger mot väggen men det var längesedan nu hon gjorde det.


Öronen är bakåtsrukna, huvudet högt och halsen böjd.


Hon fungerar bra i hgen med andra hästar. Hon är låg i rang men accepterad av alla. Hon har en "egen" hingst som hon går med. Detta huggbeteende händer typ aldrig nuförtiden så det är inte ett så stort problem men det skulle vara bra att veta hur man ska hantera det utan att förvärra det.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 536
Senast: AlmostEasy
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 984
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp